van der Horst

WK Genk: Pauwels en Dreezen worden vice kampioen voor eigen publiek

Podium Academy
Podium Academy
De finales van vanmiddag vormden de apotheose van het Wereldkampioenschap karting Genk. In perfecte omstandigheden stonden nog drie wedstrijden voor de KZ, KZ2 en Academy gepland die aanschouwd werden door het talrijk opgekomen publiek. De tribune zat afgeladen vol en ook langs start/finish en de rechte lijn die parallel loopt aan de Europalaan was het zoeken naar een vrij plaatsje. Tussen de races door had de organisatie de nodige animo voorzien met enkele sportwagens, een racesimulator en een orkest. Bovendien kon karting Genk rekenen op de Belgian Airshow die niet zo ver van het circuit plaatsvond. Regelmatig werden de jankende tweetakt motoren overtroffen door voorbij razende vliegtuigen die het luchtruim doorkruiste. Met andere woorden, alle ingrediënten waren aanwezig om Matteo Vigano, Patrik Hajek en Jose Maria Boya CIK FIA wereldkampioen karting te zien worden.
De parade die vooraf ging aan iedere finale was de uitgelezen kans om de piloten van kortbij te aanschouwen. Onder de toeschouwers, één bijzondere gast. Félipe Massa! De voormalige Ferrari en Williams F1 rijder is ambassadeur voor de karting binnen de FIA. Het was ook hij die de races opgang mocht vlagen.
 
Matteo Vigano
Matteo Vigano
Matteo Vigano begon vanaf de pole aan de finale van de Internationale KZ2 Super Cup zoals het WK KZ2 eigenlijk officieel heet. Vigano kende een goede start maar ook de Fransman Adrien Renaudin kwam goed van de lijn. Zij aan zij denderde de ze richting de eerste bocht maar Vigano maakte handig gebruik van de binnenkant om de leiding te behouden. Terwijl Vigano de eerste ronden kon controleren, moest Renaudin alle zeilen bijzetten om P2 vast te houden. Het duurde dan ook niet lang voordat Daniël Bray, startend vanaf P3 de tweede plaats overnam. Vigano had ondertussen al een gaatje geslagen en dat zou niemand nog overbruggen. De Italiaan pakt de Super Cup, al was zijn vreugdetafereel eerder matig. Bray wist zijn tweede plek al bij al makkelijk te behouden terwijl de strijd voor P3 nog openlag. Renaudin kon het tempo niet meer volgen en kreeg de hete adem van de achtervolgers in zijn nek. Het kwam daar uiteindelijk nog tot contact waardoor David Vidales de lachende derde was en als laatste mee op het podium mocht. Pieter Carette was de enige landgenoot in de finale. Hij deed het zeer verdienstelijk maar kwam aan de weegbrug 400 gram te kort. Carette werd hiervoor bestraft en valt terug tot de laatste plaats. Martijn Van Leeuwen was beste Nederlander op P8.
 
Start Academy
Start Academy
Het talrijk opgekomen publiek had in de finale van de Academy natuurlijk maar ogen voor één man. Kobe Pauwels. De Heppenaar is aan een sterk seizoen bezig en kon dit weekend zelfs kampioen worden als de tegenstand een steekje liet vallen. Maar voor Pauwels was er één ding belangrijk. Winnen voor het thuis publiek.
Als derde startte de zoon van Koen Pauwels aan zijn finale. Pauwels kende een goede start maar polesitter Navalon Boya en Guilherme De Figueirdo behielden hun positie. De race was nog maar enkele bochten ver, of De Figuerido moest al een klein gaatje laten op de Spanjaard. Meteen het teken voor Pauwels om actie te ondernemen en met een hele mooie uitremactie pakt hij P2 over. Het was dan al duidelijk dat het tussen Boya en Pauwels zou gaan. Pauwels nam enkele ronden later ook de leiding maar kreeg niet veel ruimte van Boya die in het spoor van de Belg bleef. Naar het einde toe voerde Boya de druk op maar tot een aanval kwam het niet. Boya speelde het slim, een tweede plaats was namelijk genoeg voor de titel. Pauwels deed wat iedereen hem zo hard gunde, winnen voor eigen publiek. Uitzinnig van vreugde reed de dertien jarige voorbij het zwart-wit geblokt. Boya werd tweede, De Figueiredo werd uiteindelijk pas vijfde nadat hij de Britt Ratican en de Fransman Craig Titanic nog moest voorlaten. Pauwels komt uiteindelijk amper 1 punt te kort om de titel te pakken! Jose Maria Boya komt dankzij zijn titel in het rijtje van mooie namen waaronder Dorian Bocolacci, Charles Leclerc, Richard Verschoor en ook Xavier Handsaeme, de Belg die de titel vorig jaar won!
 
Podium KZ
Podium KZ
De KZ finale vormde het slotstuk van deze mooie week. De crème de la crème van de karting tekende hier present om het duel voor de wereldtitel aan te gaan. Maar dat duel kwam er eigenlijk nooit. Patrik Hajek kwam prima weg vanaf de pole met Marijn Kremers in zijn wiel. Puhakka wist Dreezen te verschalken voor P3 maar toen begon het spektakel al. Puhakka bestookte Kremers met twee aanvallen die niet slaagden. Hajek had na twee ronden al een mooie voorsprong bij elkaar gereden, mede door het gevecht achter hem. Dat speelde zich voornamelijk af tussen Kremers en Puhakka en eindigde in tranen voor beide. Het kwam tot contact in de laatste bocht van de derde ronde. Kremers ging over Puhakka en beiden moesten ze als laatste weer aansluiten. Dreezen kon rond de schade heenrijden maar zag Hajek een half rechtstuk voorsprong nemen. Op dit niveau is dat onoverbrugbaar en dus reed Hajek naar zijn eerste wereldtitel op de Kosmic. Dreezen wist snel hoe laat het was, meer dan P2 zat er niet in. Toch knap voor Dreezen die met een nieuw chassis, zonder al te veel training zijn huid toch weer duur verkoopt en als vici-wereldkampioen naar huis gaat. Fabian Federer heeft er voor moeten werken, maar de man die de pole draaide op vrijdag mag als derde mee naar het podium!
 
Met de drie finales achter de kiezen zit het CIK-FIA Wereldkampioenschap karting erop. Vanaf woensdag was er actie op de baan in Genk maar de voorbereidingen lopen natuurlijk al veel langer. Karting Genk heeft er een vlekkeloos WK opzitten. We steken dan ook graag een pluim op de organisatie. Verantwoordelijke Dave Ritzen, Marketing verantwoordelijke Lise Moermans en de volledige Karting Genk ploeg. Ook opnieuw een warme dank aan de baanposten, marshall’s en vrijwilligers op en langs de baan!

Tekst: Philippe de Roeck - Foto's: Michael Melis



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Karting op maandag 10 september 2018.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons