Laatste titanenstrijd in Zuid-Afrika?
Met 311 punten achter zijn naam heeft Kristoffersson zich nu reeds de geschiedenisboeken binnen gereden. Tijdens een wedstrijd zijn er driemaal punten te winnen. De beste piloot tijdens de vier kwalificatieheats heeft recht op zestien punten. Tijdens de halve finales krijgen de winnaars elk zes punten en de winnaar van de finale acht punten. Een piloot kan dus maximaal 30 punten per wedstrijd verdienen. Momenteel staat Kristoffersson na zijn tien zeges op een gemiddelde van 28,2 punten per wedstrijd. De Zweed scoorde tot hiertoe dus aan 94% van de totale puntendeling.
Wie pakt de vice titel?
Matthias Ekström staat met zijn Audi op de tweede plaats met een achterstand van 83 punten, wat het equivalent is van bijna drie wedstrijden. Gelukkig is er voor de vice-titel nog strijd tussen vier piloten anders werd de slotrace in Zuid-Afrika gedegradeerd tot een demo. Andreas Bakkerud volgt op vier punten van teambaas Ekström, terwijl Petter Solberg drie punten achterstand telt op zijn landgenoot Bakkerud of zeven punten op Ekström.Deze drie zullen onder elkaar moeten uitmaken wie de titel van vice-kampioen mag bijschrijven op zijn palmares. Sébastien Loeb, de enige dit jaar (in Mettet n.b.) naast Kristoffersson nog een zege boekte, staat op 23 punten van Ekström en heeft dus mathematisch nog een kans op de vice-titel, maar hier is eerder een mirakel nodig dan wat meeval. Zijn ploegmaat bij Team Peugeot Total, de Zweed Timmy Hansen wordt nu reeds met zekerheid zesde in de tussenstand, voor Niclas Grönholm en zijn broer Kevin Hansen.
Foto's: Johnny Loix
Tweet