van der Horst

Canada: Zes op zeven voor Kristoffersson

Johan Kristoffersson - VW Polo R Supercar
Johan Kristoffersson - VW Polo R Supercar
Het Canadese Trois-Rivières was afgelopen weekend het toneel van de zevende manche van het World RX of de eerste race van het tweede luik van het seizoen 2018. Nadat Loeb op zaterdag met twee snelste chrono’s de voorlopige pole pakte, hoopten we dat de Zweedse regerende wereldkampioen, Johan Kristoffersson, wat punten zou laten liggen om zodoende terug wat spankracht in het kampioenschap te brengen. We moesten echter snel onze hoop terug inslikken, want de VW-rijder pakte op zondag zijn zesde zege op zeven races. In RX2 pakte onze landgenoot Guillame De Ridder een schitterende tweede plaats, maar verloor wat punten tegenover zijn teammaat bij MSE en kampioenschapsleider Eriksson. Met een verschil van elf punten met nog twee races te gaan, is onze landgenoot echter nog niet uitgeteld voor de titelstrijd.
Kristoffersson versus Hansen
Kristoffersson versus Hansen
Het feit dat we durven hopen dat Kristoffersson wat punten laat liggen, is uiteraard alleen in functie van de titelstrijd waarin de Zweedse titelverdediger de indruk lijkt te geven dat hij dolt met de concurrentie en geen spaander heel laat van de verenigde oppositie, inclusief teammaat Solberg. Met een tiende en een zevende chrono op zaterdag stond hij in de buik van het peloton. Maar op zondag overheerste hij de twee resterende kwalificaties en kwam alsnog als winnaar uit de kwalificaties met een pole voor de halve finales. Na winst in de halve finale pakte hij ook de pole tijdens de finale met een zesde zege in zeven wedstrijden als gevolg.

Het strafste van alles is dat de Zweedse TGV viermaal op rij de maximale puntenpot pakt met viermaal op rij de beste kwalificatie en telkens winst in de halve finale en de finale. Ongezien en zeker met de huidige oppositie dat ook kwalitatief ongezien is en ook zijn wagenpark laat evolueren.

Bakkerud voor Loeb
Bakkerud voor Loeb
De eerste halve finale werd bemand door Kristoffersson die ploegmaat Petter Solberg naast zich kreeg op de eerste startrij, gevolgd door Ekström, Grönholm, Eriksson en Timerzyanov.
Kristoffersson, Solberg en Ekström kleurden de wedstrijd, maar Solberg ging reeds in de tweede ronde jokeren waardoor hij naar de vierde plaats verhuisde en wat oponthoud kreeg door voorganger Grönholm die tot de laatste ronde wachtte om te jokeren. Winst was er dus voor Kristoffersson die zo de pole veroverde voor de finale.

In de tweede halve finale stonden niet minder dan drie Peugeots uit dezelfde stal op de startgrid met Loeb en Timmy Hansen op de eerste startrij en Kevin Hansen die op de vierde startplaats stond naast de EKS RX Audi S1 van Andreas Bakkerud. Baumanis en Larsson bevolkten de laatste startrij.
Start finale Supercars
Start finale Supercars
Bakkerud lukte een kopstart en wrong zich tussen de twee Peugeots naar de kop van de halve finale. Het werd een bewogen wedstrijd met een uitstekende Kevin Hansen die uitviel met motorpech en Bakkerud die zijn leiding aan Loeb moest laten toen zijn ophanging brak links achteraan. Hij werd nog vierde nadat Loeb de leiding over pakte. Maar toen de Fransman in de laatste ronde ging jokeren kon Timmy Hansen de leiding nemen en plantte Loeb zijn Peugeot alsnog in de bandenmuur. Hij werd in extremis nog tweede voor Baumanis die kon profiteren van de pech van Bakkerud.

Ondanks het feit dat de nieuwe Peugeots bewezen dat ze aan snelheid hebben gewonnen, was het tijdens de finale toch terug de VW Polo van Kristoffersson die het laken naar zich toehaalde. Ekström kwam op een derde positie goed uit de startblokken, maar werd door Kristoffersson en Hansen vakkundig in de tang gezet en naar de derde plaats verwezen. Ekström verloor nog een plaats aan Loeb in de joker en zou uiteindelijk net naast het podium vallen. Vooraan dicteerde Kristoffersson opnieuw de wet en nadat Hansen zijn tweede plaats verloor aan Loeb in de joker, pakte de Zweed die mooi terug toen de Fransman ging jokeren.

Guillaume De Ridder - RX2
Guillaume De Ridder - RX2
In de tussenstand diept de Zweed uiteraard zijn voorsprong verder uit en heeft hij momenteel een voorsprong van 55 punten op Loeb en Timmy Hansen die nu ex aequo de tweede plaats delen. De Noren Bakkerud en Solberg delen ook ex aequo de vierde plaats op amper één puntje van de hun voorgangers. Ekström volgt op vijf punten. Dit wil dus zeggen dat vier piloten op één puntje van elkaar zitten en tussen de tweede en de vijfde amper een verschil zit van zes punten. Spannend, ware het niet dat Kristoffersson eenzaam aan de leiding toeft, terwijl de rest van de top zes op een hoopje zit in de strijd voor de vice titel.  

Foto's: WorldRX - Johnny Loix

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op maandag 6 augustus 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Canada.
  • Footprints

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons