van der Horst

Nürburgring: Felle strijd verwacht in eindfase World RX1

Timmy & Kevin Hansen
Timmy & Kevin Hansen
Het wereldkampioenschap Rallycross dat door de heersende pandemie volledig in Europa wordt afgewerkt is komend weekend aan zijn ontknoping toe met een double header op de Nürburgring in Duitsland. Twee volledige wedstrijden in het World RX1 terwijl de RX2e of het kampioenschap voor elektrische één laatste wedstrijd dient af te werken. En officieus wordt dit de laatste wedstrijd van het wereldkampioenschap Rallycross met verbrandingsmotoren.
  • Prospeed Competition
Timmy Hansen
Timmy Hansen
In World RX1 heeft de Zweed Timmy Hansen alle troeven op de hand voor een tweede wereldtitel met de Peugeot 208 van Hansen World RX Team. Zijn landgenoot, de ongenaakbaar gewaande en regerend wereldkampioen, Johan Kristoffersson heeft een seizoen achter de rug, bezaaid met ‘wolfijzers en schietgeweren’. Een gans seizoen was de Audi-rijder binnen het team van KYB EKS JC gedoemd om de broers Hansen te achtervolgen na een slechte seizoenstart. Maar de Zweed rechte zijn rug en won wedstrijden in Riga en België. Hij kwam terug tot op 12 punten van leider Timmy Hansen, maar werd naar onze mening onterecht bestraft tijdens de finale in het Portugese Montalegre en hierdoor is de achterstand gegroeid tot 17 punten. Tijdens de finale werd de Audi-rijder bedacht met een straftijd van 5 seconden nadat hij in gevecht met Timmy Hansen eigenlijk door diens broer Kevin Hansen naar buiten werd gedwongen en hierdoor de track limits heeft overschreden.

Kristoffersson versus Hansen
Kristoffersson versus Hansen
Alhoewel er nog 60 punten te verdelen zijn is een verschil van 17 punten waanzinnig groot. Dat het deelnemersveld wordt aangedikt tot 14 wagens kan alleen in het voordeel spelen van Kristoffersson indien Kevin Hansen ergens een steek laat vallen. Voor Johan Kristoffersson is het alles of niets komend weekend. Hij heeft het zelf niet meer in handen. De Zweedse superster moet tweemaal vol scoren en hopen dat Timmy Hansen ergens punten laat liggen. En dat terwijl diens broer Kevin Hansen op amper 2 punten staat van Kristoffersson. Bij Hansen World RX Team dromen ze nu reeds van een dubbel.

Grönholm versus Kristoffersson
Grönholm versus Kristoffersson
Buiten dit drietal staan er nog enkele jongens te trappelen om het seizoen in schoonheid af te sluiten. Zo ondermeer de razendsnelle Niclas Grönholm die in het begin van het seizoen moeilijk uit de startblokken kwam, maar intussen toch reeds twee zeges behaalde met de Hyundai i20 van GRX-SET World RX Team. Samen met Krisztián Szabo staat de vliegende Fin op de tweede plaats in het WK voor teams na Hansen World RX Team. Grönholm zijn achterstand op de huidige leider is quasi het equivalent van een volledige race en dus heeft de Fin geen ambitie meer, maar de derde en in extremis de tweede plaats in de eindstand is in theorie nog mogelijk. Onze landgenoot Enzo Ide, momenteel 7de in de tussenstand tijdens zijn maidenseizoen in het wereldkampioenschap, zal ploegmaat Kristoffersson zoveel mogelijk moeten bijstaan tijdens de laatste rechte lijn van het kampioenschap.

Enzo Ide: Audi S1 WRX
Enzo Ide: Audi S1 WRX
Naast de reguliere rijders zien we het deelnemersveld nog verder aangedikt met de Ier Oliver O'Donovan in diens Ford Fiesta, de bloedsnelle Fransman Davy Jeanney in de derde Hyundai I20, de Zweed Stefan Kristensson (Ford Fiesta), Tamás Karai in een Audi S1, Hervé Knapick in zijn vertrouwde Citroën DS3, Anton Marklund met de Hyundai i20 van Hedström Motorsport en last but not least kersvers Europees kampioen RX3, Yury Belevskiy met een Audi S1 ex Robin Larsson uit de stal van Volland Racing. Hierdoor heft Volland  een tip van de sluier op dat hij naast RX3 volgend seizoen ook Europees RX1 wil gaan rijden.

Door de double header worden per race maar drie kwalificaties afgewerkt, aangevuld met twee halve finales en een finale per wedstrijddag. Hierdoor moeten de rijders maximaal 10 starts maken indien ze telkens de halve finale en de finale halen. 

Foto's: Johnny Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op donderdag 25 november 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Germany.
  • St. Paul

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons