William De Braekeleer (65) met pensioen of... toch niet?




"René Münnich had nog niet beslist met hoeveel wagens hij zou deelnemen toen Franz Engstler ons in september meldde dat hij naar Honda wou switchen. Uit respect heb ik dat Münnich toen gemeld. Sinds vorig jaar, om te vermijden dat teams hun deelname van vier naar drie auto's zouden terugschroeven, voorziet het reglement dat teams enkel drie wagens kunnen runnen indien een ander team twee wagens van het zelfde merk inzet. Münnich dacht eerst aan drie auto's maar heeft uiteindelijk beslist zich tot twee wagens te beperken.


"Misschien hadden we wat minder geluk... neem nou Monteiro's motorkap die in Estoril openklapte terwijl hij er aan leiding reed, of Guerrieri die betrokken raakte bij enkele ongelukken die niet aan hem te wijten waren, of de motor die afslaat op de grid. Zo verlies je in géén tijd heel veel punten."
Honda start dit seizoen met een ongewijzigde BoP...
"Het is te vroeg om daar iets over te zeggen, de BoP is er om de kleine resterende verschillen tussen de deelnemers af te vlakken. Het is niet zelden een eindeloze discussie, daarom geef ik liever geen commentaar, elke constructeur vindt wel een goede reden om te stellen dat de hem opgelegde BoP te zwaar is/was."

"Van het model zijn inmiddels wereldwijd precies 100 exemplaren in omloop. Mochten de nieuwe Hyundai en/of Audi nog evolueren dan zou 2022 een moeilijk seizoen kunnen worden, al dringt zich in dat geval een BoP-aanpassing op. Voor 2023 is nog niets beslist dus daar moet ik jou het antwoord schuldig blijven. Zeker is dat de nieuwe Type R op de markt komt, maar dit betekent daarom nog niet dat het model in TCR zal gehomologeerd worden."
Honda gaat niet mee in het Pure ETCR-verhaal...
"Neen, Honda heeft geen plannen in die zin. Ook al omdat net wat het voor ons interessant zou kunnen maken, ttz. onze eigen technologie voor deze serie ontwikkelen, niet kan omdat het ETCR-reglement met zijn 'common package' dit nu eenmaal niet mogelijk maakt."

"Dit moet je aan Belgische teams vragen. WTCR is semi-works, wij hebben onze vier piloten en we kunnen eventueel maar nieuwe piloten tekenen indien teams met een vraag naar ons toe komen. Idem wat wild cards betreft. Wij zijn geen vragende partij maar wanneer er een initiatief komt - een lokaal filiaal dat een nationale piloot wil promoten of een derde wagen bij een van onze beide klantenteams, is dit best mogelijk."
Thuis voor de buis blijkt niet aan u besteed?
"Ik blijf liever doorwerken. Het is tenslotte ook geen full time job, tussendoor ben ik wat minder actief waardoor er voldoende tijd overblijft om van de familie te genieten."
Foto's: David Noels Photography, FIA WTCR & Hans van Onsem
Tweet