van der Horst

Waanzinnig drukke kalender voor VR Racing by Qvick Motors

320 i E21 Turbo Groep 5 - VR Racing by Qvick Motors
320 i E21 Turbo Groep 5 - VR Racing by Qvick Motors
Bij VR Racing hebben ze het geweer van schouder gewisseld. Momenteel is het team rond Dirk & Tom Van Rompuy en Qvick Motors bezig met niet minder dan zes projecten, al dan niet gerelateerd aan de interne structuur. Het wordt opnieuw een druk en zeer uitdagend seizoen met heel wat gepuzzel en vooral een brede waaier aan activiteiten. Van Dakar tot LMP3 en alles wat ertussen ligt.
ELMS LMP3 als voorbereiding van de ultieme droom: De 24 Hours of Le Mans

Tom Van Rompuy
Tom Van Rompuy
Uiteraard starten we met de deelname van Tom Van Rompuy aan de European Le Mans Series (ELMS) met een LMP3. De jongensdroom van Tom Van Rompuy begint vorm te krijgen. Al van kindsbeen af droomt Van Rompuy junior er immers van om ooit eens de 24 Hours of Le Mans te betwisten. Via de ELMS kon hij het seizoen starten met een LMP3 om zo op termijn te evolueren richting LMP2 met de legendarische 24 Hours of Le Mans als einddoel. Volgens een kort stappenplan zal Tom eerst een volledig seizoen aan de bak komen in LMP3 bij het Luxemburgs  topteam DKR Engineering.
Tom Van Rompuy - LMP3 Duqueine M30
Tom Van Rompuy - LMP3 Duqueine M30
De ELMS omvat wedstrijden in Le Castelet, Imola, Monza, Barcelona, Spa en Portimao. Aangezien het circuit van Le Mans een stratenomloop is kan er niet worden getraind. Daarom zou hij eenmalig een extra wedstrijd inlassen binnen de Michelin Le Mans Cup dat in juni twee races (Road to Le Mans) heeft op de mythische lange omloop.  In de ELMS vormt Tom binnen de structuur van DKR als bronsrijder ploeg met de Mexicaan Sebastian Alvarez (zilver) en de Rus Alexander Bukhantsov als tweede bronsrijder.
De teamcoach is tweevoudig LMP3-kampioen Laurents Hörr. Internationaal worden rijders opgedeeld in groepen volgens hun ervaring en palmares. Zo krijgen ze binnen de FIA platina, goud, zilver of brons toebedeeld. In de LMP3 binnen de ELMS moet een wagen worden gedeeld door minstens één zilver en minstens één brons. De derde rijder mag dan een zilver of een brons zijn. In het geval van de wagen van Tom is dit dus één zilver en twee bronzen rijders.   

Tom Van Rompuy - LMP3 Duqueine M30 DKR Engineering
Tom Van Rompuy - LMP3 Duqueine M30 DKR Engineering
“Het is vooral de bedoeling om veel wedstrijduren te verorberen en ervaring op te doen”, aldus Tom Van Rompuy.
“Ik kwam als tweede snelste uit de brons test en ook tijdens de eerste race op Le Castellet was ik bij de snelste bronsrijders. Ik was iets te braaf gestart en zakte van de 4de naar de 6de plaats. Door twee safety cars en een full course yellow kon ik langer in de wagen blijven dan voorzien inzake het verbruik en kon de wagen in 3de positie doorgeven. Maar Alvarez sukkelde nadien in de zandbak en we mochten een zekere podiumplaats vergeten. Maar niet getreurd. Ik leerde enorm veel bij, kreeg van de organisatie een uitstekend prestatierapport en we zakken komend weekend af richting Imola. DKR is een absoluut topteam dat zeer professioneel werkt op niveau van de WEC en veel ondersteuning biedt op weg richting LMP2. Ik voel de progressie naarmate het leerproces vordert. Het is niet meteen de bedoeling om een goede eindrangschikking te ambiëren. We viseren wel telkens een podiumplaats, maar ervaring opdoen is primordiaal. Monza moet ik door beroepsomstandigheden aan mij laten
Tom Van Rompuy - LMP3 Duqueine M30 DKR Engineering
Tom Van Rompuy - LMP3 Duqueine M30 DKR Engineering
voorbij gaan, maar we gaan wel de twee wedstrijden in LMP3 rijden binnen de Michelin Le Mans Cup (Road to Le Mans). Meteen ook de enige gelegenheid om voeling te krijgen en te testen op de lange omloop van Le Mans. Dat is openbare weg en onmogelijk om daar te trainen. Ondanks het feit dat de kalenders van de ELMS (European Le Mans Series) en de Le Mans Cup parallel lopen, opteer ik toch voor de ELMS omdat je meer rijtijd hebt en ook omdat je reeds tussen de LMP2 wagens kan rijden. Indien alles verloopt volgens plan zal ik dan volgend seizoen enkele voorbereidende races rijden in LMP2 alvorens aan de start te komen van de 24 Hours of Le Mans”, besluit een gedreven Tom Van Rompuy.          

Dakar Classic smaakt naar meer

Dirk Van Rompuy & Jean Marie Lurquin - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Jean Marie Lurquin - Toyota HDJ80
Het was enkele tientallen jaren geleden dat Dirk Van Rompuy nog meereed in de Dakar, maar door de komst van de regularity kreeg de Antwerpenaar er afgelopen winter opnieuw zin in. Samen met de zeer gerenommeerde woestijnvos Jean-Marie Lurquin waagde het duo zich aan het avontuur met een historische Toyota HDJ 80 van het Spaanse team TH Trucks. Ze hadden uitzicht op het podium algemeen, maar toen sloeg het coronavirus ongenadig toe en moest het onfortuinlijke duo het strijdtoneel verlaten. Maar de toon was gezet en met een bagage aan belangrijke nieuwe info kwamen ze huiswaarts met één doel. Nog beter en anders voorbereid terug gaan en de zege ambiëren in regularity.

Dirk Van Rompuy & Jean Marie Lurquin - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy & Jean Marie Lurquin - Toyota HDJ80
Dirk Van Rompuy: “We waren zeer tevreden, pakten enkele dagzeges maar het kan nog beter en efficiënter. Zo hadden we wat pech met de assistentiecamion en dat gaan we nu deels opvangen met een eigen snelle service. VR Racing heeft de Toyota HDJ 80 aangekocht, maar die blijft in Spanje bij TH Trucks die deze wagen het beste kent en ook verder de voorbereiding zal doen. We hebben een tweede identieke Toyota gehuurd bij TH Trucks voor Erik Qvick en Chris Goris die voor de snelle assistentie zullen zorgen. Bij kleine interventies hoeven we dan niet meer te wachten op de assistentietruck die ook nog andere voertuigen moet bevoorraden. Ter voorbereiding zullen we de Rally van Andalusië rijden die ook wordt ingericht door de ASO. De parcoursbouwers zijn met de gebroeders Vanoverschelde geen onbekenden. Zij gaan trouwens voor de ASO ook de regularity van de Dakar Historic uitstippelen. Het neusje van de zalm inzake regularity zit in België en dat hebben zowel parcoursbouwers als piloten reeds meerdere malen bewezen”.

Ieper en Trophée des Alpes met Porsche 914/6

Dirk Van Rompuy-Eddy Smeets / Porsche 914/6
Dirk Van Rompuy-Eddy Smeets / Porsche 914/6
We blijven in rally en regularity, maar dan op de openbare weg met de Ieper Historic Regularity en de Trophée des Alpes waarin Dirk Van Rompuy met de Porsche 914/6 zal aantreden met Eddy Smeets in de praatstoel. Ook hier wordt de Porsche in de voorste gelederen verwacht.




Met de BMW E30 M3 voor de titel in Belcar Historic Cup

VR Racing zorgt met Dirk & Tom Van Rompuy en Erik Qvick opnieuw oppositie tegen Porsche
VR Racing zorgt met Dirk & Tom Van Rompuy en Erik Qvick opnieuw oppositie tegen Porsche
Vorig seizoen waren Dirk Van Rompuy en Erik Qvick dicht bij de Belgische titel in platform 3 van de Belcar Historic Cup. Het werd uiteindelijk een mooie strijd voor de titel tussen Dirk & Erik, de BMW M3 van Evertjan Alders en de Porsche van Luc Moortgat. Ze wonnen vijf van de twaalf races en werden uiteindelijk vice kampioen en strandden ze op zes punten van Moortgat terwijl ze wel de titel pakten in de klasse tot 2500cc net voor merkgenoot Alders. Dit seizoen viseert het team opnieuw de titel algemeen en moeten ze dus meteen vol in de aanval.


Dirk Van Rompuy / Erik Qvick BMW E30 M3
Dirk Van Rompuy / Erik Qvick BMW E30 M3
Afgelopen winter werd de BMW E30 M3 volledig gestript en opnieuw opgebouwd in de ateliers van Qvick Motors. “We hebben vooral gewicht gewonnen met deze interventie. Voor de rest rijden we in dezelfde configuratie als vorig seizoen met een opgefriste en lichtere wagen”, aldus de tovenaar uit Oostende. Dit kampioenschap zal worden betwist door Dirk & Tom Van Rompuy terwijl Erik Qvick Tom zal vervangen tijdens de weekends dat deze aan de slag moet in de European Le Mans Series met de LMP3 die uiteraard alle prioriteit krijgt.


24 Hours of Zolder richting winst in de klasse

VR Racing - Porsche Cayman GT4
VR Racing - Porsche Cayman GT4
Van de Belcar Historic naar de Belcar Endurance. Nadat de Marc Car 2 Ford Mustang V8 en de BMW M2 Racing Cup van de hand werden gedaan, kocht het team een Porsche Cayman GT4 uit de ateliers van Red Ant Racing. Hoofdzakelijk met de 24 Hours of Zolder als doelstelling. Inzake het aantal deelnames is Dirk Van Rompuy met meer dan dertig starts de onbetwiste kampioen van de 24 Hours of Zolder. Hij won trouwens de editie van 1982 samen met Marc Flamand en Paul Daerden (Youpy), nu exact 40 jaar geleden. En ook dit jaar staat hij opnieuw aan de start.

VR Racing by Qvick Motorsport
VR Racing by Qvick Motorsport
Bemanning van dienst worden vader en zoon Dirk & Tom Van Rompuy en vader en zoon Erik & Kenzi Qvick. Opnieuw family affair dus een jaar na de geslaagde samenwerking in de BMW M2 vorig seizoen. De assistentie word gedaan door de crew van Red Ant Racing terwijl VR Racing in de persoon van Youry Schollen een eigen teammanager heeft. Hier is het uiteraard opnieuw de bedoeling om de zege in de klasse weg te kapen en een zo hoog mogelijke score algemeen na te streven. Mogelijk wordt hier nog wel een voorbereidende race in de Belcar aan toegevoegd als voorbereiding op de slijtageslag.

Project Schnitzer BMW 320 i E21 Turbo Groep 5.

Schnitzer BMW 320 i E21 Turbo Groep 5 - VR Racing by Qvick Motors
Schnitzer BMW 320 i E21 Turbo Groep 5 - VR Racing by Qvick Motors
Last but not least is er uiteraard het uniek project met de Schnitzer BMW i 320 Turbo Groep 5.
VR Racing by Qvick Motors is erin geslaagd om deze unieke bolide met chassisnummer 26 in zijn bezit te krijgen. De wagen werd tot in de kleinste details door Qvick Motors gerestaureerd en is een uniek museumstuk. De bedoeling is om deze Schnitzer Groep 5 chassis nr. 26 tot in de kleinste details te klonen en in beperkte oplage op de markt te brengen. Momenteel is naast de originele wagen reeds een eerste identiek exemplaar klaar. Die is uiteraard te koop en zal trouwens te bewonderen zijn tijdens het New Race Festival. De wagen zal ook met zekerheid te zien zijn tijdens een race op Spa Classic van Peter Auto en op Goodwood festival of speed.

Korte geschiedenis van de BMW E21 Groep 5
320 i E21 Turbo Groep 5 - VR Racing by Qvick Motors
320 i E21 Turbo Groep 5 - VR Racing by Qvick Motors
In totaal werden door BMW Motorsport in 1977 27 chassis’ gebouwd die werden voorzien van een atmosferische M12 F2-krachtbron waaronder een aantal voor het BMW Junior Team in DRM. Ze kwamen niet alle 27 in competitie, waaronder chassisnummer 26 dat bij Schnitzer op stock bleef voor verdere ontwikkeling. In 1978 kwamen verschillende teams met een turboversie van de E21 op de proppen en ze ontwikkelden de wagens naar eigen goeddunken binnen een bijzonder liberaal reglement. Dit om de concurrentie waaronder ondermeer Zakspeed (Ford) en Porsches 935 van antwoord te dienen. Schnitzer had door testwerk een voorsprong op de rest en pakte met Harold Ertl de titel in DRM. De eerste en enige algemene titel voor BMW binnen dit hoogstaand Duits kampioenschap.
320 i E21 Turbo Groep 5 - VR Racing by Qvick Motors
320 i E21 Turbo Groep 5 - VR Racing by Qvick Motors
In 1979 erfde Manfred Winkelhock het chassisnummer 26 en werd met Schnitzer derde in de DRM na de ongenaakbare Kremer-Porsche 935 en de Zakspeed-Ford Capri van Hans Heyer.
Schnitzer ging later met Hans-Joachim Stuck en deze 320 i E21 Groep 5 met chassisnummer 26 richting Macau voor de eerste editie van deze race. Stuck won deze race en meteen is het chassisnummer 26 dan ook het meest succesvolle van het ganse lot. De wagen werd in Macau aangekocht door BMW Hong Kong als showwagen. Na vele omwegen is deze befaamde bolide uiteindelijk geland in de ateliers van Qvick Motors waar hij met goedkeuring van BMW Motorsport en Schnitzer wordt gekloond op enkele exemplaren. Ondertussen is de originele wagen volledig gerestaureerd en is er reeds één gekloond exemplaar paraat voor de verkoop.

Kort samengevat wordt het voor VR Racing by Qvick Motors een superdruk seizoen met meerdere disciplines die door elkaar lopen. Maar hier toont het team niet alleen zijn onvoorwaardelijke inzet, maar ook zijn veerbaarheid en competentie.  

Foto's: Qvick Motors / Bravo Racing / MPS Agency / VR Racing / Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op maandag 9 mei 2022.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons