van der Horst

VW Fun Cup introduceert ‘Vintage’-categorie

VW Fun Cup Vintage
VW Fun Cup Vintage
Door een ‘Vintage’-categorie te creëren voor de Evo1, ter gelegenheid van het 25-jarige bestaan van de VW Fun Cup, wil promotor Kronos Events voor nostalgie zorgen in het peloton. Met één sleutelwoord: fun!
We schrijven 23 maart 1996, op het vliegveld van Bertrix. Op basis van een idee van Pascal Witmeur en met de steun van de Belgian VW Club onder leiding van J.G. Mal-Voy, stelt Franz Dubois zijn nieuwe project voor: een racewagen die zo betrouwbaar en betaalbaar mogelijk is. De VW Fun Cup, met zijn buizenchassis, 1800 cc-motor van een Golf centraal achterin geplaatst en talloze elementen (onder meer de ophanging) uit de Volkswagen-catalogus, ziet het levenslicht. Na meerdere maanden van ontwikkeling debuteert de formule op 5 juli 1997 in Chimay, waar de zege is weggelegd voor Droopy Team (Sabine Dubois-Bernard Appercé-Emerson Delcourt).
 
In 2022 bestaat de Racekever dus een kwarteeuw en dat moet gevierd worden. Kronos Events wil die verjaardag in de verf zetten, vooral omdat de kans om nostalgie toe te voegen aan de VW Fun powered by Hankook zich aanbood dankzij Eric de Hoe, destijds een van de sleutelfiguren.
 
“De VW Fun Cup vertegenwoordigt een groot deel van mijn leven en enkele uitzonderlijke herinneringen”, vertelt Eric met zijn legendarische enthousiasme. “De oorspronkelijke VW Fun Cup, die Evo1 wordt genoemd, heeft altijd een speciale plaats gekregen in mijn hart. Met zijn 130 paarden, 730 kilogram en H-versnellingsbak is het de puurste vorm van de VW Fun Cup. Ik heb altijd een exemplaar gehouden voor mijn kinderen en enkele vrienden. De verhouding tussen budget en plezier is met deze Fun Cup erg voordelig en met enkele vrienden grapten we dat we er best races mee zouden kunnen rijden. Ik sprak erover met Kronos Events en ze waren in de wolken met het idee.”
 
Op enkele dagen tijd ontstond het concept ‘Go To 25’, waarbij de 25 uiteraard staat voor de verjaardag, maar ook voor het aantal wedstrijduren tijdens de belangrijkste afspraak van het seizoen, een waar instituut in de wereld van de VW Fun Cup.
 
“We hebben de Evo1’s altijd toegelaten tot ons kampioenschap, maar het is duidelijk dat ze dankzij deze verjaardag en de creatie van de Vintage-categorie meer in de kijker zullen gezet worden”, legt Marc Van Dalen uit, CEO van Kronos Events. “Er zijn ondertussen meer dan 400 VW Fun Cup’s gebouwd en samen met Eric de Hoe zijn we ervan overtuigd dat er verschillende Evo1’s in de garage staan te slapen. Het idee is om die auto’s weer in perfecte staat te krijgen, onder meer op vlak van veiligheid, en ze vervolgens te laten racen in de Vintage-categorie. Zowel voor Eric als ons is dit een gelegenheid om die specifieke sfeer van de VW Fun Cup terug te vinden, met een meer betaalbare formule, auto’s op de aanhangwagen en maaltijden op stoeltjes achter een vrachtwagen. Daar bestaat een markt voor en dat kan dus alleen maar goed zijn voor de VW Fun Cup in het algemeen!”
 
Op technisch gebied is er een lichte aanpassing nodig aan de rolkooi (een versteviging achter de stoel van de rijder) voor de allereerste exemplaren van de auto, bovenop een modernisering van de veiligheidselementen zoals de brandstoftank, de stoel en de gordels. 4Race-teambaas Julien Petitpas heeft ervaring met alle generaties van de VW Fun Cup en heeft geaccepteerd om zijn technische expertise bij te dragen aan het project.
 
Vanaf de openingsrace van het seizoen 2021 in Mettet, op 21 maart, wordt de Evo1-categorie dus omgedoopt tot ‘Vintage’ en de hoop is om die categorie te laten groeien door die Racekevers, zoals die 25 jaar geleden werd voorgesteld in Bertrix, uit de garages te laten rijden. Met als gekste droom om 25 wagens van de Vintage-categorie aan de start te zien van de 25 Hours VW Fun Cup 2022… die bijna 25 jaar na de eerste race in Chimay zal plaatsvinden!

VW Fun Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op zaterdag 13 maart 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons