van der Horst

WTCR-kalender 2020 bevestigd - berekening compensatiegewicht aangepast

WTCR - World Touring Car Racing
WTCR - World Touring Car Racing
Tijdens de vierde en laatste meeting van dit jaar maakte de World Motor Sport Council in Parijs zonet ook de WTCR-kalender voor 2020 bekend. Zoals gebruikelijk telt die tien meetings van telkens drie wedstrijden. Op de kalender prijken met Motorland Aragon en het Zuid-Koreaanse Inje-Speedium twee nieuwe omlopen, ter vervanging van de heats in Zandvoort en in het Japanse Suzuka. Hierdoor verliest Honda zijn homerace ten voordele van de Koreaanse constructeur Hyundai. Dat Zandvoort volgend seizoen niet van de partij is, is logisch gezien de ingrijpende werken aldaar. Voorts raakte ook bekend dat de samenwerking tussen promotor Eurosport Events en de FIA met drie jaar wordt verlengd.
MotorLand Aragón, één van beide nieuwkomers op de kalender vormt tevens het decor voor de preseason tests die plaatsvinden van 24 tot 26 maart.

Het Inje Speedium circuit, gelegen op zo'n 160 kilometer ten noordoosten van Seoul, kan volgens Gabriele Tarquini nog het best met de Mugello-omloop in Italië worden vergeleken, een uitdaging voor de rijders ook want niet makkelijk om er de juiste rijlijnen te vinden.
 
Waar de semi-permanente stratenomloop Circuit Moulay El Hassan in Marrakech eens temeer het seizoen aftrapt, noteren we dat de manche op de Nürburgring Nordschleife ruim een maand eerder, in mei in plaats van in juni wordt verreden, zij het nog steeds in het voorprogramma van de razend populaire ADAC 24U van de Nürburgring. Ook de meetings in Slovakije, Portugal en China staan vroeger geprogrammeerd dan in  2019.

Minstens zo belangrijk voor het sportieve verloop van de wedstrijden is de herziening van de berekening van het compensatiegewicht, bedoeld om de verhouding tussen de snelle en minder competitieve wagens te nivelleren. Tot dusver berekend op basis van de rondetijden gerealiseerd in zowel de kwalificaties als de wedstrijd zelf, gaf dit niet zelden aanleiding tot ergerlijke  situaties. Maar al te vaak immers gaven de teamingenieurs hun rijders de instructie mee om zo mogelijk het racetempo te drukken met de bedoeling extra ballastgewicht voor de volgende meetings te vermijden. Door de berekening van het gewicht voortaan nog enkel te stoelen op de chrono's gerealiseerd tijdens de kwalificatieritten wordt aan deze kampioenschapsvervalsende ingrepen perk en paal gesteld.

FIA WTCR - World Touring Car Cup-kalender 2020

3-5 april - Morocco Marrakesh
24-26 april - Hungary Hungaroring
20-23 mei - Germany Nordschleife
05-07 juni  - Slovakia Slovakiaring
19-21 juni - Portugal Vila Real
03-05 juli - Spain Motorland Aragon
04-06 september - China Ningbo
16-18 oktober - South Korea Inje-Speedium
19-22 november - Macau Macau
10-13 december - Malaysia Sepang

Foto: FIA WTCR



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 5 december 2019.
  • VR Racing

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons