Estering: Komt Petter Solberg op een zucht van eerste wereldtitel?
Momenteel telt de vliegende Noor Petter Solberg en zijn Citroën DS3 een voorsprong van 28 punten op de Ford Fiësta van Olbergs MSE rijder Reinis Nitiss die op zijn beurt tien punten meer scoorde dan Toomas Heikkinen die de Belgische manche in Mettet achter zijn naam zette in zijn VW Polo.
Tijdens de eerste zes wedstrijden kenden we met Solberg, Bakkerud, Nitiss, Foust, Ekström en Heikkinen maar liefst zes verschillende winnaars alsook vier verschillende leiders in het kampioenschap. Maar sinds Petter Solberg in Mettet aan de leiding kwam van het kampioenschap, een beetje geholpen door broer Henning die Nitiss opzij zette, zit de Noor goed op schema richting zijn eerste WK titel. Momenteel is de Citroën rijder de te kloppen man met reeds drie zeges op acht verreden wedstrijden. Samen met de Zweedse Audi-rijder Ekström is hij ook de enige die er reeds in slaagde om het maximum of de 30 punten te pakken tijdens een wedstrijd. Hiervoor moet je dan wel het best uit de kwalificaties komen, de halve finale en de finale weten te winnen. Bakkerud, Nitiss en Heikkinen kwamen ook reeds aardig in de buurt, maar strandden op een 29 op 30.
Gezien Solberg nu een voorsprong telt van 28 punten tegenover de Letse Ford rijder Reinis Nitiss, kan de Noor de magische grens van 30 bereiken. Een belangrijke psychologische grens, want dan heeft hij een voorsprong bereikt die gelijk staat met een volledige wedstrijd. En dan is de trein definitief vertrokken en kan Solberg verdedigend gaan rijden. Niet onbelangrijk in Rallycross gezien de kans op een breuk of aanrijding zeer groot is in deze spectaculaire autosport discipline. De Estering wordt dus een belangrijke wedstrijd en het is uitkijken of de concurrentie iets kan inbrengen tegen de Noorse TGV.
Vorig seizoen was de Estering de laatste wedstrijd van het seizoen en werd toen gewonnen door Alexander Hvaal in een Citroën DS3. Citroën was toen the machine to beat en maar liefst vijf van de zes finalisten reden met een Citroën DS3. Toen reeds was Solberg de beste tijdens de kwalificaties en won ook de halve finale. Dus de omloop in het Duitse Buxtehude ligt hem wel. Maar daar stopt de vergelijking dan ook, want op Solberg na rijdt geen van de toenmalige finalisten nog met eenzelfde wagen of in eenzelfde team, terwijl de VW Polo’s ondertussen zeer snel zijn geworden en er nog geen sprake was van Olbergs MSE Ford Team of van de beide Audi’s S1 van EKSRX, het team rond Mattias Ekström. Ook was Hansen Motorsport toen nog onderweg met Citroën. Nu is de Zweedse tuner op goede weg met de Peugeot 208 en in Lohéac verraste Timmy Hansen met drie snelste chrono’s in de kwalificaties en de derde eindplaats.
Voorlopig was het de wedstrijd in het Zweeds Höljes die met 38 SuperCars aan de start het record achter zijn naam had. In Duitsland staan er maar liefst 41 op de inschrijvingslijst. Dit komt mede door het feit dat deze wedstrijd ook meetelt voor het Europees kampioenschap. Zoals geweten rijden deze twee kampioenschappen samen en kunnen de rijders dus ook belangrijke punten afsnoepen van collega's die niet strijden voor dezelfde titel.
In tegenstelling tot de WK rijders, werken de reguliere EK piloten maar vijf manches af, in Engeland, Finland, België, Duitsland en Italië. Voor deze heren staan nog twee manches op het menu terwijl de Zweed Robin Larsson met zijn Audi A1 aan de leiding staat met amper twee puntjes voorsprong op de Noor Henning Solberg (Saab-Citroën) en respectievelijk vijf en elf op zijn landgenoten Öhman (Citroën DS3), Tidemand (Audi A1) en Hedström (Skoda Fabia). Ook de Zweed Johan Kristoffersson is met zijn VW Polo voor de tweede maal op de afspraak en met wat we van deze man zagen in Mettet moet de WK-rijders toch wel wat angst inboezemen. Idem voor Larsson en Henning Solberg die perfect kunnen meefietsen voor een plaats in de grote finale gaan. Larsson stond trouwens in Lydden Hille reeds op het podium terwijl Kristoffersson een derde plaats pakte in Mettet en ook Tidemand, Larsson en Hedström in de halve finales zaten.
Het wordt dus drummen in het Duitse Buxtehude voor een plaatsje in de top 12 met een deelnemersveld van maar liefst 41 wagens. Beide kampioenschappen kunnen zodoende nog alle kanten uit.
Foto's: Johnny Loix
Tweet