Lohéac: Tweede op rij voor Timmy Hansen
Ook in Frankrijk was Timmy Hansen de snelste van het peloton van 35 wagens. Gezien wereldkampioen Petter Solberg reeds tweemaal op rij niet in de finales raakte, moest hij een stuk van zijn grote voorsprong inleveren. Ook tijdens de nog resterende kwalificatieheats op zondag bleef Hansen op pole, voor Petter Solberg die net als Hansen op pole kwam voor de halve finale. De andere halve finalisten waren Matthia Ekström (Audi), Johan Kristoffersson (VW Polo), Jean-Baptiste Dubourg (Citroën C4), Toomans Heikkinen (VW Polo), Andreas Bakkerud (Ford Fiësta), Robin Larson (Audi), Anton Marklund (Audi), Timur Tumerzyanov (Ford Fiësta), Davy Jeanney (Peugeot) en Gaëtan Serazin (Peugeot).
De voornaamste namen die in de kwalifiaties bleven steken waren Reinis Nitiss (zesde in het kampioenschap), PG Andersson, Grosset-Janin, Liam Doran, Manfred Stohl, de broertjes Pailler, François Duval, Yvan Muller, enz. In een veld van 35 wagens is het uiteraard moeilijker om een plaats te bemachtigen binnen te top 12, gezien iedere kwalificatieheat in rekening wordt gebracht. Voor onze landgenoot Duval zag het er gisteren reeds slecht uit, terwijl op dat moment Stöhl, Nitiss en Linnerud nog binnen de top 12 vertoefden.
Met Jeanney, Dubourg en Serazin zagen we toch nog drie Fransen, van de veertien die zich inschreven voor deze thuisrace, in de halve finales .
Finale
De eerste finale werd overtuigend gewonnen door Hansen, terwijl zijn teammaat Jeanney eraf vloog na contacten met Bakkerud en Marklund. De Fransman wou schitteren in eigen land, maar het mocht niet zijn. Ekström ging zwaar in de aanval op Hansen en daarin ging de DTM-kampioen over de limieten van zijn Audi. Hij werd tweede voor de Citroën C4 van Dubourg die nu de eer van Frankrijk moest redden in de finale.De tweede finale was een demonstratie van Petter Solberg die het snelst uit de startblokken schoot, voor Kristoffersson en Heikkinen. Larsson ging iets te wijd naar buiten en verhuisde na een goede start naar de vierde plaats. De Zweed kon wel opnieuw een plaats opschuiven nadat hij tijdens de doortocht van Heikkinen in de jokerlap kon doorstoten naar de derde plaats.
Tijdens de finale stond Hansen op de pole, op de eerste rij geflankeerd door Petter Solberg, die voor het eerst in drie wedstrijden nog eens in de finale stond. Ekström en Kristoffersson deelden de tweede startrij voor Dubourg en Larsson. Het was opnieuw Hansen die het snelst wegschoot, op zijn hielen gevolgd door Petter Solberg, terwijl Ekström in de eerste bocht werd rondgezet. Kristofferssen volgde in derde positie voor Larsson, die onmiddellijk ging jokeren. Nadien ging de Zweed in de clinch met Kristoffersson en moest de handdoek gooien met schade. Hansen was te snel onderweg voor Solberg, die een gat liet vallen. Voor de resterende podiumtrede was het iets spannender. Thuisrijder Dubourg wist zich met zijn verouderde Citroën C4 tijdens zijn jokerronde voor de VW Polo van Kristoffersson te wringen en zodoende mochten de talrijk opgekomen Fransen dan toch nog juichen met een landgenoot op het podium.
Super 1600
In Super1600 stond geen maat op de Peugeot van de Deen Ulrik Linnemann die in zijn Peugeot 208 de maximale score behaalde door de kwalificatie, halve finale en finale achter zijn naam te schrijven. Wetende dat kampioenschapsleider, de Let Janis Baumanis, niet door de halve finales geraakte, zou het nog wel eens een spannende titelontknoping kunnen worden. Linnemann haalde het in de finale voor de Renault's Clio van Andréa Dubourg en Timur Shigabutdinov nadat Egor Sanin in de laatste ronde lek reed en zo de tweede plaats uit handen moest geven.Onze landgenoot Davy Van den Branden verdedigde zich moedig, maar zijn Citroën kwam vermogen te kort in deze zeer competitieve en in Frankrijk zeer populaire divisie.
Foto's: Johnny Loix - Info: Frieda Loix
Tweet