van der Horst

WRC: Dirt 3.0 krijgt Ypres Edition

Wagens 2018 BRC Ypres Rally
Wagens 2018 BRC Ypres Rally
Het racespel Dirt 3.0 krijgt een speciale Ypres Edition. Daarin zullen niet alleen iconische plaatsen worden nagebootst, maar moeten op termijn ook speciale liveries beschikbaar komen. Dirt 3.0 wordt dit najaar verwacht.
Codemasters en EA zijn volop bezig aan een volgende Dirt-versie. Dirt 2.0 werd alom gesmaakt door de gamers omwille van het racegevoel, maar de WRC's (zoals de Hyundai i20, de Toyota Yaris en de M-Sport Fiesta) ontbraken in het spel omdat de rechten bij EA lagen. EA ontwikkelt dan weer de WRC-serie, met de rechten van WRC Promotor, dat beter geschikt is voor de arcaderacer, maar minder voor de echte rallyfan. EA nam intussen echter Codemasters over, waardoor de krachten gebundeld worden. Dat kan enkel maar resulteren in de beste rallygame ooit, met een aanpasbare moeilijkheidsgraad om zo een breed publiek aan te spreken.

"Maar we wilden iets meer", aldus Andrue Willson, CEO van EA. "Ieper zou vorig jaar al deel uitmaken van het WRC dus gingen we al van start om de rally te integreren in Dirt 3.0. Andere nieuwkomers kwamen er pas in het najaar bij, of zoals de Acropolis Rally vorige week, maar ondertussen bouwden we verder aan de virtuele Ypres Rally. Bovendien selecteren we de meest iconische plaatsen en rally's, en daar past Ypres perfect in, gezien de lange historiek. We baseerden ons op het Colin McRae-pack in Dirt 2.0 dat heel wat aantrek genoot."

Codemasters en EA konden voor de reeds bestaande rally's in de racegame verder bouwen op de eerder ontwikkelde graphics, maar Ypres vormde een uitdaging. "In 2020 werd Ypres al genoemd als kandidaat op de kalender. Zo zijn we meteen beginnen werken. Toen de Ypres Rally bevestigd werd voor 2021, konden we volop beginnen ontwikkelen. De proeven in andere rally's zijn verder ontwikkeld, maar bij de Ypres Rally vertrekken we vanaf een leeg blad papier. "Cutting corners" was nog geen "feature", zelfs niet op de proeven van Duitsland. Dat vormt toch een uitdaging voor Codemasters en EA. In de vorige series integreerden we reeds iconische plaatsen, zoals de haarspeld in Ribadilles, of "Dikke Bertha" in Baumholder, dus gingen we meteen van start met het parcours over de Kemmelberg. Maar nu is er, door Covid19, tijd en ruimte om meer te doen, zoals de jump op Dikkebus, waar Thierry Neuville ooit crashte. De testarena in Nieuwkerke zal volledig nagemaakt worden. We willen ook die passage op Kemmel en de proef in Nieuwkerke verbinden, op een realistische manier", zegt Willson. "We mikken door die combinatie voor het eerst op een proef van bijna 30 km. Niet evident en daarom gaan we in zee met Google Maps."

Spa-Francorchamps: Start-finish en jokerlap
Spa-Francorchamps: Start-finish en jokerlap
Door die samenwerking zal ook het WRX-circuit van Spa-Francorchamps in de rallygame opgenomen worden, want het circuit zou de Super Stage vormen van de Ypres Rally. "Een win-win", aldus Willson. "Een nieuw circuit en een nieuwe manier om onze gamers de raidillon te laten ontdekken. Het zal trouwens mogelijk zijn om met alle wagens, van Rally1 tot Rally5, te racen op alle WRX-parcours, perfect voor 'pre-event testing'."

Armstrong

Jon Armstong is opnieuw testrijder. "De eerste versies ogen mooien, met de heuvels en zelfs enkele begraafplaatsen van WOI. Enkel de integratie van "cornercutting" is niet evident, maar Codemasters en EA werken volop om dat gevoel mee te nemen." Recentelijk raakte bekend dat Jon Armstrong het JWRC zal betwisten met de steun van Dirt Codemasters. "Ook in Ypres zal ik aan de start staan om promo te voeren voor de nieuwe racegame. Codemasters en EA plannen een virtuele wedstrijd waarbij gehengeld wordt naar een teamgenoot voor Armstong. De jonge vis in de vijver mag ook de start nemen, in het echt. Daarnaast zijn er enkele VIP-driver seats te geef. Die worden geloot uit alle deelnemers.

De Ypres Rally zal volledig meegenomen worden in de Ypres Edition. Voor Dirt 3.0 betalen gamers 69.90 euro, voor de Ypres Edition 79.90 euro (beide in pre-sale). Wie de standaardeditie koopt, kan nadien de Ypres Rally nog aankopen als DLC (Downloadable Content). De Ypres Rally zal wel meegenomen zijn in de "Gold-Edition" en "DeLuxe-edition", verkrijgbaar voor 84.90 euro. Die zal ook extra liveries beschikken voor heel wat wagens.

"Voor de Ypres Edition voorzien we ook extra wraps", aldus Wilson. "We beschikken nu al over bijna alle wagens sinds 1984 tot nu. Van de Lancia 037 van Miki Biasion, de Porsche 911 van Henri Toivonen en de Renault R5 Turbo van Jean Ragnotti tot de VW Polo R5 van Craig Breen. In een Season2 en Season3-package geven we alle liveries sinds 1984 vrij. Dankzij de samenwerking met EA, en de rechten op alle huidige WRC-constructeurs, kunnen we ook de Toyota Celica GT-Four ST205 en de Toyota Corolla integreren in Dirt 3.0. Dat betekent dat gamers ook zullen kunnen racen met de klasse S2000, zoals de winnende Peugeot 207 en de Skoda Fabia. Zelfs de Clio S1600 kunnen we dankzij de samenwerking met EA intergreren, al zal dat de enige S1600 zijn die we ontwikkelen." Volledig nieuw is dat iedere rally een "tutorial" meekrijgt met tips van echte rallykampioenen. Voor de Ypres Rally wordt dat Freddy Loix.

Het is heel plezant om met enkele kleine aanpassingen, zoals de liveries en het WRX-gedeelte, toch een volledig nieuwe ervaring te delen met onze gamers", besluit Willson.

Dirt 3.0 is gepland in het najaar van 2021, al is een uitstel tot het voorjaar van 2022 niet ondenkbaar. De Ypres Edition en extra packages, zouden kort na de lanceringsdatum in de "pool" aangeboden worden. De racegame wordt aangeboden op alle platformen.

UPDATE:
1 april ;)


Foto: Sandro Delaere & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op donderdag 1 april 2021.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons