van der Horst

VW Fun Cup Sprint Race Zolder: Nabeschouwing van de organisatoren

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Als uitzondering op de regel kwam de VW Fun Cup deze zaterdag 29 augustus op het hete asfalt van Zolder in sprintmodus in actie, in het voorprogramma van de ontzettend populaire Limburgse etmaalrace. En sprinten, daar ging het van start tot finish om. Het programma bestond immers uit een 60 minuten kwalificaties, een klein uurtje pauze en dan een race over drie uur. Kortom, voor alle teams gold slechts één tactiek: vol gas!
Naast de drie verplichte pitstops werd de wedstrijd door vier 'Code 60'-periodes bepaald. Koersomstandigheden die alle deelnemers  - met uitzondering van de pechvogels die de neutralisatie hadden veroorzaakt - trouwens een strafronde zouden bezorgen, wegens te snel onderweg.

Hoewel Allure Team de eerste rij van de startgrid domineerde, met de #277 Allure Team 2 (Bollen-Caprasse-Mondron) voor de #159 Allure Guest Team (Piron-Verbist), was het toch Maxime Soulet, ploegmaat van Philippe Crosset op de #19 Colson Racing, die zich in de openingsronden in de kijker wist te rijden, door onmiddellijk het voortouw te nemen. Hij werd op de voet gevolgd door Kevin Balthazar (#280 Socardenne), die zo de uitstekende indruk die hij aan het begin van het seizoen liet wist te bevestigen. Zoals verwacht werd de spits van het peloton geanimeerd door een zwerm VW Fun Cup, het beste bewijs dat niemand van plan was om de mechaniek ook maar enigszins te sparen.

Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de eerste malheuren al snel te noteren vielen: de #326 DDS Racing 2 van Benoît Dupont ging in de eerste linkse in de kattenbak, de #44 Jac Motors 1 van Christophe Van Riet verloor een wiel en vooral de klapper tegen de rail van Alain Delrez (#278 Acome Racing), aangetikt door een andere wagen, maakte indruk. Bij de favorieten deed vooral de #59 AC Motorsport 1 – Quick een slechte zaak, want de bolide viel al snel ten prooi aan te hoge watertemperaturen, waardoor de auto ettelijke plaatsen moest inboeten. Toch wisten Arnaud Quédé, Stéphane Perrin en Didier Van Dalen een mooie inhaalrace neer te zetten, waardoor ze uiteindelijk als 21ste over de streep kwamen.

Net toen het er op leek dat Allure Team de wedstrijd in handen had, met twee wagens helemaal voorin, wist de #280 Socardenne, schitterend bestuurd door Grégory Servais en Kevin Balthazar, zich op minder dan een uur van het eind naar de eerste positie te hijsen, een plaats die ze niet meer zou afstaan. "Samen met Grégory vormen we een perfect duo", stelde Kevin Balthazar na zijn eerste zege algemeen. "Sprintraces met een Fun Cup zijn heel leuk, we hebben ons echt geamuseerd."
In het spoor van de #280 werden de andere podiumposities bepaald door het al dan niet uitblijven van mechanische problemen. Omdat de versnellingsbak in de slotfase in vierde bleef steken moest de #277 Allure Team 2 van Fred Caprasse de #274 Allure Team 1 van het trio Bouvy-Donniacuo-Radet laten gaan, waardoor deze laatsten uiteraard een goede zaak deden in het kampioenschap en hun eerste plaats wisten te verstevigen.

De top-5 in Limburg werd vervolledigd door de beste van de wagens uit de stal van Victor Colson, de #19 Colson Racing van Philippe Crosset en Maxime Soulet, maar ook de heel regelmatige #55 Poison Ivy – 4 Race (Debrus-Vanderzijl-Perdieus-Debrus). 

Ook de #159 Allure Team Guest maakte aanspraak op een plaats bij de eerste vijf, maar François Verbist werd richting Villeneuve door een andere wagen uit balans gebracht, wat er voor zorgde dat hij kort voor het eind de pitstraat moest opzoeken.
Bij de andere toppers pakte de #65 Leader Racing Events van Loris Cencetti en Marc Van Cutsem als zesde een mooie ereplaats. voor de '18' van Gérald Delepine, David Doutrepont en Olivier Maréchal; deze laatste reed zijn eerste race sinds 18 jaar!

Geven we ook de aanwezigheid van ex-WRC-rijder en dubbel Belgisch rallykampioen Freddy Loix mee, als coach van de jonge wolven Romain de Leval en Sébastien Bedoret, allebei ex-Belgisch kampioen karting. Het onuitgegeven trio, dat reed in de kleuren van Svan Competition, finishte uiteindelijk in de top-15.

In de klassen was het uiteraard de #24 Dupon Racing (Dupon-Puype) die de bovenhand nam in Evo 1, in Evo 2 nagevolgd door de #244 Valentino with Allure (Guillaume-Dezan-Gillion).

Blijven nog de tweezitters over, waar de #356 Trendy Foods Monster van Francis Plunus en Eric Jardon een goede zaak deden voor het kampioenschap, door het grootste deel van de wedstrijd te domineren en met een mooie zege te gaan lopen. Dé stunt van deze VW Fun Cup Sprint Race was echter voor rekening van Baudouin van Liedekerke, alleen aan het stuur van de #323 TML Racing. Ondanks de grote hitte reed hij zonder problemen de wedstrijd uit, en veroverde de eerste accessiet, voor de #360 CBRS - AC Motorsport van Alain Dupont, Michel Koning en Philippe Fisette.

De eerste van de Evo2 tweezitters, de #364 DRM Motorsport 3 van Cédric Apère en Sébastien de la Serna wist zich op een mooie vierde plek te klasseren, terwijl de #326 DDS Racing 2 van Mouton-Sluys-Dupont-Petroons-Colembie won in Evo 1, zelfs na een schuiver in de aanvangsfase.
Volgende afspraak tijdens het eerste weekend van oktober, op een circuit dat voor iedereen nieuw is: l’Anneau du Rhin in de Elzas.

Uitslag:

1.#280 - Socardenne (Balthazar-Servais) 85 laps; 2. #274 – Allure Team 1 (Bouvy-Donniacuo-Radet) 31.532; 3. #277 – Allure Team 2 (Bollen-Caprasse-Mondron) 1.01.421; 4. #19 – Colson Racing (Crosset-Soulet) 1.40.087; 5. #55 – Poison Yvy – 4 Race (Debrus-Vanderzijl-Perdieus-Debrus) 1 lap; 6. #65 – Leader Racing Events (Cencetti-Van Cutsem) 6.102; 7. #18 – La 18 (Delepine-Doutrepont-Marechal) 29.774; 8. #285 – 8KS Corse Team (Capelli-Sordini) 1.20.273; 9. #159 – Allure Guest Team (Piron-Verbist) 2 laps; 10. #255 – DZ Racing (Dorkel-Zeghouani-Vandormael) 3.16.308; 11. #284 - AC Motorsport 2 (Fraiture-Ryhon) 3 laps; 12.  #132 - DDS Racing (Demunter-Debersaques) 13.067; 13. #287 – ComToYou (Bustin-Robert-Hooreman) 27.447; 14. 90 - #Syan Competition (Loix-Bedoret-De Leval) 4 laps; 15. #149 – Jac Motors 3 (Wauters-Fast-Van Lommel) 5 laps; etc.
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op maandag 31 augustus 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons