van der Horst

WRC: De lekke band die Neuville naar de titel zal brengen

Thierry Neuville - Hyundai i20 Coupé WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 Coupé WRC
Thierry Neuville is voor het eerst sinds de Rally van Portugal eind mei geen leider meer in het Wereldkampioenschap Rally. Sébastien Ogier snoepte die plaats in de Rally van Catalonië af met een tweede stek en vier punten op de Power Stage. Toch lijkt vreemd genoeg de titel iets minder ver weg dan enkele weken geleden.
Sebastien Ogier - Ford Fiesta WRC
Sebastien Ogier - Ford Fiesta WRC
Thierry Neuville kwam zaterdagavond op amper twaalf tellen van de overwinning en op een handvol seconden van Sébastien Ogier, en dus dienden zich met het oog op Australië twee ideale scenario's aan: of Neuville ging voorbij Ogier en zette hem zo ver mogelijk achter zich op de Power Stage, of de Belg bleef net ver genoeg achter Ogier om hem het WK-leiderschap op te dringen.

Echter: zo simpel was het niet, want er deden nog andere rijders mee. Op zaterdagavond zat de top zes op ongeveer 16 seconden van elkaar, en dus was het onmogelijk om veel te tellen, te rekenen of één of andere louche tactiek te bedenken.

De Oostkantonner kwam zondag na de eerste twee proeven vervaarlijk dicht bij Ogier maar op de voorlaatste proef bleek scenario A goed voor de vuilbak. Neuville kon onmogelijk nog voorbij een furieuze Ogier geraken, tenzij de Fransman pech kende. Ook scenario B leek al niet meer zo simpel, al had Neuville met Dani Sordo wel een goede teamgenoot. De Spanjaard bleef in de buurt van de Belg en er kon geschoven worden met tweede piloot van Hyundai. Vandaar ook dat Sordo de druk hoog hield, zowel op Evans als op Ogier. Had het gemoeten dan kon Sordo tijdstraf nemen om Neuville voor te laten. Ook omgekeerd had gekund, afhankelijk van het scenario

Sébastien Loeb - Citroën C3 WRC
Sébastien Loeb - Citroën C3 WRC
Halfweg de slotproef zag de WK-tussenstand er zo uit: Sébastien Ogier 204, Thierry Neuville 206, wat beslist niet in het voordeel zou zijn geweest van de Belg in Australië. Rond die tijd gingen er ook al complottheorieën de ronde, over hoe Loeb wel eens Ogier zou kunnen laten passeren. Zo trekt Ogier volgend jaar naar Citroën, en hadden de Fransen hun toekomstige werknemer een stevig handje kunnen helpen om het startnummer 1 mee te brengen naar het team van Pierre Budar. Zou Loeb zijn overwinning laten aan Ogier en hem daarmee naar een zesde titel helpen, en het nummer 1 in Franse handen te houden? Neen dus. Uiteraard niet. Dit is Loeb en Loeb gunt geen cadeaus.

En zo is gebleken dat Loeb inderdaad zijn zegje heeft gedaan in de WK-strijd.

Uiteindelijk bleek dat je nog zoveel scenario's mag uittekenen, als er iets onvoorspelbaar gebeurt mogen ze toch in de vuilnisbak. Thierry Neuville reed namelijk lek en zorgde op die manier voor de stand zoals die er nu uitziet. Meer zelfs, de lekke band zorgde er ook voor dat Ford geen aloude spelletjes uit de trukendoos kon bovenhalen. Evans terug laten uitzakken tot achter Neuville zou teveel merkenpunten hebben gekost, want dan zou hij in één slag ook achter Sordo zijn geëindigd, en bovendien, een podiumplaats geeft niemand graag af, noch Evans, noch M-Sport. Helpen zou het ook niet want dan hadden de kemphanen gelijk gestaan, en Ogier heeft meer wedstrijden gewonnen, dus hij had sowieso moeten openen bij de Aussies. Ook Ogier kon niet achteruit geschoven worden omdat het pakket voor de podiumstek te dicht bij elkaar stond, tenzij hij zich drie plaatsen liet uitzakken.

En dus bleek de lekke band van Neuville geen vloek maar een zegen want straks moet Ogier gaan vegen en mag Neuville als tweede de baan op. We weten nog goed hoe dat vorig jaar eindigde.

Hoewel het dus gebleken is dat je nooit scenario's op voorhand kan uittekenen leggen we er toch graag enkele voor. Niet allemaal, enkele...

Ogier is kampioen als: 
  • hij wint
  • hij tweede wordt, Neuville niet wint, (en indien nodig meer punten pakt dan Neuville in de Power Stage)
  • hij derde wordt, Neuville niet eerste of tweede wordt, (en indien nodig meer punten pakt dan Neuville in de Power Stage)
  • hij voor Neuville eindigt en niet teveel punten op de Power Stage toegeeft

Neuville is kampioen als
  • hij wint, en binnen de drie plaatsen eindigt van Ogier op de Power Stage
  • hij tweede of derde wordt, Ogier achter hem eindigt en meer punten pakt dan Ogier in de Power Stage
  • hij voor Ogier eindigt en, afhankelijk van de uitslag, meer punten meepikt uit de Power Stage.

Ook nog: Het kan nog tot een ex aequo komen, al lijkt de kans niet groot door de punten op de Power Stage. Als het toch zover komt is Ogier kampioen omdat hij dit jaar een rally meer won.

Foto's: Vincent Wouters, M-Sport en Citroën Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op zondag 28 oktober 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Spanje.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons