Wordt de 24H Zolder in november een succes?
Dat communicatie in deze periode belangrijk is, staat buiten kijf. Maar de vraag die we ons mogen stellen, en waar geen enkele persoon die we contacteerden écht een antwoord op kon formuleren: was er een alternatief met de druk van DTM en de wil van die FIA International Series te komen tot een kalender die term waardig? Op het ogenblik zijn Europese binnengrenzen gesloten en moeten veel kampioenschappen hun aangepaste kalender nog vrijgeven. Het is zonneklaar dat iedereen mikt op het najaar én dat het seizoen bijgevolg zo lang mogelijk zal moeten gerekt worden (zie voetnoot).
In België kunnen weersomstandigheden echter grillig zijn. Dat is een risico voor een van de belangrijkste afspraken op de evenementenkalender van Circuit Zolder, eveneens voor de vele genodigden en bezoekers. Dat er geracet kan worden op dat ogenblik, heeft de 10 Uur van Zolder/Race Promotion Night in het verleden bewezen. Enkel, die wedstrijd stopte doorgaans rond de klok van middernacht - of vroeger. Bovendien was die race vaak een extraatje op de kalender voor veel rijders, met een doorgaans bescheiden contingent deelnemers.
Over de aanwezigheid van de vaste rijders, van teams die ingeschreven zijn voor een volledig seizoen, zal er weinig onzekerheid bestaan. De derde, vierde en vijfde rijder zijn echter meer twijfelachtig. Wie gaat zich namelijk engageren maanden of weken op voorhand in te schrijven voor een race die op dit ogenblik nog onzeker is, waarbij de weersomstandigheden (vriesweer, sneeuw...) een grote invloed kunnen hebben en die voor een groot deel in het duister zal verreden worden (op dit ogenblik is er dagelijks meer dan 3,5 uur extra zonlicht ten opzichte van begin november). Ook naar de genodigden toe vergt een evenement in november uiteraard een andere aanpak dan in de zomer.
Tot slot nog een vraag die we meermaals hoorden: zal er begin augustus überhaupt geracet kunnen worden, of het nu over DTM of 24 Uur Zolder gaat? Laten we eerst - en vooral - hopen dat we de strijd tegen het coronavirus spoedig winnen, maar misschien is (los van de DTM die de plaats van de 24H kannabaliseerde) de verplaatsing van de Belcar-hoogmis naar november in dat opzicht nog niet zo'n slecht besluit...
Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck, Racingpixels & Martijn Wouters
Voetnoot: Kijken we naar de autosportkalender 2020, dan noteren we: DTM (aug), Zolder Truck GP (sep), NASCAR (okt), WV Fun Cup/BGDC (nov) in Zolder - met de cyclocross in december. In Spa: ELMS, WEC en F1 (aug), Six Hours (sep), met ook BGDC, Supercar Challenge en Ford Fiesta Cup en mogelijk WK Rallycross. Bovendien in de herfstmaand: de 24 Uur van Le Mans, VW Fun Cup, twee manches van het BK Rally, Belcar in Assen en Carrera Cup Benelux in Duitsland. Die lijst is niet volledig en zal naar alle waarschijnlijkheid de komende weken nog uitgebreid worden naargelang organisatoren hun kalenders herschikken, waarbij ook annulaties niet zijn uitgesloten. Op dat ogenblik een 24 Uur van Zolder organiseren lijkt zo goed als onmogelijk, maar - wederom - misschien was het voor de perceptie en het begrip wel goed geweest om het gesprek met de deelnemers/klanten eerder aan te gaan.
Tweet