van der Horst

Wallonie: Nabeschouwing Benoît Allart

Onnodig om rond de pot te draaien. Benoît Allart was helemaal niet tevreden op het einde van de rally van Wallonië, editie 2017. Hij moest op zaterdag vroegtijdig de wedstrijd verlaten nadat hij van de baan ging. Na wat uiteindelijk toch een overwinning werd in Spa, kon de inwoner uit Marche hopen om te schitteren in zijn thuiswedstrijd. In de proeven rond Namen toonde hij zich altijd al zeer sterk en het was ook voor zijn partner, San Mazuin en zijn team Racing Technology een thuisrace.
De zaken gingen goed van start op vrijdagavond, voor een talrijk opgekomen publiek, net als in de hoogdagen van de wedstrijd. Deze keer maakte ik geen enkele fout op de Esplanade van de Citadel in Namen”, lacht ‘Fastben’. “Beter nog, door een 3de en 4de tijd te zetten stond ik plots 3de in het klassement en dus mocht ik zaterdag als derde de baan op. Dag 2 werd goed aangevangen met een 2de tijd op Malonne. Dat liet ons toe om vrolijk verder te strijden voor een podiumpositie binnen de eindklassering.”

Maar helaas, op de showproef van Mohiville, ging alles verkeerd voor de Skoda Fabia R5 SAN Mazuin… “Ik begrijp nog altijd niet wat er gebeurd is”, verduidelijkt Benoît. “We passeerden deze plek de eerste keer zonder enig probleem, en bij de tweede doortocht ging ik onmiddellijk rond en troffen we een muur. Daardoor brak er een wiel af. We hadden dezelfde snelheid als de eerste keer, we remden op exact dezelfde plaats…maar de wagen haalde het niet meer! Lag er misschien wat kiezel op de baan? We wilden de wagen terugrijden op drie wielen maar dat is verboden door het reglement. Voor mij eindigde de zaterdag daar…”

Maar we gingen het uiteindelijk daar niet bij laten… “Niet alleen is het goed om wedstrijdkilometers te maken, ongeacht de omstandigheden, maar om duidelijkheid te scheppen was het nodig om zondag van start te gaan onder Rallye 2. Daarenboven had SAN Mazuin shuttles georganiseerd die genodigden over en weer brachten naar de proeven. En we konden rekenen op de volledige inzet van Racing Technology, die onze wagen herstelden in een minimum aan tijd. Samen met mijn copiloot, Kevin Fernandez, hebben we dan diverse zaken getest om uit te vissen hoever we met deze wagen dwars door de bochten konden gaan. Voor het publiek was het zeer spectaculair maar voor het zetten van goede tijden was het iets minder efficiënt. Hoedanook hadden we niets meer te winnen…De jump nemen aan volle snelheid, de bochten in met de handrem, we hebben ons geamuseerd…en het spektakel verzorgd! De beelden van deze zondag tonen het trouwens ontegensprekelijk.”

Blijft echter dat voor de volgende wedstrijden Benoît Allart absoluut moet zien af te raken van deze pechreeks die hem al achtervolgt sedert het begin van het seizoen. “We zitten aan twee incidenten waarbij we van de baan gaan. En dat is helemaal niet mijn stijl”, oordeelt de rijder. “Ik denk dat er een zwart beest in de wagen huist. En we zullen dat moeten verjagen…Vergeet ook niet dat de rijders tegen wie ik vecht om seconden, een veel grotere ervaring hebben dan ik. En voor zij echt snel werden hebben ook zij wagens in de vernieling gereden. Ik begon met rally in 2011 en dat betekent dat ik op competitieniveau nog altijd een debutant ben. Ik heb dan wel het geluk gehad om sedert 2013 altijd met competitieve en grote wagens te hebben gereden maar niets vervangt enkele seizoenen ervaring…Op dus naar de Sezoens Rally en zijn stukken onverhard. Ik wil er tonen dat Spa geen uitzonderlijk voorval was!”

Benoît Allart Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op woensdag 3 mei 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally van Wallonië.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons