van der Horst

World RX: Vranckx pakt leiding in RX2e - Toekomst World RX onduidelijk

Viktor Vranckx - RX2e
Viktor Vranckx - RX2e
Er hangt een zweem van onduidelijkheid over het World RX na de verschrikkelijke brand die de volledige infrastructuur van Special One Racing vernielde. De schrik zat er goed in en er werd beslist om de wedstrijd te annuleren. Hoe het nu verder moet is zeer onduidelijk en mogelijk komt de Belgische WK manche in gevaar wat betreft de World RX-wagens.
  • Skylimit Events
Drama voor Special One Racing in Lydden Hill
Drama voor Special One Racing in Lydden Hill
Vooreerst is het duidelijk dat we het team van Gerlain Chicherit dit seizoen niet meer terug zien met de bijzonder knappe Lancia’s. Maar het voorval liet ook andere teams niet onbetuigd. Zo besliste René Münnich dat zijn elektrische Seat, waarmee Tim Scheider rijdt, niet meer onder de tent mocht. De wagen werd s’nachts onder een partytent gezet op de startgrid, om dan overdag te verhuizen naar een open plek in een bos in de buurt. De Duitser ging zelf zover dat de batterij uit de wagen moest voor de wagen terug in de trailer ging na het weekend. Ook Kenneth Hansen stak zijn bezorgdheid niet onder stoelen of banken gezien zijn twee zonen Kevin en Timmy constant racen met elektrische wagens. Veel teams wachten dan ook de resultaten af van het onderzoek alvorens verder te gaan. Maar daar wringt ook het schoentje. Want het reglement van de World RX zegt dat er pas sprake kan zijn van een volwaardig wereldkampioenschap indien er minstens acht wagens op de inschrijvingslijst staan. We hadden er tien, maar met het wegvallen van Loeb en Chicherit blijven er maar acht over. Indien er nog eentje afhaakt, dan is er in theorie geen kampioenschap meer. Veel stof om over na te denken voor de deelnemers, de promotor en de organisatoren.

Vranckx en Andersson zij aan zij op de jump
Vranckx en Andersson zij aan zij op de jump
Maar los van dit drama werd er ook nog geracet in Lydden Hill en was plots de RX2e de hoofdschotel van het weekend. Daarin hoopte onze landgenoot Viktor Vranckx op een goed resultaat om nadien in Mettet te kunnen schitteren voor eigen volk.
Vranckx reed een goed weekend en was na de kwalificaties derde. Hij stond op de eerste rij van de halve finale die hij afsloot in tweede stelling. En dat terwijl de leider in de tussenstand, Isak Sjökvist laatste werd met een gebroken ophanging. Nils Andersson won de tweede halve finale en stond naast polesitter Halmann op de eerste startrij. Vranckx stond een rij verder, maar binnenkant bocht. Hallman pakte de kop in de finale en er was een mooie strijd om de tweede plaats. Vranckx en Andersson gingen samen over de jump, maar bij het neerkomen zakte de Zweed door zijn ophanging en verhuisde naar de vijfde plaats.

Sstart finale RX2e
Sstart finale RX2e
In de tussenstand doet onze landgenoot een gouden zaak en mag als leider, ex aequo afzakken naar Mettet voor de vierde manche van het kampioenschap. Het wordt in Mettet een zware strijd tussen de Zweed en de Belg. Isak Sjökvist was de pechvogel van het weekend en zakt van de leiding naar de derde plaats in de tussenstand. Maar hij staat op amper één puntje van het leidersduo. Het wordt in ieder geval spannend op de Waalse omloop tijdens de Belgische manche.        

Foto's & info: Johnny & Frieda Loix
 



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons