van der Horst

Trophée des Fagnes: Voorbeschouwing van de organisatoren

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Bestaat er een mooiere scène om het doek te laten opgaan van de eersteling van de European VW Fun Cup 2015 ? Neen. Want de Trofee van de Hoge Venen wordt immers betwist op wat bekend staat als het mooiste circuit ter wereld ! Voor de eerste krachtmeeting van het seizoen op Spa-Francorchamps tellen we liefst een tiental formaties die in één van de twee races voor de overwinning kunnen gaan.
Met de lente in het land, fluiten de vogeltjes en schiet de natuur wakker. Ook voor de Kevers is de winterslaap voorbij! Sinds enkele weken gingen al enkele formaties tijdens voorbereidende tests aan de slag, maar er gaat niets boven een échte race om bij de deelnemers van de European VW Fun Cup de nodige adrenaline vrij te maken. Iedereen staat dan ook vol ongeduld te trappelen om in Spa-Francorchamps plaats te nemen in de startblokken !
 
Om het nodige ritme op te doen, krijgen de deelnemers twee races onder de wielen geschoven. Met een eerste confrontatie van 160 minuten op zaterdag (met start om 15.15) en een tweede match op zondag, met start om 10.35, maar deze keer voor de duur van 200 minuten. Te noteren valt dat de VW Fun Cup twee keer de piste deelt met de auto’s van de 2CV Racing Cup en er dus druk verkeer wordt verwacht op de Ardeense tobogan.
 
Op de voorlopige deelnemerslijst van de VW Fun Cup vinden we niet minder dan 36 auto’s en een tiental ervan komen in aanmerking voor de algemene overwinning. Onze aandacht gaat natuurlijk naar het Colson Racing, het uittredende kampioenenteam dat vastbesloten is om de titel te verdedigen. Eric Gressens, Philippe Crosset en hun nieuwe teammaat Sébastien Jacquemin mogen dan verkondigen dat zij zich in de eerste plaats willen amuseren, toch zullen wij hen vooraan in de strijd mogen verwachten voor een plaats op het podium. De jonge welpen van het Allure Team 2 (Cédric Bollen-Guillaume Mondron-Frédéric Caprasse) – vorig jaar vice-kampioenen – staan met stip genoteerd en dat geldt ook voor teammaats Fred Bouvy en Lorenzo Donniacuo (met een nog te bepalen derde man in de #274 Allure Team 1).
 
AC Motorsport 1 (Arnaud Quédé-Martin Leburton-Didier Van Dalen-Stéphane Perrin) sloot het vorige seizoen op schitterende wijze af met een klinkende zege in de 12 Uren van Mettet en zij willen die prestatie meteen overdoen in de openingsrit van het kampioenschap 2015. Rekening moet er steevast worden gehouden met de formatie van Jac Motors by MTE !  Laurent Jaspers, Nicolas Nulens en Stéphane de Frahan waren niet toevallig de grote revelaties van het afgelopen seizoen. Ook het McDonald’s Racing met François Bouillon en Xavier Gérard is een kanshebber, zelfs al kunnen zij deze keer niet rekenen op de hulp van de ultrasnelle Fred Vervisch, die zich overigens laat vervangen door La Angélique Detavernier !  En dan is er nog Manu Nava (en ex-tweevoudig kampioen) met de mannen van het Acome Racing, zoals daar zijn Alain Delrez, Stéphane Charlier en Michel Vanhakendover.
 
De Wauters-broers, een coureur uit de F1 Historic en een Canadees.
 
De meeste ploegen kunnen terugblikken op heel wat ervaring in de VW Fun Cup Evo3 (het merendeel van het startveld bestaat uit deze auto’s), maar dat telt niet voor de Italianen van het 8Ks Corse Team. Vorig jaar wonnen Claudio Cappelli, Ottorino Zorza en Federico Sordini in Evo2 (TDI-motoren), maar in Francorchamps ontdekken zij hun nieuwe bolide. Dat is eveneens het geval voor het trio van Debersaques – DDS Racing Team (Maxime Debersaques, Yves Debersaques en Charly Demunter), de ploeg die vorig jaar de Evo1 (de benzinemotoren) won.
 
Bij de outsiders stippen we AC Motorsport aan dat kan rekenen op Sébastien Ryhon, Alix Fraiture en Hervé Maillien.  Rallyrijder Dominique Jullien en zijn vrienden-debutanten in de VW Fun Cup hoeven we in de #173 van Motiv 8 niet meteen vooraan verwachten, maar dat kan niet gezegd worden van Koen en Kris Wauters. Aan de zijde van Kurt Van Buitenen vormen de « zingende broers » voor de eerste keer ploeg in de VW Fun Cup. Hoewel zij zich meer thuis voelen achter het stuur van een GT, zouden de Clouseau-broers toch een mooie… deun moeten meezingen aan de spits van het peloton. Dat geldt ook voor F1… historic-rijder Christophe d’Ansembourg, die aan de slag gaat in de #283 van DRM Motorsport 2, samen met zijn zonen Antoine en Werner.
 
Van over de Grote Plas komt Canadees Jean-Sébastien Sauriol postvatten bij Leader Racing, waar hij overigens eigenaar werd van de #65. Samen met Belgen Philippe Willems en Baudouin Feron, maar ook Fransman Hakim Ouassini en Luxemburger Loris Cencetti, is de rijder uit Québec vastbesloten om een hoofdrol te spelen. Ook uit Duitsland komt er een afvaardiging met het  REPSO Team Green Hornet.
 
Een tiental tweezitters
 
In de middenmoot van het startveld krijgen we met de tweezitters nog een boeiende « race in de race » te zien. Het is bovendien één van de unieke ervaringen die… passagiers kunnen beleven in de VW Fun Cup. Voor de Trofee van de Hoge Venen tekenen een tiental tweezitters aanwezig met soms uitéénlopende ambities. Sommigen doen mee, just for fun, anderen viseren duidelijk de overwinning. We denken hierbij aan de kampioenen 2014 in deze klasse met Alain Vercammen, Stéphane Lémeret en Miguel Coppieters. De #365, die nog steeds onder de vlag rijdt van het Car-Pass LRE by DRT, werd gedurende de voorbije winter voorzien van een Evo3 en het is dus met een benzinemotor en een sequentiële versnellingsbak dat het trio de titel gaat verdedigen. Tegenover hen vinden we de kampioenen bij de tweezitters in Evo3. Jean-Michel Baert, Dominique Bustin en Fransman Olivier Robert debuteren met de #287 van het Team ComToYou bij de éénzitters, terwijl Stéphane Evrard, Paul Hendrickx en Christophe Hooreman de kleuren van het team verdedigen bij de tweezitters. TML Racing (met Baudouin en Florent de Liedekerke, gekoppeld aan Charles-Bernard Héger) en CBRS / AC Motorsport (Alain Dupont, Michel Koning en Philippe Fisette) blijven ernstige kandidaten voor een plaatsje op het podium. Voldoende elementen om ook daar uit te kijken naar een spannend verloop. Afspraak op wat bekend staat als het mooiste circuit ter wereld voor zes uur spanning en… spektakel !

Kronos Events press



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons