WTCR-kalender 2020 bevestigd - berekening compensatiegewicht aangepast
MotorLand Aragón, één van beide nieuwkomers op de kalender vormt tevens het decor voor de preseason tests die plaatsvinden van 24 tot 26 maart.
Het Inje Speedium circuit, gelegen op zo'n 160 kilometer ten noordoosten van Seoul, kan volgens Gabriele Tarquini nog het best met de Mugello-omloop in Italië worden vergeleken, een uitdaging voor de rijders ook want niet makkelijk om er de juiste rijlijnen te vinden.
Het Inje Speedium circuit, gelegen op zo'n 160 kilometer ten noordoosten van Seoul, kan volgens Gabriele Tarquini nog het best met de Mugello-omloop in Italië worden vergeleken, een uitdaging voor de rijders ook want niet makkelijk om er de juiste rijlijnen te vinden.
Waar de semi-permanente stratenomloop Circuit Moulay El Hassan in Marrakech eens temeer het seizoen aftrapt, noteren we dat de manche op de Nürburgring Nordschleife ruim een maand eerder, in mei in plaats van in juni wordt verreden, zij het nog steeds in het voorprogramma van de razend populaire ADAC 24U van de Nürburgring. Ook de meetings in Slovakije, Portugal en China staan vroeger geprogrammeerd dan in 2019.
Minstens zo belangrijk voor het sportieve verloop van de wedstrijden is de herziening van de berekening van het compensatiegewicht, bedoeld om de verhouding tussen de snelle en minder competitieve wagens te nivelleren. Tot dusver berekend op basis van de rondetijden gerealiseerd in zowel de kwalificaties als de wedstrijd zelf, gaf dit niet zelden aanleiding tot ergerlijke situaties. Maar al te vaak immers gaven de teamingenieurs hun rijders de instructie mee om zo mogelijk het racetempo te drukken met de bedoeling extra ballastgewicht voor de volgende meetings te vermijden. Door de berekening van het gewicht voortaan nog enkel te stoelen op de chrono's gerealiseerd tijdens de kwalificatieritten wordt aan deze kampioenschapsvervalsende ingrepen perk en paal gesteld.
Minstens zo belangrijk voor het sportieve verloop van de wedstrijden is de herziening van de berekening van het compensatiegewicht, bedoeld om de verhouding tussen de snelle en minder competitieve wagens te nivelleren. Tot dusver berekend op basis van de rondetijden gerealiseerd in zowel de kwalificaties als de wedstrijd zelf, gaf dit niet zelden aanleiding tot ergerlijke situaties. Maar al te vaak immers gaven de teamingenieurs hun rijders de instructie mee om zo mogelijk het racetempo te drukken met de bedoeling extra ballastgewicht voor de volgende meetings te vermijden. Door de berekening van het gewicht voortaan nog enkel te stoelen op de chrono's gerealiseerd tijdens de kwalificatieritten wordt aan deze kampioenschapsvervalsende ingrepen perk en paal gesteld.
FIA WTCR - World Touring Car Cup-kalender 2020
3-5 april - Morocco Marrakesh24-26 april - Hungary Hungaroring
20-23 mei - Germany Nordschleife
05-07 juni - Slovakia Slovakiaring
19-21 juni - Portugal Vila Real
03-05 juli - Spain Motorland Aragon
04-06 september - China Ningbo
16-18 oktober - South Korea Inje-Speedium
19-22 november - Macau Macau
10-13 december - Malaysia Sepang
Foto: FIA WTCR
Tweet