van der Horst

Westfalen Trophy: Dubbele zege van Erik Qvick net niet voldoende voor titel

Strijd voor P1
Strijd voor P1
In het kader van de ADAC Westfalen Trophy werden afgelopen weekend de laatste twee wedstrijden verreden voor de Belcar Historic Cup. Er waren nog enkele titels te verdelen en zodoende kregen we twee knappe races voorgeschoteld met telkens dezelfde winnaar. De titels in de platform 1, 2, 3 & 4 zijn respectievelijk voor Bas Van Elderen, Gust Van Haelst, Luc Moortgat en Tim Kuijl.
  • Powercars
Erik Qvick BMW E30 M3
Erik Qvick BMW E30 M3
Erik Qvick deed wat hij moest doen indien hij nog een zicht wou hebben op de titel in platform 3. Tweemaal winnen! VR Racing by Qvick Motors waar Erik Qvick en Dirk Van Rompuy aan de bak komen in de BMW M3 E30 had net als grote concurrent en merkgenoot, Evertjan Alders reeds drie 0-reultaten achter zijn naam staan. Gezien er negen resultaten in rekening worden gebracht na de twaalf races mochten beiden geen punten meer verliezen. Luc Moortgat daarentegen had voor de start nog maar twee 0-resultaten en kon eventueel nog beroep doen op een derde mindere
Evertjan Alders - BMW E30 M3
Evertjan Alders - BMW E30 M3
wedstrijd waarin hij 28 punten scoorde. Evertjan Alders en Erik Qvick moesten dus winnen terwijl Luc Moortgat de sleutel van het kampioenschap in zijn zak had steken, hij moest gewoon in de buurt blijven van de twee BMW’s en geen punten verliezen in zijn klasse +2500cc. Alleen de Ford Cosworth van Jan Van Elderen en de Volvo 240 turbo van Fred Bouvy konden het feestje van de Real-rijder nog komen verstoren.

Van Elderen, Moortgat & Bouvy. Klasse 3E
Van Elderen, Moortgat & Bouvy. Klasse 3E
Erik Qvick loodste de BMW M3 E30 met een strakke chrono naar de pole algemeen en platform 3 tijdens de kwalificatie. Maar het was opnieuw de razendsnelle Ford Capri van Wim Kuijl die de show stal met een knaltijd en naast Qvick op de eerste startrij plaats nam. Kuijl realiseerde zodoende de pole in platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens. Evertjan Alders realiseerde de derde chrono, maar werd bestraft en vijf plaatsen achteruit gezet. Zodoende schoven Luc Moortgat (Porsche 964 Cup), Guy Fastres (BMW M3), Jan Van Elderen (Sierra Cosworth), Fred Bouvy (Volvo 240 turbo) en Ben Thaens (BMW 325i) een plaats op. Luc Branckaerts parkeerde met een 10de chrono zijn Corvette op de pole in
Wim Kuijl - Ford Capri 3400 Cosworth
Wim Kuijl - Ford Capri 3400 Cosworth
platform 2 voor Gust Van Haelst, die reeds voor het weekend zeker was van de titel. Xavier Martens, John Rasse en Dieter Kuijl stonden iets verder op de startgrid. Tim Kuijl realiseerde met zijn BMW E36 de pole in platform 4 of de nineties.


Start BHC Nürburgring
Start BHC Nürburgring
Tijdens de eerste manche van het weekend schoot de krachtige Ford Capri Van Wim Kuijl als eerste uit de startblokken, op de hielen gezeten door Qvick, Jan Van Elderen, Evertjan Alders, Guy Fastres, gastrijder Anton Werner, Ben Thaens, Frederick Bouvy, Davy Cooreman en dan pas de Porsche van Luc Moortgat, die problemen had om de banden op temperatuur te krijgen. Alders en Qvick moesten risico’s nemen en haalden alles uit de hun M3’s. Kuijl werd met zijn Capri door de VR-rijder naar de tweede plaats verwezen terwijl Ben Thaens een mooie strijd leverde met de machtige Audi Quattro van Werner. Rond half koers had Qvick een flink gat getrokken en was Kuijl in gevecht met Alders
Thaens versus Werner
Thaens versus Werner
en Van Elderen voor de tweede plaats algemeen. Ondertussen had Moortgat zijn banden flink op temperatuur en rukte hij op naar een voorlopige vijfde plaats ten nadele van Werner, Thaens en Bouvy. Met nog acht minuten op de teller kwam de safety car op de baan voor een gestrande wagen en gingen de lichten terug op groen met nog drie ronden te gaan. Iedereen zat opnieuw op een zakdoek en Alders ging in de eerste bocht in de fout en ook Van Elderen moest buitenom om de tollende BMW niet te raken. Moortgat bedankte en reed zo naar de derde plaats. In een
Luc Branckaerts - Chevrolet Corvette
Luc Branckaerts - Chevrolet Corvette
waanzinnig slot kon Alders nog terug drie plaatsen goed maken, maar strandde op de vijfde plaats terwijl hij dure punten verloor aan winnaar Qvick en Luc Moortgat die derde werd na de Capri van Kuijl, die won in platform1. Van Elderen (Sierra Cosworth), Bouvy (Volvo240 turbo), Branckaerts (Corvette en winnaar platform 2), Thaens (BMW 325i) en Vannieuwenborgh (BMW M3) sloten de top 10 af. John Rasse (Escort) de Dieter Kuijl (Capri) vervolledigden het podium in platform 2 terwijl Tim Kuijl als winnaar in Platform 4 (nineties) pas 18de algemeen werd. De St Paul Racing-rijder zag zijn
Dieter & Tim Kuijl
Dieter & Tim Kuijl
motor sterven in Zolder en moest het ditmaal stellen met een minder krachtige krachtbron. Hij haalde het voor Van Hool (Renault Clio) en Potters (Peugeot 206).




Bas Van Elderen - Ford Escort MK1
Bas Van Elderen - Ford Escort MK1
Na de eerste race waren de meeste titels reeds verdeeld. In platform 1 kon Luc Geebelen met zijn Porsche nog de titel pakken, maar dan mocht Bas Van Elderen de wedstrijd niet beëindigen met zijn Ford Escort MK1. In platform 2 was de titel reeds beslecht voor het weekend met een nieuwe kroon voor de Mazda RX3 van Gust Van Haelst. Deze startte echter niet wegens mechanische problemen. Rasse, Branckaerts en Dieter Kuijl moesten uitmaken wie de titel van vice kampioen zou pakken. In platform 3 had Qvick via winst de tweede plaats van Alders over genomen, maar moest rekenen
Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel
Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel
op pech bij Moortgat om mogelijks nog de titel te pakken. In platform 4 was ook Tim kuijl zeker van de titel na een maximale score tijdens het seizoen met zijn prachtige BMW E36.




John Rasse - Ford Escort MK2
John Rasse - Ford Escort MK2
Wim Kuijl nam opnieuw een kanonstart met zijn Capri voor gastrijder Werner met zijn krachtige Audi Quattro, Qvick, Alders, Jan Van Elderen, Moortgat, Bouvy, Thaens, Cooreman, Fastres en Rasse die de leiding had in platform 2 voor Branckaerts en Dieter Kuijl. Reeds vroeg in de race kregen we een safety car toen een waterslang van de Cosworth van Van Elderen een eigen leven ging leiden en hierdoor kwam alles opnieuw samen. Na de herstart kon Qvick de Audi voorbij maar even later kwam ook de Ford Capri van leider Kuijl in de problemen. Een tweede safety car kwam de baan op
Fred Bouvy - GPR-Volvo 240 Groep A turbo
Fred Bouvy - GPR-Volvo 240 Groep A turbo
en met nog zeven minuten op de teller mochten de piloten hun slotoffensief inzetten. Qvick won zijn tweede manche van het weekend voor gastrijder Werner en Everjan Alders. In het wedstrijdslot konden Moortgat en Fastres de Volvo van Bouvy nog inrekenen. Ben Thaens werd knap zesde net voor Branckaerts die opnieuw winst boekte in platvorm 2 voor John Rasse en Dieter Kuijl. Trim Kuijl won opnieuw in platform 4 voor Van Hool en Burvenich.

Naast de Belgische kampioenen in de platformen 1, 2, 3 & 4 Van Elderen, Van Haelst, Moortgat en Tim Kuijl zijn er ook nog de kampioenen in de klassen waarin de deelnemers worden onderverdeeld per cilinderinhoud. Dit zijn titels binnen de organisatie van BRAVO Racing.

1B: Poulet (Lotus Elan), 1C: Bas Van Elderen (Escort MK1), 1 E: Wim Kuijl (Capri)

2A: Damseaux (MINI Cooper), 2B: Dominique Holvoet (Toyota Celica), 2C: John Rasse (Escort MK2), 2D: Van Haelst (Mazda RX3). 2 E: Dieter Kuijl (Capri)

3A: De Bonhome/Jossiaux (Citroën AX), 3B: De Nouvel (Peugeot 205 Rallye), 3C: Cooreman (Honda CRX), 3D: Van Rompuy/Qvick (BMW M3), 3 E: Moortgat (Porsche 964 Cup)

4B: Hötte/Bürvenich (Peugeot 106) 4C: Van Hool (Renault Clio) 4D: Tim Kuijl (BMW 236)

Foto's: Bravo Racing - Brecht Decancq
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op donderdag 21 oktober 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Westfalen Trophy.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons