van der Horst

Wim Coekelbergs: "Meer tijd en geld nodig om Acceleration rendabel te maken"

Nigel Melker - Azerti
Nigel Melker - Azerti
Met het annuleren van de Acceleration-meeting in Hongarije, verdwijnt alweer een race-weekend van de kalender. De afzegging heeft evenwel enkel betrekking op de races, want het muziekfestival gaat wel door. De annulatie zadelt de betrokken teams met een dilemma op, want enerzijds is er de wil om te rijden, maar anderzijds dienen de nodige budgetten vanzelfsprekend beschikbaar te worden gesteld. Azerti-frontman Wim Coekelbergs, wiens team met de Nederlander Nigel Melker nipt het FA1-kampioenschap aanvoert, geeft in een gesprek met Autosport.be zijn visie, een visie waarin het kampioenschap mits de nodige investeringen een goede toekomst wordt toebedeeld.
De wedstrijden in Hongarije gaan niet door, het muziekfestival daarentegen vindt wel gewoon plaats?

Alessio Picariello - Azerti
Alessio Picariello - Azerti
Klopt, er zijn een (heel) aantal tickets voor het muziekfestival verkocht, anderzijds zijn er te weinig rijders met de nodige budgetten te vinden om een volle grid te hebben, zowel in FA1, MV6 als bij de Legends. Spijtig maar ook hier is het beter te kijken naar de middelen en deze op een zo goed mogelijke manier te besteden en investeren.


Op de officiële kalender staat nu nog maar één raceweekend, in Assen.

Zoals het er nu naar uitziet is dat inderdaad zo. Maar in autosport weet je nooit, misschien komt er nog wel een event bij?

Maar de kans blijft dat Nigel Melker dan voor zijn thuispubliek kampioen wordt?

Het zou leuk zijn voor Nigel om in Nederland (op een circuit waar hij volgens mij nog nooit heeft gereden) kampioen te kunnen worden maar ook hier is niets zeker. Nigel heeft slechts 1 puntje voorsprong. Hadden we geen probleem met de koppeling gehad in Duitsland had hij nu waarschijnlijk 30 punten voor gestaan en was kampioenschapswinst zo goed als zeker, maar soit het is wat het is. Nigel is een super coureur en kan goed overweg met druk. Dus dat zit wel goed.

Wat is jouw visie op de toekomst van Acceleration? Zou het eventueel samengaan met een ander kampioenschap een oplossing bieden?

Wim Coekelbergs (Azerti)
Wim Coekelbergs (Azerti)
Ik weet niet of mijn mening überhaupt belangrijk is. Samenvoegen, ja dat behoort tot de mogelijkheden, maar ik denk persoonlijk dat dat zeker niet de oplossing is. Er is op dit moment door toedoen van de economische en politieke (onstabiele) toestand té weinig financiële interesse. Rijders wachten af en denken op het allerlaatste moment een "koopje" te doen. Maar niets is wat het lijkt; If you pay peanuts you get monkeys, ook in de autosport. Een team kan enkel perfect draaien als het correct gefinancierd is. Het gaat hier over human capital, werktuig, onderdelen, ...  Zonder dit kan je geen races winnen, ook niet als je de beste rijder bent. Het verschil wordt als TEAM gemaakt en is geen individuele prestatie.
Er gaan geruchten dat AutoGP en FA1 in de toekomst samen gaan, maar dat is niet voldoende en zeker niet dé oplossing. 11 + 11 is in dit geval geen 22... Zowel in AutoGP als FA1 zijn er te weinig middelen voor de teams beschikbaar. Ook zij kunnen de verliezen niet blijven slikken. Er moet grondig over nagedacht worden. Het allerbelangrijkste is de interesse van de rijders in de serie krijgen. Op de tweede plaats de buitenwereld warm maken om naar het spektakel te komen kijken en daarmee komt ook de interesse vanuit de bedrijfswereld. Hoe dit allemaal realiseren? De juiste mensen met de juiste middelen op de juiste plaats. Hopen dat dame Fortuna aan je zijde staat als organisator mag, maar dat kan niet het enige zijn.
Acceleration (in de persoon van Henk De Jong) heeft al een klein fortuin gespendeerd. Hij wil, zoals elke (gepassioneerde) ondernemer uiteraard rendement, naar mijn inziens kan dat, maar... meer tijd en geld zullen hiervoor zeker nodig zijn.

Foto's: Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Acceleration op vrijdag 22 augustus 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hongarije.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons