van der Horst

Trophée de Bourgogne: Nabeschouwing van de organisatoren

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Voor de tweede afspraak van het seizoen 2015 zette de European VW Fun Cup haar tenten op in de paddock van het schitterende circuit van Dijon-Prenois, in het hartje van Bourgondië. Het mag dan wel lente zijn, daarvan viel op en rond de Franse toboggan niets te merken, want de dertigtal ploegen werden in Dijon flink getrakteerd op hevige regenbuien.
De kwalificaties waren op zaterdag al onderhevig aan stortregens, en ook de eerste race van 180 minuten kreeg af te rekenen met extreme weersomstandigheden. In die mate dat de start diende gegeven te worden achter een veiligheidsauto, de koersdirectie de race liefst vijf keer moest neutraliseren, er heel wat auto’s van de baan schoven, aanrijdingen elkaar opvolgden en een finish werd opgelegd onder de rode vlag! Ook blikschade alom. Voornaamste slachtoffers waren de #285 8KS Corse Team (Cappelli-Zorza-Sordini) en de #371 Team ComToYou (Evrard-Henderick-Hooreman-Baert) die in de dertigste minuut onzacht met elkaar in contact waren gekomen. De #277 Allure Team 2 van Bollen-Mondron-Caprasse, de dubbele winnaars van de openingsrace in Francorchamps, kwam daarop in de… pitlane in aanrijding met de #280 Socardenne. Ook de #365 Carpass LRE by DRT deelde in de brokken, toen Karim Al-Azhari een andere concurrent niet kon ontwijken en hiermee een einde maakte aan de dominatie van de Carpass-mannen in de klasse van de tweezitters.

Race 1 stond dus in het teken van de veelvuldige komst van de Safety-Car,  maar er werden ook heel wat sancties uitgevaardigd, voor het niet respecteren van de rijbaan ! Zo kregen de #280 Socardenne (Nirvalet-Balthazar-Martin), de #287 ComToYou (Verbist-Bustin-Robert), de #18 Colson Racing La 18 (Delepine-Doutrepont-Van Outrive) en de #65 Leader Racing (Cencetti-Ouassini-Willems) één strafronde aangesmeerd, terwijl heel wat anderen – talrijk in aantal – langs de pitlane moesten passeren voor een opgelegde Stop & Go.

Na het komen en gaan van de safety cars en de verplichte pitstops, leek het erop dat we een strijd te zien zouden krijgen voor de overwinning tussen de #284 AC Motorsport 2 (Ryhon-Fraiture), de #274 Allure Team 1 (Bouvy-Donniacuo-Olivier) en de #278 Acome Racing (Nava-Charlier-Vanhakendover). Het was wachten op het einde van de neutralisatie om zich op te maken voor een unieke eindsprint, totdat de koersdirectie besloot de race met rood af te vlaggen, wegens het zwaar van de baan gaan van de #365 Carpass LRE by DRT.

De eerste drie formaties gingen in die volgorde over de eindmeet, terwijl de Top 5 werd volgemaakt door de #287 ComToYou (Verbist-Bustin-Robert) en de #65 Leader Racing (Cencetti-Ouassini-Willems), goed opgeklommen naar het uitzitten van straftijd. Na de problemen met een geblokkeerde versnelling slaagde de #19 Colson Racing (Soulet-Crosset-Gressens) er nog in om sterk terug te keren naar de voorste gelederen. Na drie uur racen hielden zij de #59 AC Motorsport 1 (Quédé-Perrin-Van Dalen), de #72 JAC Motors by MTE (Janssen-Janssen), de #255 DZ Racing (Zeghouani-Rougeot-Vandormael) en de #18 Colson Racing La 18 (Delepine-Doutremont-Van Outrive) achter zich.

Ondanks een straftijd domineerde de #356 Trendy Foods (Plunus-Jardon) bij de tweezitters en ging de #341 ASC (Reynens-Mahy-Baudet) en de #360 CBRS AC Motorsport (Dupont-Koning-Fisette) vooraf.

Het ging er hard aan toe!

Op het ogenblik dat de deelnemers zich naar de grid begaven voor de tweede race, maakte plots de zon haar opwachting, en leek het erop dat we onder normale omstandigheden zouden gaan racen met de #284 AC Motorsport 1, de #274 Allure Team 1, de #278 Acome Racing, de #65 Leader Racing, de #287 ComToYou en de #19 Colson Racing als gangmakers! Gedurende meer dan een half uur wisselden de posities in de kopgroep voortdurend, totdat de #20 Sotraplan TRS Racing (Martin-Martin-Broers-Broers) in de dubbele rechtse van Villeroy in de zandbak sukkelde en de wedstrijd op een droge piste werd geneutraliseerd!
Op uitzondering van de breuk van een cardan bij de #65 Leader Racing (Cencetti-Ouassini-Willems),  die hierdoor een zekere ereplaats verloren zagen gaan, ging het er redelijk kalm aan toe … totdat de #353 Team 353 (Wagner-Papageorgiou) in de zandbak schoof en er een nieuwe neutralisatie zat aan te komen. Op het ogenblik dat de race werd herstart, was het verschil tussen de eerste 8 auto’s niet groter dan 14 seconden, terwijl er nog 21 minuten te gaan waren…

De eerste die afhaakte was de  #19 Colson Racing. Philippe Crosset  werd het slachtoffer van een lekke band, waardoor hij in de Pouas-bocht van de baan ging. Erger verging het de #274 Allure Team 1: Fred Bouvy kreeg één ronde straftijd, omdat hij een tragere deelnemer tijdens de neutralisatie had voorbijgesneld.

Aan de spits bleek Fred Caprasse af te stevenen op een derde achtereenvolgende succes voor de #277 Allure Team 2. Maar in dat plan had hij geen rekening gehouden met de snelheid van François Verbist, die in de ComToYou #287 van Dominique Bustin en Olivier Robert als een raket afstevende op de #277, en het team van Jean-Michel Baert een eerste en verdiende algemene zege bezorgde in de VW Fun Cup ! Na het samentellen van alle punten, behaalde  ComToYou ook het algemeen klassement…

Het was de #59 AC Motorsport 1 van Arnaud Quédé, Stéphane Perrin en Didier Van Dalen die de Top 3 vervolmaakte. Het Italiaanse 8Ks Corse Team (Cappelli-Zorza-Sordini) nam mooi weerwraak op de pech van de eerste race en werd knap 4de, voor de #278 Acome Racing (Nava-Charlier-Vanhakendover). De in Race 1 winnende #284 AC Motorsport 2 (Ryhon-Fraiture) diende vrede te nemen met een 6de plaats.
Tweede succes van Trendy Foods (#356, Plunus-Jardon) bij de tweezitters. Zij wonnen van de  #360 CBRS AC Motorsport (Dupont-Koning-Fisette) en de #341 ASC (Reynens-Mahy-Baudet). Vermelden we nog de 4de plaats in de VW Fun Cup Evo2 (motor TDI) van de #364 DRM Motorsport 3 (Apere-De La Serna).

Na het optrekken van de donkere wolken boven de streek van Bourgondië gaan de deelnemers van de European VW Fun Cup zich opmaken voor de eerstvolgende afspraak en die zal plaatsvinden, begin juni, in de Nederlandse duinen van het circuit van Zandvoort.

Race 1:
1. AC Motorsport 2 (Ryhon-Fraiture) 73 r.; 2. Allure Team 1 ((Bouvy-Donniacuo-Olivier) op 0.00.351 ; 3. Acome Racing (Nava-Charlier-Vanhakendover) op 0.09.168 ; 4. ComToYou (Verbist-Bustin-Robert) op 0.27.357 ; 5. Leader Racing (Quassini-Cencetti-Willems) op 0.28.747 ; 6. Colson Racing (Crosset-Gressens-Soulet) op 1 r. ; 7. AC Motorsport 1 (Quede-Perrin-Van Dalen) op 0.22.009 ; 8. Jac Motors by MTE 2 (Janssen-Janssen) op 2 r. ; 9. DZ Racing (Zeghouani-Rougeot-Vandormael) op 0.05.841 ; 10. Colson Racing 18 (Delepine-Doutrepont-Van Outrive) op 0.24.397 ; 19. Trendy Foods (Plunus-Jardon), 1ste tweezitter, op 5 r. ; enz.

Race 2 :
1.ComToYou (Verbist-Bustin-Robert), 97 ronden; 2. Allure Team 2 (Bollen-Mondron-Caprasse), op 02’’147; 3. AC Motorsport 1 (Quédé-Perrin-Van Dalen), op  30’’414 ; 4. 8Ks Corse Team (Cappelli-Zorza-Sordini), op 34’’632 ; 5. Acome Racing (Nava-Charlier-Vanhakendover), op 49’’016 ; 6. AC Motorsport 2 (Ryhon-Fraiture), op 1’40’’053 ; 7. Poison Ivy-4 Race  (Debrus-Debrus), op 1’43’’762 ; 8. Allure Team 1 (Bouvy-Donniacuo-Olivier), op 1r. ; 9. Colson Racing (Soulet-Caprasse-Gressens), op 1 r.. ; 10. Jac Motors by MTE 1 (Jaspers-Henry de Frahan),op 2 r. ; … 20. Trendy Foods (Plunus-Jardon), 1ste tweezitter + 6r  ; enz.

Kronos Events press



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons