van der Horst

Wordt 2018 het jaar van GT4?

Start race 1 Barcelona
Start race 1 Barcelona
We zijn 2018 en GT4 gaat zijn tweede jaar in nadat Stéphane Ratel's SRO zijn blik opnieuw vol op deze klasse richtte. In 2016 sprak Ratel tijdens de jaarlijkse persconferentie van de 24 Hours of Spa over het geloof in deze klasse en dat ze in 2017, naast het GT3-gedeelte, zijn volledige aandacht kreeg. Deze uitspraak kwam ook bij de constructeurs en promotoren aan. In geen tijd maakten enerzijds verschillende constructeurs plannen voor een nieuwe wagen publiek, anderzijds willen ook kampioenschappen deze klasse omarmen. Autosport.be heeft deze klasse in 2017 al wereldwijd gevolgd en we kijken ook verder naar wat 2018 te bieden heeft.

2017: het jaar van de heropleving

GT4 European Series
GT4 European Series
De GT4-klasse bestaat al langer dan vandaag, maar kon om verschillende redenen nooit echt rekenen op de globale ondersteuning die het nodig had. Het Europese kampioenschap stond zelfs op het randje van de handdoek in de ring te gooien, tot in 2015 SRO zich inwerkte en het kampioenschap een nieuw elan gaf. Twee jaar later breidde SRO het hele kampioenschap uit tot de Northern Cup (voormalig Europees kampioenschap) en de Southern Cup (voormalige GT Tour, het Franse GT-kampioenschap). Beide cup's floreerden naar een competitief startveld en met respectievelijk gemiddeld 32 en 30 wagens aan de start, waren beiden kampioenschappen de blikvangers in de GT4-racerij. Aangevuld met de British GT die afgelopen jaar meer GT4’s dan GT3’s aan de start kreeg, was dit een goeie doorstart.

Buiten de Europese landsgrenzen, lijken ook de Amerikanen deze klasse te smaken. Zowel de Pirelli World Challenge als de Continental Tire Sportscar Challenge kregen gemiddeld tussen de 15 en de 20 GT4-wagens aan de start. Aan de andere kant van de wereld, in Azië en Australië, is deze klasse nog aan het groeien.

Mercedes-AMG GT4
Mercedes-AMG GT4
Zoals gemeld kwamen ook de constructeurs met nieuwe wagens op de proppen. Op Europees vlak reden zowel de BMW GT4 als de Mercedes-AMG GT4 hun eerste meters en vielen ze in de smaak bij verschillende teams. Ook aan de overkant van de Atlantische Oceaan zat men niet stil. Met Chevrolet, Ford en zelfs Panoz, dat terug op het hoofdtoneel verscheen, kregen de Europese merken te duchten tegenstanders en zijn er nog merken op komst die zich ook willen profileren in de GT4-racerij.

2018: het jaar van de bevestiging

Stéphane Ratel - Pascal Witmeur
Stéphane Ratel - Pascal Witmeur
Tijdens de viering van het 25-jarig bestaan van SRO, gaf Stéphane Ratel een speech over hoe het verder moet in de verschillende categorieën. Voor GT4 is het vrij duidelijk: uitbreiden. Naast de twee bestaande, komen er al zeker drie extra kampioenschappen bij: de GT4 Central European Cup, GT4 Nordic Series en de GT4 Belgian Cup. Deze laatste zal onder leiding komen van Ratel’s goede vriend Pascal Witmeur.


Daarnaast zijn er nog plannen voor een Oost-Europees/Russisch kampioenschap en zijn er ook al ideeën om een GT4 World Cup te organiseren, naar evenbeeld van de GT World Cup. Ook buiten Europa willen kampioenschappen zich profileren. Zo gaat SRO een franchiseovereenkomst aan met onder meer de China GT en Australian GT, met aan Amerikaanse zijde de PWC en IMSA.

Audi R8 LMS GT4
Audi R8 LMS GT4
Wat de constructeurs betreft, zullen er dit jaar meer verschillende merken te zien zijn. Naast de al vertrouwde GT4-constructeurs (Porsche, Ginetta, KTM, McLaren,...) zullen we ook nieuwe wagens op verschillende continenten aan het werk zien (Audi R8 LMS, Mercedes-AMG GT, BMW M4 GT4,...). Hiermee moet het hele veld een pak competitiever zijn dan het vorige jaar en zullen we hopelijk meer strijd kunnen verwachten.

Of 2018 het jaar van de GT4 wordt? Op dit moment heeft het er alle schijn naar. De GT4-klasse heeft misschien wel het potentieel om op termijn de groei van de GT3-klasse na te streven of er op zijn minst het kleine broertje van te worden.

Foto's: GT4 Southern Cup, GT4 Northern Cup, Niels Vaeck, SRO Belgium & Audi AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA GT4 op dinsdag 2 januari 2018.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons