Nürburgring: Felle strijd verwacht in eindfase World RX1
Alhoewel er nog 60 punten te verdelen zijn is een verschil van 17 punten waanzinnig groot. Dat het deelnemersveld wordt aangedikt tot 14 wagens kan alleen in het voordeel spelen van Kristoffersson indien Kevin Hansen ergens een steek laat vallen. Voor Johan Kristoffersson is het alles of niets komend weekend. Hij heeft het zelf niet meer in handen. De Zweedse superster moet tweemaal vol scoren en hopen dat Timmy Hansen ergens punten laat liggen. En dat terwijl diens broer Kevin Hansen op amper 2 punten staat van Kristoffersson. Bij Hansen World RX Team dromen ze nu reeds van een dubbel.
Buiten dit drietal staan er nog enkele jongens te trappelen om het seizoen in schoonheid af te sluiten. Zo ondermeer de razendsnelle Niclas Grönholm die in het begin van het seizoen moeilijk uit de startblokken kwam, maar intussen toch reeds twee zeges behaalde met de Hyundai i20 van GRX-SET World RX Team. Samen met Krisztián Szabo staat de vliegende Fin op de tweede plaats in het WK voor teams na Hansen World RX Team. Grönholm zijn achterstand op de huidige leider is quasi het equivalent van een volledige race en dus heeft de Fin geen ambitie meer, maar de derde en in extremis de tweede plaats in de eindstand is in theorie nog mogelijk. Onze landgenoot Enzo Ide, momenteel 7de in de tussenstand tijdens zijn maidenseizoen in het wereldkampioenschap, zal ploegmaat Kristoffersson zoveel mogelijk moeten bijstaan tijdens de laatste rechte lijn van het kampioenschap.
Naast de reguliere rijders zien we het deelnemersveld nog verder aangedikt met de Ier Oliver O'Donovan in diens Ford Fiesta, de bloedsnelle Fransman Davy Jeanney in de derde Hyundai I20, de Zweed Stefan Kristensson (Ford Fiesta), Tamás Karai in een Audi S1, Hervé Knapick in zijn vertrouwde Citroën DS3, Anton Marklund met de Hyundai i20 van Hedström Motorsport en last but not least kersvers Europees kampioen RX3, Yury Belevskiy met een Audi S1 ex Robin Larsson uit de stal van Volland Racing. Hierdoor heft Volland een tip van de sluier op dat hij naast RX3 volgend seizoen ook Europees RX1 wil gaan rijden.
Door de double header worden per race maar drie kwalificaties afgewerkt, aangevuld met twee halve finales en een finale per wedstrijddag. Hierdoor moeten de rijders maximaal 10 starts maken indien ze telkens de halve finale en de finale halen.
Foto's: Johnny Loix
Tweet