van der Horst

Barcelona: World RX uiteindelijk ook van start / live te volgen

Enzo Ide: Audi S1 WRX
Enzo Ide: Audi S1 WRX
Komend wekend wordt de eerste manche van het FIA World Rallycross Championship op gang geschoten in Barcelona. Voortaan spreken we van World RX1 (WK Supercars), RX2e (WK Elektrisch), Euro RX1 (EK Supercars) en Euro RX3 (Vroeger EK Super1600) . Met Enzo Ide in RX1, Guillaume De Ridder in RX2e en Kobe Pauwels in RX3 hebben we in iedere klasse een ijzer in het vuur om de nationale driekleur te verdedigen. De opkomst inzake vaste inschrijvingen binnen de koninginnenklasse is eerder aan de lage kant, maar daar is weinig van te merken in Barcelona omdat er nogal wat piloten paraat tekenen die later het Euro RX zullen rijden. Op de inschrijvingslijst van RX2e en RX3 prijken respectievelijk 10 en 17 wagens.
  • Skylimit Events
Veel favorieten voor de verschillende titels
Kristoffersson versus Bakkerud
Kristoffersson versus Bakkerud
De World RX of Catalunya wordt de eerste van negen wedstrijden van een wereldkampioenschap dat binnen de Europese grenzen blijft. De reden spreekt voor zich. Ondanks de lage in interesse van teams en/of piloten zien we toch meerdere kleppers op de deelnemerslijst. Het kleine deelnemersveld binnen de RX1 is door een combinatie van de nog steeds heersende Covid-19 en het feit dat het elektrisch tijdperk voor de deur staat.

De openingswedstrijd van het World RX1 krijgt het gezelschap van World RX2e en Euro RX3. Beide kampioenschappen volgen het RX1 peloton vijfmaal terwijl het Euro RX1 pas van start gaat eind augustus in het Zweedse Höljes voor een kampioenschap over vier manches. De meest interessante weekends zijn trouwens Höljes, Lohéac en Spa waar alle reeksen aan de aftrap staan.

RX1: Amper zeven vaste inschrijvingen, maar steeds aangevuld door gerenomeerde gastrijders.
Start finale Supercars Mettet 2018
Start finale Supercars Mettet 2018
Een klein deelnemersveld kent tevens ook twee kanten van de medaille. Enerzijds verhoogt het de kansen op deelname aan de halve finales en finale en een uitschuiver in de kwalificatiereeksen zal ook minder zwaar worden afgestraft. Anderzijds zullen de verschillen in punten binnen het kampioenschap kleiner zijn dan in een groter startveld.

Uiteraard zijn er ook steeds niet vast ingeschreven piloten die punten kunnen inpikken van de kampioenschapsrijders. En in Barcelona komen heel wat Europese rijders hun materiaal testen. Zodoende krijgen de zeven vaste inschrijvingen (Johan Kristoffersson, Enzo Ide (Audi S1), Timmy & Kevin Hansen (Peugeot 208), Niclas Grönholm, Krisztian Szabo (Hyundai i20) en Kevin Abbring (Renault Mégane RS) het gezelschap van Timur Timerzyanov, Patrick Guillerme (Hyundai), Timo Scheider, Mandie August, René Münnich  (Seat Ibiza), Tamás Karai (Audi S1), Attila Mozer, Juha Rytkönen (Ford Fiësta), Oliver Bennett (MINI Cooper), Dan Öberg (VW Polo).  

Enzo Ide & Johan Kristoffersson
Enzo Ide & Johan Kristoffersson
De grootste verschuiving zien we in het kamp van KYB EKS JC waar de quasi onklopbare en drievoudig wereldkampioen, Johan Kristoffersson de vertrouwde VW Polo wisselt voor de Audi S1 waartegen hij vele oorlogen uitvocht, ondermeer met Ekström en Bakkerud. De wagens worden onderhouden en ingezet door JC Raceteknik. Ekström kon quasi altijd dicht in de buurt kon blijven van de VW Polo van Kristoffersson. Inzake pilotage zaten de beide Zweden heel dicht bij elkaar in de buurt. We durven te stellen dat de Audi S1 van Kristoffersson de te kloppen wagen zal zijn.


Timmy & Kevin Hansen - Peugeot 208 WRX
Timmy & Kevin Hansen - Peugeot 208 WRX
Maar met de broers Timmy en Kevin Hansen ben je nooit klaar. Timmy werd in de vertrouwde Peugeot 208 wereldkampioen in 2019 toen Kristoffersson en Ekström niet aan de start kwamen. Aangezien eeuwige rivaal Bakkerud dit seizoen niet aan de aftrap staat zien we de broertjes Hansen als heel zware oppositie voor de meervoudige wereldkampioen.


Niclas Grönholm - GRX Hyundai i20
Niclas Grönholm - GRX Hyundai i20
Zonder uiteraard Niclas Grönholm te vergeten die in 2019 meestreed voor de wereldtitel, maar twee forfaits liet optekenen door een blindedarm operatie en kansloos was.

Los van de vaste deelnemers zien we vooral de zeer ervaren Rus Timur Timerzyanov (Hyundai) en de immer snelle Duitser Timo Scheider (Seat Ibiza) als voornaamste scherprechters in Barcelona. Beiden hebben geen volledig programma, maar de kans is niet onbestaande dat ze het kampioenschap verder afwerken.

Tussen als dit geweld van ervaren rijders moet onze landgenoot Enzo Ide zich trachten te manifesteren als teamgenoot van Johan Kristoffersson.
Enzo Ide: Audi S1 WRX
Enzo Ide: Audi S1 WRX
Enzo Ide: “Ik ben er erg trots op dat de drievoudige wereldkampioen mijn teamgenoot is en uiteraard hoop ik erg veel van hem te leren. Zo iemand naast je hebben in het team betekent een unieke kans, die je met beide handen moet grijpen. Ik wil dit seizoen leren, verder progressie maken, mijn resultaten verbeteren en ook heel wat plezier aan de sport beleven. Voor mij betekent de start van dit WK ook een soort einde van een moeilijk periode, na mijn ongeval thuis, nu twee jaar geleden en dat motiveert me alleen maar meer om te genieten van deze schitterende sport. Ik heb ook alle vertrouwen in mijn team, dat een samenwerking is van een bekend Zweeds team, met name JC Raceteknik en de structuur van Mattias Ekström.”

De nieuwbakken FIA RX2e luidt een nieuw tijdperk in van elektrisch rallycross. En dit met het oog op de komst van RX1e vanaf 2022.
RX2e
RX2e
Met een motor op elke dat die samen 335 pk genereren met een koppel van 510 Nm levert zal het wel lekker vooruit gaan. Het geheel werd ontwikkeld door de Spaanse elektromobiliteitsspecialist QEV Technologies in samenwerking met de Zweedse rallycross specialist Olsbergs MSE. Hieris het vooral uitkijken naar onze landgenoot Guillaume De Ridder die reeds eerder ervaring opdeed in RX1 en RX2. Hij kent de infrastructuur van Olbergs MSE als geen ander.

Euro RX3: Uitkijken naar Kobe Pauwels en Volland Racing
De vijf Audi's A1 Super1600 van Volland Racing op een zakdoek
De vijf Audi's A1 Super1600 van Volland Racing op een zakdoek
Ook de Euro RX3 (voorheen Super1600) tekent paraat in Spanje voor de eerste van de vijf wedstrijden vanhet EK. Deze kweekvijver van talenten van waaruit reeds grote namen doorvloeiden naar hogere regionen geniet veel aandacht. Met 17 wagens aan de start wordt dit de moeilijkste reeks om zich van een plaats binnen de halve finales te verzekeren. Grote leverancier hier is Volland Racing die naast de beste wagens ook nog eens enkele van de snelste jongens onder dak heeft.

Audi A1 RX3 van Kobe Pauwels
Audi A1 RX3 van Kobe Pauwels
En het is net bij Volland Racing dat ook onze landgenoot Kobe Pauwels zal rijden. De 16-jarige zoon van Koen Pauwels wil in zijn eerste seizoen vooral veel leren, maar etaleerde reeds zijn snelheid in een wedstrijd in Lydden Hill en tijdens een tweedaagse testsessie in Zweden. De youngster uit Leopoldsburg hoopt uiteraard om even snel te zijn als zijn teamgenoten en gaat dus resoluut dit seizoen voor plaatsen in de finale en podia.   

Live Genieten van het spektakel
Het seizoen wordt afgetrapt op vrijdag (23 juli) om 15.45u, waarbij alle actie live wordt gestreamd in HD-kwaliteit via het geavanceerde nieuwe RX+-uitzendplatform. De Full Season Pass is momenteel te koop voor de speciale lanceringsprijs van € 29,99, wat neerkomt op een korting van 40% op de normale prijs van € 49,99 en die toegang garandeert tot het einde van het jaar. De Event Pass voor World RX of Catalunya is momenteel beschikbaar voor € 4,79 (met promotiecode RXPLUS40), opnieuw een besparing van 40% op de normale prijs van € 7,99.
Meer info hierover via https://www.fiaworldrallycross.com/world-rx/

Foto's: Enzo Ide Press / Johnny Loix / Pauwels Motorsport / World RX
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op donderdag 22 juli 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spain.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons