van der Horst

Corsica: Neuville grijpt zege in Corsica

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville heeft eindelijk zijn langverwachte zege in 2017 beet. De Belg haalde het in de Tour de Corse vlot op de slotdag, mede dankzij problemen bij Sebastien Ogier die wel nog nipt zijn tweede plaats redde. Dani Sordo zorgt voor een tweede Hyundai op het eindpodium van de vierde manche van het WRC.
Vier rally's ver, vier verschillende winnaars en winst van vier verschillende merken. Daarmee wordt nogmaals bewezen dat het kampioenschap dit jaar helemaal open ligt. Ditmaal trokken Hyundai en Thierry Neuville aan het langste eind. Voor Neuville zijn derde WRC-zege in zijn carrière.

Eindelijk, na twee ongelukkige opgaves in Monte Carlo en Zweden, zijn Neuville en Nicolas Gilsoul aan het feest, voor de tweede keer al in de Tour de Corse. Neuville controleerde de  wedstrijd meesterlijk op zondag en werd nog geholpen door de nukkige Ford Fiesta WRC van Sebastien Ogier. Neuville had een voorsprong van 54,7 seconden op de Franse wereldkampioen. Dani Sordo moest het met enkele tellen afleggen tegen Ogier.

Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC) greep in extremis nog de vierde plaats van Craig Breen (Citroën C3 WRC), en graaide onderweg nog de vijf punten mee van de Power Stage. Breen eindigde op een tiende van een seconde van de vierde plaats.

In WRC2 stond er geen maat op de Noor Andreas Mikkelsen en zijn Skoda Fabia R5. Teemu Suninen werd een knappe tweede in zijn Ford Fiesta R5. De Fin maakte een opmerkelijke progressie op asfalt afgelopen weekend.

In de WK-tussenstand blijft Ogier leider. Hij telt nu 88 punten. Neuville wipt naar de derde plaats in het kampioenschap, met 54 punten uit vier wedstrijden. De Oostkantonner knokt zicht met mondjesmaat terug in de titelstrijd.

Foto: Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op zondag 9 april 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Frankrijk.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons