van der Horst

VW Fun Cup: Voorbeschouwing van de organisatoren op nieuw seizoen

VW Fun Cup
VW Fun Cup
De eerste wedstrijd vond plaats in 1997 en dus viert de VW Fun Cup dit jaar het 20ste seizoen. En dat ziet er allemaal bijzonder goed uit met niet minder dan 27 ploegen die zich voor het volledige seizoen inschreven!
Twintig jaar en enkele dagen na de voorstelling van het allereerste prototype van de meest dolle race-Kever (we schrijven Bertrix, 23 maart 1996) verschijnen er op 3 april meer dan 80 VW’s Fun Cup (een mix van Franse en Belgische auto’s) aan de start van de Trofee van de Hoge Venen. «En het tellen is nog niet gedaan, » benadrukt Vanessa Bouchat, bij Kronos Events de Series Manager van de VW Fun Cup. « Er zijn nog twee weken te gaan voor het startschot wordt gegeven en wij hebben weet van nog enkele formaties die de wens uitdrukten om dit mooi startveld te komen versterken. Wij vragen dan ook een beetje geduld vooraleer we een meer volledige deelnemerslijst  bekendmaken voor dit eerste treffen…»
 
Het succes geeft eens te meer aan dat er bij de VW Fun Cup een nieuwe wind waait.
 
« Sinds Kronos Events de formule in 2012 in handen kreeg, is het aantal deelnemers blijven toenemen,»  legt Vanessa uit. « De rijders waarderen de goede organisatie, de sfeer « Fun » en de nieuwe technische definitie van de Evo3. Op dat vlak was het een zeer goede beslissing om nauw samen te werken met onze vrienden van WRT. De ernst en het professionalisme van de twee bedrijven hoeven we niet meer te onderlijnen en deze verbinding is zeer positief gebleken voor de VW Fun Cup! »
 
Dat er voor de eerste afspraak meer gegadigden komen opdagen – in 2015 verschenen er 35 auto’s op de grid - heeft veel te maken met het feit dat er sinds 2012 nog nooit zoveel inschrijvingen waren voor het volledige seizoen.
 
«Bij het afsluiten van de inschrijvingen op jaarbasis, begin van de maand maart, hadden wij al 27 auto’s waarvan wij wisten dat zij « full » zouden deelnemen, »  lacht Vanessa. «Dat is een stijging met 25% tegenover de voorgaande jaren en dat is het beste bewijs dat het harde werk vruchten heeft afgeworpen! »
 
Nog niet alle namen van de rijders werden bekendgemaakt, maar de vaste formaties in de European VW Fun Cup tekenen alvast aanwezig. Uittredende kampioenen Cédric Bollen, Frédéric Caprasse, Edouard Mondron en Guillaume Mondron zijn vastbesloten om op titelverlenging te spelen met het Allure Team. Het team van Jean-François Olivier zal trouwens een tweede Evo3 inschrijven voor de volledige competitie.
 
Onder leiding van Arnaud Quédé kan men niet langer naast de formatie AC Motorsport kijken. Twee Evo3 staan ingeschreven voor het volledige seizoen en een derde auto zal sporadisch aantreden. Er dan zijn er nog trouwe manschappen zoals het Leader Racing Events (die zich ontfermen over de #65, maar ook de #260 van het McDonald’s Racing), het Delahaye Racing Team (met de terugkeer van het DRT Rétrodor, de kampioenen 2012 met Alexandre Viron, Gautier Engisch, Laurent Richard en nu ook zijn zoon Amaury) of de goed vertegenwoordigde ploeg van Tom Calmeyn. Een andere ploeg uit het Noorden is het DDS Racing van Daan Deschepper.
 
Dankzij de onvermoeibare Manu Nava als « boss » gaat het Acome Racing in samenwerking met het DN’S (Dominique Noël) voor twee auto’s : de vertrouwde #278  en de #291 van het Bustin Racing. Snel op de piste en altijd te vinden voor het bouwen van een feestje in de paddock waren de Italianen van het 8Ks Corse Team (Claudio Cappelli en Federico Sordini treden aan zonder Ottorino Zorza, die herstellende is na gezondheidsproblemen) de allereerste kandidaten om zich in te schrijven voor het volledige seizoen. Men mag er zeker van zijn dat er rekening dient gehouden te worden met de jongste winnaars van de 10 Uur van Mettet !
 
Het DRM Motorsport van Matthieu de Robiano kan terugblikken op twee seizoenen ervaring en dat zou de mannen van de Motiv8 moeten toelaten om tijdens hun tweede jaar hoger te viseren in de klassementen.
 
Moeten we hen nog voorstellen ? Milo Racing pakt dit jaar uit met de grote middelen. Drie éénzitters staan ingeschreven voor de volledige competitie. Aan de spits vinden we de auto in de kleuren van Socardenne met het trio Baltahazar-Nivarlet-Renaud en het was deze #280 die in 2015 vice-kampioen werd bij de racende Kevers. Van de andere ploegen van het team, dat voor een gedeelte zijn thuisbasis heeft in het Groothertogdom Luxemburg (meerbepaald in Wiltz), onthouden we de namen van Fred Bouvy, Lorenzo Donniacuo en Marc Van Cutsem in de #289.
 
Naast een twintigtal éénzitters, tellen we nog een handvol tweezitters. Ere wie ere toekomt en dan hebben we het over Eric Jardon en Francis Plunus, de uittredende kampioenen die opnieuw voor de titel gaan achter het stuur van de auto van Trendy Foods Monster, die zal onderhouden worden door het Milo Racing. De tegenstand komt andermaal van CARPASS LRE by DRT en AC Motorsport – CBRS. Tenslotte zijn er twee formaties die de overstap maken van de éénzitters naar de tweezitters. Het betreft het Debersaques Racing Team, kampioenen in Evo1 in 2014, en de ploeg Sotraplant TRS, ook al onder de vlag van het Milo Racing. Ja, ook in deze klasse is het sport en… fun wat de klok slaat!
 
European VW Fun Cup – Kalender 2016
 
2-3 april : Trofee van de Hoge Venen (8u) – Circuit de Spa-Francorchamps
 
30 april : Trophée de Bourgogne (6u) – Circuit Dijon-Prenois (F)
 
28-29 mei : Benelux Open Races (2x3u) – Circuit Park Zandvoort (NL)
 
7-10 juli : The 25 Hours VW Fun Cup – Circuit de Spa-Francorchamps
 
18-20 augustus : 24 Hours of Zolder - VW Fun Cup Sprint Race (3u) – Circuit Zolder
 
24-25 september : Luxembourg Trophy (2x3u) – Circuit Colmarberg (L)
 
28-29 oktober : Kronos 10 Hours Mettet –  Circuit Jules Tacheny de Mettet

Kronos Events



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op vrijdag 18 maart 2016.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons