van der Horst

Winst voor Deveux na foutje van Tom Van Rompuy

Tom Van Rompuy-Claude Debue - Opel Kadett GT/E Gr4
Tom Van Rompuy-Claude Debue - Opel Kadett GT/E Gr4
De Sezoensrally die afgelopen zaterdag werd verreden bracht bij de moderne wagens niet veel spanning. Kris Princen won vrij makkelijk zijn derde rally op rij met zijn superkrachtige Subaru Impreza WRC voor Loix en Kobus, beiden in een S2000. In tegenstelling tot de moderne wagens was er dan wel een pak spanning bij de Historics met Tom Van Rompuy als de ongekroonde koning op de Maaskiezel.
  • STX Motorhomes
De vierde manche van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship, de Sezoensrally, leverde heel wat spektakel en spanning op. Ondanks een fantastische eindsprint van Tom Van Rompuy leverde de overwinning van Dirk Deveux de Alkenaar meteen ook een gedeelde leidersplaats in het kampioenschap op.

Glenn Janssens bewees van bij de start dat zijn Tuthill Porsche klaar was voor de Limburgse maaskiezel. Na twee proeven had Glenn al een voorsprong van 17" opgebouwd, maar de motor van de Porsche liet het op de derde proef afweten. De strijd voor de zege was weer open.

Tom Van Rompuy nam het commando over met zijn nieuwe Opel Kadett. Via drie snelste chrono's op rij worstelde hij zich naar de 12de plaats algemeen en creëerde een mooie voorsprong bij de Historics. Maar op de zesde proef, in Veldhoven, liet de Antwerpenaar zich verrassen. De Kadett schoof rechtdoor in een remzone en stak 2'37" lang in een gracht. Enkel dankzij de talrijke fans kon Van Rompuy verder, maar Dirk Deveux wachtte niet en reed onbedreigd naar de overwinning, goed voor een gedeelde leidersplaats in het kampioenschap.
Dirk Deveux - Ford Escort MK2
Dirk Deveux - Ford Escort MK2
"Ik heb in de eerste ronde toch een drempel moeten overwinnen, want mijn crash van vorig jaar was nog niet helemaal verteerd. Naarmate de wedstrijd vorderde ging het beter en dankzij de sortie van Tom had ik een veilige marge," lachte de winnaar.

Voor de tweede plaats bleef het spannend. Van Rompuy was door het tijdsverlies van de leiding naar de zesde plaats gezakt en was ontketend. Hij reed tijdens de nog zes resterende KP's viermaal de snelste chrono en kreeg naar het einde van de wedstrijd de Porsche van Mylleville en de Opel Kadett van Vandenberghe in het vizier. Van Rompuy pakte in de voorlaatste proef de Porsche van Mylleville en op de allerlaatste proef moest ook Vandenberghe zwichten. De Antwerpenaar finishte zodoende op 1min05 van winnaar Deveux terwijl hij door zijn rechtdoor 2min30 verloor op de laatste proef. Tobi Vandenberghe, die 4 puntjes verspeelde en derde werd ziet nu Deveux op gelijke hoogte komen in de tussenstand.

"Ik ben enorm tevreden," lachte Van Rompuy. "De Sezoensrally was in feite een testsessie met onze nieuwe Kadett Groep 4, die pas deze week klaar was. Maar, het gevoel was meteen uitstekend. De wagen werd gebouwd door Eric Qvick en de motor is geprepareerd door Gerent in Duitsland. Dit geeft vertrouwen voor Ieper!"

Tobi Vandenberghe, die opnieuw niet de meest competitieve banden gebruikte, was tevreden met de derde plaats: "We verliezen wel een paar punten op de laatste proef en ik moest in het begin wennen aan de maaskiezel. Het is een apart gevoel om de kiezel aan hoge snelheid onder je wagen te voelen rollen... Vanaf de tweede ronde had ik er vertrouwen in en werden de tijden beter. Nu komen mijn wedstrijden eraan: Ieper, de Omloop en de East Belgian!"

Patrick Mylleville besefte dat hij de overwinning verspeelde door een paar kleine foutjes: "Het was niet mijn weekend. Op de eerste twee proeven werkte de intercom niet en bij de finish van Gerdingen liet ik me verrassen op het grind, waardoor we achterwaarts in het veld schoven. Die schuiver kostte anderhalve minuut. Daarna kwamen we nog sterk terug, maar een lekke band op de voorlaatste proef kostte ons de tweede of derde plaats."

Na de opgaves van Dirk Van Rompuy (versnellingsbak), Yves Bruneel (oliepomp), Jens Maes (van de baan), Kurt Vandevenne (motor), Jan Wydooghe en Patrick Bastiaens, ging de vijfde plaats naar Bram Fonteyne, die pas de avond voor de start een probleem met de oliepomp van zijn Volvo kon verhelpen. Reginald Delmarche pakte de drie punten van de zesde plaats.

Foto's: RIP - Yokohama Belgium Historic Rally Championship




Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Historic Rally op maandag 19 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Sezoens Rally.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons