van der Horst

Weldra uitsluitsel over Citroën-programma in 2017

Blijft Citroën anno 2017 in het WTCC?
Blijft Citroën anno 2017 in het WTCC?
Citroën is momenteel zowel in het WTCC als WRC actief maar een ingrijpende herstructurering en de hieraan gekoppelde besparingen binnen PSA Peugeot-Citroën nopen er de groep toe voor 2017 een streep te trekken onder één van beide programma's. Welk van beide disciplines aan het kortste eind trekt komen we begin december te weten.
  • Powercars
Kris Meeke - Citroën DS3 WRC
Kris Meeke - Citroën DS3 WRC
Uiterlijk in de eerste helft van december zou de knoop worden doorgehakt nu zeker is dat er voor Citroën in 2017 nog slechts één autosportprogramma mogelijk blijft. Vanzelfsprekend spelen commerciële doelstellingen en het kostenplaatje daarbij een primordiale rol. Ergens lijkt de balans in het voordeel van het WRC  te zullen doorslaan.

Citroën-dominantie met Loeb, Lopez en Muller
Citroën-dominantie met Loeb, Lopez en Muller
Op sportief vlak domineert de Franse constructeur reeds twee seizoenen het WTCC en er mag worden gevreesd dat ook in 2016 een vervolg aan het succesverhaal van de C-Elysée wordt gebreid. Tenzij de verzamelde concurrentie de kloof eindelijk weet te dichten ligt een derde opeenvolgende titel reeds in het verschiet en heeft Citroën anno 2017 nog nauwelijks iets in het toerwagenkampioenschap te bewijzen. Niet dat dit iets afdoet aan de verdiensten van de Citroën Racing-troepen die het WTCC daadwerkelijk op een hoger niveau hebben getild, maar onvermijdelijk rijzen vragen bij zo'n jaar na jaar al te gemakkelijk verworven titel...
Ook marketingsgewijs speelde het WTCC een troef kwijt. Voor constructeur Citroën zijn groeimarkten zoals China erg belangrijk. Met één en zelfs meer meetings in China had het WTCC tot voor kort dan ook een streep op het WRC voor. Nu echter ook het rallywereldkampioenschap vanaf 2016 de Chinese toer op gaat ziet het plaatje er enigszins anders uit. In 2017 tekent het WRC bovendien voor een heel nieuwe uitdaging, met een dito reglement dat krachtiger en agressiever ogende wagens in het vooruitzicht stelt.
In de hypothese dat PSA voor het WRC opteert heeft Citroën Racing-patron Yves Matton overigens reeds een driejarenplan in gedachten waarbij Citroën in 2017 op enkele overwinningen mikt om dan in 2018 en 2019 resoluut voor de titel te gaan.

Sebastien Loeb Racing
Sebastien Loeb Racing
De eventuele keuze voor een WRC-programma impliceert gelukkig niet dat Citroën helemaal uit het WTCC zou verdwijnen. De officiële steun zou dan wel worden stopgezet maar de vrijgekomen wagens zouden probleemloos door klantenteams zoals Sebastien Loeb Racing verder kunnen worden ingezet. Inmiddels blijft het in beide disciplines  wachten op de namen van de Citroën-rijders voor... 2016. Tweevoudig kampioen José Maria Lopez onderhandelt momenteel nog steeds met werkgever Citroën over een mogelijk verlengde WTCC-samenwerking terwijl  SLR volgend seizoen  normaliter twee privéwagens inzet, waarvan één mogelijk door Tom Chilton zal worden bemand. 

Foto's: Hans van Onsem & WRC.com



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Rally Championship op dinsdag 17 november 2015.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons