van der Horst

WRC: Belgen springen op nieuwe WRC-regels

Cédric Cherain - Porsche 992
Cédric Cherain - Porsche 992
Er dient zich reeds een kandidaat aan om in te stappen in het WRC van 2027 onder nieuwe regelgeving, en die kandidaat kleurt erg Belgisch. Lionel Hansen, Yves Matton en Prospeed willen in '27 aantreden onder de naam Project Rally One.
  • Prospeed Competition
Het is al even bekend dat de regels in het WRC drastisch veranderen, met veel ruimte om wagens te gaan ontwikkelen, los van fabrikanten en constructeurs. Bovendien zijn de kosten drastisch verlaagd (max. 345 000 euro) wat de weg opent naar nieuwe klanten. De FIA beoogt meer teams en wil ook het verschil tussen de huidige Rally1- en Rally2-wagens verkleinen om de doorstroming van jong talent te bevorderen.

Die beweging en wijzigingen zijn duidelijk naar de zin van Lionel Hansen, het brein achter de nu al succesvolle Porsche 992, waar onder meer Cédric Cherain mee aan de slag was afgelopen seizoen, én met succes!
Ook Yves Matton, uiteraard gekend als WRC-directeur maar ook als voormalige topman bij Citroën Racing stapt mee in het verhaal, net zoals Prospeed dat heel wat ervaring heeft in het circuitracen, ook met Porsche. 

"De nieuwe WRC-regels hebben de mogelijkheid gegeven om dit project te gaan realiseren", aldus Matton. "Dit technische kader laat ons toe om van een wit blad te gaan ontwikkelen en te gaan strijden tegen andere tuners op het hoogste niveau." Malcolm Wilson, vice-voorzitter binnen de FIA merkt op dat het nieuwe reglement nu al vruchten afwerkt. 

Nu begint een race tegen de klok om tien wagens te bouwen om in te zetten in het WRC. Twee wagens moeten in '27 al minstens de helft van het seizoen rijden. De jaren daarna wordt het aantal wagens en het percentage rally's opgedreven.

Foto: Davy Degryse
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op woensdag 17 december 2025.

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons