van der Horst

Laatste titanenstrijd in Zuid-Afrika?

Kristoffersson in de schaduw van de Tafelberg
Kristoffersson in de schaduw van de Tafelberg
In de schaduw van de Tafelberg wordt op de Killarney International Raceway in Zuid-Afrika de laatste wedstrijd van het WK Rallycross 2018 verreden. Ook de RX2 zal in Kaapstad zijn laatste race van het seizoen rijden. In het World RX weten alleen degene die zes maanden op Mars zaten niet dat de Zweedse pletwals Johan Kristoffersson reeds zeker is van de titel met tien zeges op elf wedstrijden. Ook de merkentitel is reeds binnen voor Volkswagen. Rest nog de strijd voor de vice-titel in World RX en de titelstrijd in RX2 tussen onze landgenoot Guillaume De Ridder en Oliver Eriksson. Maar op één vraag is het wachten tot volgend seizoen. Wordt dit weekend de laatste titanenstrijd geleverd nu Peugeot en Audi officieel niet meer aanwezig zullen zijn in 2019, terwijl OlbergsMSE een sabbatjaar pakt? Daaraan gekoppeld, wordt dit de afscheidsrace binnen de rallycross van enkele grote namen in de autosport?
  • De Swert Opticiens
Solberg voor Ekström & Bakkerud
Solberg voor Ekström & Bakkerud
Zal Kristoffersson trachten ook de laatste race te winnen en zodoende de concurrentie totaal vernederen of zal de Zweed zijn ploegmaat en teambaas van PSRX Volkswagen Zweden, Petter Solberg helpen om de titel van vice-kampioen te pakken? Dan moet het VW-duo wel voorbij de Audi’s S1 van EKS Audi Sport met Ekström en Bakkerud, terwijl Sébastien Loeb (Team Peugeot Total) mathematisch gezien ook nog de tweede plaats kan pakken.

Andreas Bakkerud - Audi S1
Andreas Bakkerud - Audi S1
Met 311 punten achter zijn naam heeft Kristoffersson zich nu reeds de geschiedenisboeken binnen gereden. Tijdens een wedstrijd zijn er driemaal punten te winnen. De beste piloot tijdens de vier kwalificatieheats heeft recht op zestien punten. Tijdens de halve finales krijgen de winnaars elk zes punten en de winnaar van de finale acht punten. Een piloot kan dus maximaal 30 punten per wedstrijd verdienen. Momenteel staat Kristoffersson na zijn tien zeges op een gemiddelde van 28,2 punten per wedstrijd. De Zweed scoorde tot hiertoe dus aan 94% van de totale puntendeling.

Wie pakt de vice titel?

Kristoffersson & Solberg - VW Polo R Supercar
Kristoffersson & Solberg - VW Polo R Supercar
Matthias Ekström staat met zijn Audi op de tweede plaats met een achterstand van 83 punten, wat het equivalent is van bijna drie wedstrijden. Gelukkig is er voor de vice-titel nog strijd tussen vier piloten anders werd de slotrace in Zuid-Afrika gedegradeerd tot een demo. Andreas Bakkerud volgt op vier punten van teambaas Ekström, terwijl Petter Solberg drie punten achterstand telt op zijn landgenoot Bakkerud of zeven punten op Ekström.

Loeb voor Ekström & Solberg
Loeb voor Ekström & Solberg
Deze drie zullen onder elkaar moeten uitmaken wie de titel van vice-kampioen mag bijschrijven op zijn palmares. Sébastien Loeb, de enige dit jaar (in Mettet n.b.) naast Kristoffersson nog een zege boekte, staat op 23 punten van Ekström en heeft dus mathematisch nog een kans op de vice-titel, maar hier is eerder een mirakel nodig dan wat meeval. Zijn ploegmaat bij Team Peugeot Total, de Zweed Timmy Hansen wordt nu reeds met zekerheid zesde in de tussenstand, voor Niclas Grönholm en zijn broer Kevin Hansen.

Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op donderdag 22 november 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of South Africa.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons