van der Horst

Wereldprimeur: 3D printer produceert remklauwen voor de Bugatti Chiron

Eerste productie-exemplaar van de Bugatti Chiron
Eerste productie-exemplaar van de Bugatti Chiron
De Bugatti Chiron is dan niet langer de snelste bolide ter wereld, een primeur hebben ze wel te pakken. De Franse automobielfabrikant ontwikkelt voor de hypercar een remklauw die in 3D wordt geprint in een titanium-legering. Later dit jaar moet de eerste Bugatti Chiron uitgerust worden met de titanium remklauwen gemaakt door een 3D printer.
  • LTF
3D remklauw
3D remklauw
Van 3D-printing wordt enorm veel verwacht binnen de industrie, maar door de hoge kosten wordt het nog weinig toegepast. De engineers van Bugatti kregen bij het ontwikkelen van de remklauwen hulp van het Laser Zentrum Nord in Hamburg vanwege hun kennis op het gebied van werken met lastige materialen zoals titanium. Normaal wordt een remklauw gemaakt van gietijzer of een hoge sterkte aluminium legering. De speciale 3D printer is uitgerust met vier 400W lasers. In totaal duurt het 45 uur om één remklauw te printen. In het proces wordt het titaniumpoeder laag voor laag opgebouwd en versmolten, waarbij er uiteindelijk 2213 laagjes materiaal nodig zijn voor één remklauw. Daarna volgt nog een nabehandeling, onder meer in een oven bij meer dan 700 graden, die nog enkele uren in beslag neemt.

Frank Götzke, Head of New Technologies
Frank Götzke, Head of New Technologies
De titanium remklauwen zijn met een lengte van 41 cm, een breedte van 21 cm en een hoogte van 13,6 cm de grootse in de auto-industrie. De titanium versie weegt slechts 2.9 kg, waar de huidige aluminium uitvoering 4.9 kg weegt. Met het nieuwe productieproces wordt er niet alleen een 40 procent lichtere, maar ook wel sterkere remklauw gemaakt. In de toekomst is Bugatti van plan om geleidelijk over te stappen naar het produceren van meer onderdelen met een 3D printer.

Foto's: Arne Simons & Bugatti



Dit artikel werd gepubliceerd door Michel Helders in Autosalon op donderdag 25 januari 2018.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons