van der Horst

Wolfgang Reip de volgende Nissan GT Academy gamer op weg naar Le Mans?

Wolfgang Reip
Wolfgang Reip
‘From gamer to racer’, dat is het opzet van de inmiddels razend populaire Nissan GT Academy. Het concept waarbij de beste gladiatoren van de virtuele racewereld de kans krijgen om het vervolgens ook waar te maken achter een echt stuur loopt al sinds 2008 en heeft sinds augustus vorig jaar ook een Belgische laureaat voortgebracht. De naam Wolfgang Reip doet voor trouwe lezers misschien al belletje rinkelen en terecht, de Belgische winnaar van de Europese GT Academy 2012 heeft er met de 24 uren van Dubaï en de openingsmanche van de FIA GT Series immers al twee grote internationale wedstrijden opzitten. Autosport.be was aanwezig in het Franse Nogaro en volgde het competitiedebuut van de man uit Terhulpe met de Nissan GT-R Nismo GT3 in de FIA GT Series van nabij.
Wolfgang Reip
Wolfgang Reip
830.000 gamers, zoveel concurrenten liet Wolfgang Reip achter zich in de lange en genadeloze selectieprocedure die een hoogte- en eindpunt bereikte in het voorprogramma van de FIA WEC 6 Hours of Silverstone 2012. “Het is fantastisch om hier vandaag te staan nadat ik een aantal maanden geleden nog gewoon in de zetel op mijn playstation aan het spelen was,” steekt Wolfgang van wal, net nadat hij net zijn eerste wedstrijd met een GT3-wagen achter de rug heeft. “In Silverstone was ik de beste van de finalisten uit zes verschillende regio’s en won ik meteen mijn eerste echte race aan het stuur van een Nissan 370Z.” Vervolgens stond hem het meest ambitieuze en intensieve trainingsprogramma van GT Academy ooit te wachten. In het najaar werkte hij samen met de drie andere regionale winnaars een aantal raceweekenden af om zo de nodige handtekeningen te verzamelen voor een internationale C-racelicentie. Een stukje papier dat onmisbaar was voor een deelname aan de 24 uren van Dubaï, de uiteindelijke hoofdprijs.

Laurens Vanthoor - Wolfgang Reip - Enzo Ide - Anthony Kumpen
Laurens Vanthoor - Wolfgang Reip - Enzo Ide - Anthony Kumpen
“Eenmaal in Dubaï aangekomen was de druk om te presteren groot, we wilden geen van allen natuurlijk dat het avontuur daar al stopte”,  vervolgt de sympathieke Belg. “Onze Nissan 370Z GT4 had een goede start, maar een op hol geslagen wiel van een ongelukkige BMW deed ons veel tijd verliezen. Uiteindelijk zijn we nog tweede geworden in onze klasse en meteen na het podium kreeg ik te horen dat Nissan in mij geloofde en ik een seizoen in de Blancpain Endurance Series zou mogen afwerken. Daarnaast stond ook nog eens het Britse GT-kampioenschap op de planning, maar dat ging niet door omdat de organisatie ons niet als amateur wilde aanvaarden. Daarom zijn we dit weekend hier in Nogaro, om ons programma in de FIA GT Series op gang te schieten.”

Nissan GT Academy Team RJN - Nissan GT-3 Nismo GT3
Nissan GT Academy Team RJN - Nissan GT-3 Nismo GT3
Vanuit een hoek achteraan in de pitbox staart hij even naar de imposante achterkant van ‘zijn’ Nissan GT-R GT3 die hij in de FIA GT Series zal delen met de Russische laureaat Mark Shulzhitskiy. “Ik kan het nog altijd niet goed geloven welke kans ik van Nissan heb gekregen, dat ik zo’n monster (nvdr. ‘Godzilla’ bijgenaamd) mag besturen in twee internationale kampioenschappen is echt onwezenlijk. De GT-R is echt een indrukwekkende verschijning en het is een hele uitdaging om er mee te mogen racen.” Van buitenaf oogt de Nissan GT-R zeker niet de gemakkelijkste GT3 om te besturen voor iemand zonder ervaring. De op de GT1 gebaseerde bolide is nog maar aan zijn tweede seizoen toe en kreeg voor dit jaar een aanzienlijke update mee in de hoop de prestaties te verbeteren. “De GT-R GT3 presteert vooral goed in de remzones en tijdens het accelereren, maar heeft daarentegen wat moeite met het vinden van tractie in de tragere bochten,” vertrouwt Wolfgang ons toe.

Nissan GT Academy Team RJN - Nissan GT-3 Nismo GT3
Nissan GT Academy Team RJN - Nissan GT-3 Nismo GT3
Als we naar zijn doelstellingen pijlen, dan tempert de Brusselaar meteen de verwachtingen. “Voor dit openingsweekend wilden we niet teveel hooi op onze vork nemen, persoonlijk wil ik stap voor stap progressie maken en de kloof met de andere, meer ervaren wagen stelselmatig verkleinen. Ik heb nog maar 15 ronden kunnen rijden met de wagen tijdens de testen op Paul Ricard, mijn leercurve is dus enorm steil. Bovendien ligt dit 'mickey mouse' circuit onze Nissan GT-R Nismo GT3 niet echt. We hebben onszelf als doel gesteld ergens in het middenveld rond te toeren en dat is ons met de dertiende plek in de kwalificatierace van daarnet gelukt.” Wolfgang houdt zich nog bescheiden, maar de glimlach op zijn gezicht verraadt veel, in zijn eerste wedstrijd op dit niveau presteerde hij meer dan behoorlijk en zette hij enkele zeer respectabele rondetijden neer (weliswaar op nieuwe banden) die gelijkwaardig waren aan die van Lucas Ordóñez (allereerste GT Academy winnaar) en zelfs in de buurt kwamen enkele gevestigde waarden.

Darren Cox
Darren Cox
Aanwezig in Nogaro om de prestaties van zijn meest recente Nismo atleten te overschouwen was Darren Cox; de Brit maakte recent promotie en staat nu wereldwijd aan het hoofd van alle motorsportprogramma’s van het Japanse merk. “Persoonlijk ben ik heel tevreden en ben ik zelf onder de indruk van Wolfgang. Zijn houding staat me aan, hij weet waar hij aan toe is en als je hem bezig ziet, dan merk je dat hij echt gefocust is. De eerste tekenen van intrinsieke snelheid zijn duidelijk zichtbaar en Wolfgang is een van de laureaten die een zeer spoedige progressie laat zien”, vertelde Cox na afloop van het weekend. “Het is belangrijk dat onze nieuwelingen niet meteen teveel willen bereiken en ik denk dat ‘Wolf’ dat goed beseft. We geven ze tijd en ze moeten beseffen dat resultaten niet alles zijn. Ronde na ronde bijleren en ervaring opdoen is prioriteit nummer 1.” De Nissan motorsportbaas lijkt dan ook meer dan tevreden met 13e (Race 1) en 14e (Race 2) plaats van zijn rookie line-up. “Niet alleen is Nogaro de eerste echte race voor onze nieuwelingen en het circuit ligt de wagen niet zo goed. Bovendien beschikte Wolfgang’s wagen niet over het volle vermogen tijdens de hoofdrace. Over twee weken in Monza (nvdr. eerste Blancpain Endurance Series race) zou de GT-R veel beter tot zijn recht moeten komen op de snelle omloop. We zijn op zoek naar meer tractie om het vermogen aan de grond te krijgen. Als we daar in slagen, ben ik ervan overtuigd dat we een sterk strijdwapen in handen hebben.”

Tot nu toe opteerde Nissan er voor om een gamer steeds de wagen te laten delen met een ervaren rijder die hem dan de knepen van het vak leert. Zoals reeds aangehaald, is dat echter niet het geval in de FIA GT Series en ook in de Blancpain krijgt onze landgenoot met Peter Pyzera en Steve Doherty de Duitse en respectievelijk Amerikaanse laureaat naast zich. Een toch wel opmerkelijke keuze van Nissan, dat met de meer ervaren wagen misschien wel puur voor resultaten wil gaan. “Het was een bewuste keuze”, licht Darren Cox toe. “We willen onze gamers niet meer verstoppen achter een pro en hen zelf in de schijnwerpers laten staan. Bij een goed resultaat is dat dan echt voor de volle 100% aan hen toe te schrijven. Bovendien is er nog steeds een totale samenwerking met de meer ervaren zusterwagen, alle data wordt gedeeld, de bolides zijn identiek, en Alex Buncombe en Lucas Ordóñez stellen al hun kennis ter beschikking.” Wolfgang Reip treedt Cox bij; “Ik denk dat het niet per se een nadeel moet zijn. Lucas heeft het allemaal al eens meegemaakt en zijn raad is van onschatbare waarde, Alex van zijn kant is een geweldig piloot en hij stelt zich volledig ter beschikking van ons.”

Wolfgang Reip
Wolfgang Reip
Wanneer we de 25 jarige man uit Terhulpe vragen hoe hij naar de toekomst kijkt, verschijnt er spontaan weer een glimlach op zijn gelaat. “Mijn eerste weekend met de GT3 is redelijk goed verlopen, enkel tijdens de hoofdrace miste de motor wat vermogen waardoor iedereen me voorbij reed op de rechte lijn. Er is nog veel ruimte voor verbeteringen op de wagen, maar zelf voel ik ook maar al te goed dat ik nog een lange weg te gaan heb.” Als we Darren Cox tot slot nog vragen wat onze landgenoot nog allemaal te wachten staat, krijgen we een indirect antwoord; “Dat hangt af van zijn progressie, maar afgaande op de eerste indrukken denk ik wel dat hij in staat moet zijn om in de voetsporen te treden van Lucas Ordóñez en onze revelatie van vorig jaar Jann Mardenborough.” Op de vraag of een van de GT Academy laureaten ook het stuur zal mogen nemen van de 100% elektrische prototype die kadert in het ‘garage 56’ concept van de ACO antwoordde de sympathieke Brit dat dit zeker tot de mogelijkheden behoort. Misschien zien we Wolfgang Reip in de toekomst dus wel in Le Mans, of het nu LMP2, Garage 56 of vervolgens zelfs in LMP1 is...

Foto's: Vincent Wouters, Georges De Coster & Nissan Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA GT Series op woensdag 10 april 2013.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons