van der Horst

WK Genk: Reacties van de Belgen na de kwalificaties

Kobe Pauwels
Kobe Pauwels
D-Day, noemde de organisator het vandaag. Het CIK-FIA Wereldkamioenschap karting was vandaag aan de drukste dag toe. Van 8u ‘smorgends tot 19u ‘savonds is er actie op de baan. Een bijzonder drukke dag maar ook een bijzonder mooie dag. Koud was het vanochtend wel, maar eens de motoren begonnen te ronken kwam ook het zonnetje kijken wat er aan de hand was.
  • LTF
Thierry Delré
Thierry Delré
De heats van vandaag, en zondagochtend, bepalen de startopstelling voor de finale. Maar ook belangrijk; wie niet bij de eerste 36 komt, haalt de finale niet. Belangrijk dus om vandaag plaatsen op te schuiven of de kop te handhaven. Onze Belgen kenden wisselend succes. Er is zeker kans op een medaille morgen, grote kanshebbers daarvoor zijn Kobe Pauwels in de Academy en Rick Dreezen in de KZ1, beiden wonnen ze één van hun twee heats vandaag. Autosport.be sprak met de favorieten maar liet natuurlijk ook andere Belgen aan het woord. Lees hier hun verhaal!
 
Kobe Pauwels
Kobe Pauwels
Kobe Pauwels
“De kwalificatie op vrijdag verliep goed. We wisten op voorhand dat de tweede groep sneller zou zijn, dat bleek namelijk al uit de laatste vrije training. De snelste tijd in mijn groep was het hoogst haalbare natuurlijk en met een vijfde tijd algemeen zijn we tevreden. Gelukkig heb ik geen last meer van mijn ribben en kan ik op mijn thuisbaan tonen wat ik in mijn mars heb.” Op zaterdag stonden er twee heats gepland voor de Heppenaar. In de eerste heat maakte Pauwels een goede start en ging van vier naar twee. Maar dan begonnen de gevechten, de leider sloeg een gaatje en werd niet meer bijgehaald, Pauwels kwam uiteindelijk als vierde over de streep. De tweede heat liep een stuk beter voor Pauwels en met een mooie inhaalpogingen nam hij de leiding over waarna hij onbedreigd naar de winst reed. Er staat zondagochtend nog één race gepland alvorens de finale begint.
 
Gil Mertens
Gil Mertens
Gil Mertens
“Ik werd in mijn twee snelste rondjes tijdens de kwalificatie een klein beetje gehinderd door een andere rijder. Daarna sprong de darm van de radiator bij een concurrent die net voor mij reed. Ik schoot van de baan, door het gras en de kwalificatie zat er op.”
De eerste heat vandaag was veelbelovend met een goede start en een een sterke race. Mertens kwam als vijfde over de streep maar daar komt een penalty bij.
“Bij de start reed iemand me achteraan aan, ik duwde diegene voor mij daardoor en de voorbumper klikte los. Dat staat gelijk aan straftijd. Jammer want de snelheid is zeker goed”
De namiddag werd geen makkelijke klus voor Mertens. Rijdend op een vijfde positie werd hij van de baan gereden. “Zonder aanleiding, met nog twee ronden te gaan was er ineens die tik. Ik ging rond, de bumper klapte weg en dus kwam daar nog een tijdstraf bovenop.”
 
Claude Bal
Claude Bal
Claude Bal
“Voor mij is dit niveau totaal nieuw. Ik rij in Frankrijk, onder een Franse licentie en op een lager niveau maar ik ben vooral hier om me te amuseren.” Ook Bal kreeg in de eerste heat af te rekenen met een klikbumper doordat een concurrent over hem schoot bij de start.
 
Pieter Carette #188
Net zoals Claude Bal brengt ook Pieter Carette de meeste tijd door in Frankrijk. Genk is dan ook voor hem een ‘nieuwe’ baan. Natuurlijk heeft de West-Vlaming de nodige ervaring in de karting, ervaring die tientallen jaren terug gaat. Ook Carette heeft op het hoogste niveau karting gereden en dus is het fijn voor hem hier terug te zijn. “Het gaat beter dan verwacht” weet Pieter ons te vertellen. “De top 50 is het doel en daar zijn we goed naar op weg. De eerste heat ging top met een tweede plaats. Daarna werd ik twee keer zevende.” Er zijn op het moment van schijven nog enkele manches te verrijden maar Carette is goed opweg naar een plek in de finale!
 
Thomas Cypers 
Thomas Cypers
Thomas Cypers
De Luikenaar is normaal aan de slag in de BNL Karting Series, een kampioenschap dat binnen enkele weken zijn slot manche kent hier in Genk. De voorbije jaren was Cypers ook actief in Frankrijk, de baan in Genk is dus zeker geen thuisbaan voor de Waal. “In de eerste manche brak de gaskabel, dan kom je natuurlijk niet ver. Een DNF achter je naam in de heats betekent vaak het einde van de droom om de finale te halen. Gelukkig kan Cypers zich morgen nog één keer tonen voor het Belgische publiek in de laatste heat van het weekend.
 
Jimmy Deveen
Jimmy Deveen
Jimmy Deveen
“Ik gokte in de kwalificaties fout met de bandendruk” Begint de Brusselaar zijn verhaal. “De piek van de banden kon ik niet optimaal benutten en dan is P60 het resultaat. Twee tienden sneller en ik zat vooraan de buik van het peloton maar dat zijn woorden achteraf.”
De eerste heat was niet goed voor Deveen, hij zat in zwaar gevecht, achteraan het veld. “Voor de tweede heat deden we wat aanpassingen en dat leek wel te werken. Het gaat in ieder geval de goede kant op!”
 
Rick Dreezen
Rick Dreezen
Rick Dreezen
Dreezen kwalificeerde zich als achtste en daar was de man uit Opoeteren best tevreden mee. “Er had wel meer in gezeten maar net voor het einde van de sessie verloor iemand water uit de radiator. Ik was aan mijn absoluut snelste ronde bezig totdat ik net voor de tweede sector concurrenten moest ontwijken die rechtdoorschoten in de eerste bocht, door het waterlek. Mijn ronde en de kwalificaties waren naar de vaantjes en dus is P8 het resultaat.” De heats draaiden uitermate positief uit voor Dreezen, hij gaf al aan de snelheid te hebben en dat bewees hij. De eerste heat werd vlekkeloos en zonder al te veel moeite gewonnen. Voor de start van de tweede heat gaf de KR rijder aan om zeker geen risico’s te nemen, finishen was het belangrijkste. Maar Dreezen gaf niet af en wist, startend vanaf P4, als tweede te finishen, op slechts enkele centimeters van de overwinning. Het mag duidelijk zijn dat Dreezen de snelheid te pakken heeft. Hij werd nog nooit wereldkampioen maar dat de kans er in zit, is duidelijk!
 
Christophe Adams
Christophe Adams
Christophe Adams
Adams is een ervaren rot, maar een ervaren rot heeft het soms moeilijk, zeker op dit WK. “Je moet weten dat ik pas drie dagen geleden voor het eerst in een KZ stapte, ik heb hier 0,0 ervaring mee.” Waarom hij dan toch voor de KZ kiest, en niet voor de KZ2 waar het niveau wat lager ligt is duidelijk. “Het was van in het begin duidelijk dat ik achteraan zou rijden, dan liever in de KZ1 tussen de grote jongens dan helemaal achteraan in de KZ.” Toch heeft Adams het niveau onderschat, vooral het aanpassen van de rijlijnen is een moeilijke kwestie. Een KZ heeft namelijk een stuk meer vermogen dan de motoren waar Adams normaal mee rijdt. In tegenstelling tot die motoren, kan je met een schakelkart veel hoekiger rijden, die motoren hebben genoeg PK’s om de kart snel uit de bocht te trekken!
 
Tussen het drukke programma door, was er nog een prachtig moment. De organisatie had tientallen historic karts uitgenodigd voor een demonstratie. Het waren stuk voor stuk pareltjes die over het circuit van de Horensberg rond reden. De ene al sneller dan de andere, de andere al met meer blauwe rook uit de uitlaat dan de ene.
 
Zondag gaat de actie verder met de laatste heat voor elke groep. Vanaf de middag zijn er de finales en kennen we aan het eind van de dag de nieuwe wereldkampioen!

Tekst: Philippe De Roeck - Foto's: Ronald Janssens



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Karting op zaterdag 8 september 2018.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons