van der Horst

Evans resoluut naar kop in Wales

Elfyn Evans - Ford Fiesta WRC
Elfyn Evans - Ford Fiesta WRC
Elfyn Evans heeft in de Rally van Groot-Brittannië resoluut de kop genomen. Met twee schitterende besttijden op de langste proeven van de ochtendlus op de vrijdag, voert hij nu de rest het peloton aan. Thierry Neuville begon minder, maar herpakte zich en is zevende voorlopig.
Wereldkampioen Sébastien Ogier (Ford Fiesta WRC) pakte donderdag op de showproef, niet meer dan een formaliteitje, de besttijd en mocht als leider naar de eerste lange dag. Lang kon hij niet profiteren van de koppositie want Elfyn Evans (Ford Fiesta WRC) bevestigde al het goede van de shakedown en pakte de leiding met een snelste tijd op de openingsproef van de dag. Op de korte proef van Sweet Lamb bestendigde hij om dan nog eens hard uit te pakken op de 35km lange proef van Hafren.

Evans telt 6,7 seconden voorsprong op Ott Tänak (Ford Fiesta WRC) die ook nog voorbij Ogier ging. De Fransman kende een minder moment op Hafren en zette maar een matige tijd neer. Hij volgt al 16,4 seconden van de Welshman. Zelfs Kris Meeke (Citroën C3 WRC) wipte nog over Ogier en staat nu virtueel op het podium.

Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC) kreeg in de nacht van donderdag op vrijdag nog een straf van 10 seconden na te laat inklokken en op de eerste proef van de dag ging het bijna mis. De Belg ging even van de baan en verloor meteen kostbare seconden. Maar met enkele mooie tijden op het einde knokte hij zich alsnog naar voor en sprong op Hafren van positie 12 naar positie 7. Hij heeft wel al bijna een halve minuut achterstand op Evans en bijna kwartminuut op Ogier.

Verliezer van de ochtend was Craig Breen (Citroën C3 WRC). Hij reed lek op scherprechter Hafren en verloor bijna een minuut en zijn kansen op een podium.

Foto: M-Sport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op vrijdag 27 oktober 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Groot-Brittannië.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons