WRC Finland: Waarom het snelheidsrecord (niet) sneuvelt
Ja, want:
De wagens zijn onmiskenbaar sneller geworden. Ze zijn niet alleen op papier sneller geworden, maar ook de rijders geven grif toe dat de huidige generatie een pak indrukwekkender is, al zeggen ze er wel meteen bij dat de topsnelheid niet zo heel veel scheelt. Het verschil zit hem vooral in de acceleratie en de stabiliteit door de aerodynamica en het elektronisch middendifferentieel.Begin dit jaar reden toppers Craig Breen en Stéphane Lefebvre twee wedstrijden met een oude DS3 WRC en die konden inderdaad het tempo vooraan niet volgen. Verdere vergelijkingen zijn moeilijk omdat een Jean-Michel Raoux, een Jourdan Serderidis of een Valeriy Gorban toch niet van hetzelfde kaliber zijn als Breen en Lefebvre, en dan zijn we nog vriendelijk.
Op de Finse ondergrond speelt vooral de snelheid de stabiliteit een grote rol, dus lijkt het, met die aerondynamica en dat stabiele onderstel, plausibel dat de wagens sneller zullen zijn dan vorig jaar, en ja, dan zit er een record aan te komen want Meeke pakte vorig jaar het record in Finland. Het vorige record dateerde uit 2015 toen Latvala de "1000 meren" beëindigde met een gemiddelde van 125,4 km/u. Hij verbrak een record uit 2012 van Sebastien Loeb, ook al in Finland, ook al in een "ouwe" 1,6l turbowagen.
Neen, want:
De verhoogde snelheid liet zich nog niet te veel blijken aan het einde van een rally. Op acht wedstrijden werd er nog maar twee keer gemiddeld sneller gereden dan vorig jaar: in Zweden (dat zelfs een proef geschrapt zag wegens ... te snel) en Sardinië. Nochtans waren de omstandigheden vaak soortgelijk, al lag er dit jaar net iets meer ijs en sneeuw in Monte-Carlo en druppelde het in 2017 misschien iets meer in Polen (al gingen de hemelsluizen in 2016 ook een paar keer stevig open).Zoals gezegd scheelt ook de topsnelheid niet zo heel veel en moet er in Finland bitter weinig geacceleerd worden. Wegveranderingen zijn er nauwelijks en ook echt technische en smalle stukken zijn nagenoeg onbestaande, dus daar haalt de WRC'17 amper voordeel uit.
De belangrijkste factor kan de ingreep van de organisatie zijn. Na Zweden kwam de FIA even tussen omdat ze vonden dat de WRC's te snel waren. Eigenlijk oogstten ze wat ze zaaiden met het nieuwe reglement, niet meer dan dat. Ze lieten, zoals hierboven al gezegd, zelfs een proef annuleren en drongen er bij de Finnen op aan om maatregelen te nemen. Die lijken daar gehoor aan te hebben gegeven door, dik tegen hun zin, een aantal kunstmatige ingrepen te doen, onder meer door het plaatsen van chicanes. Onzin uiteraard, want als je in Finland de snelheid echt wil breken en de veiligheid verhogen dan moet je op alle plaatsen waar de topsnelheid gehaald wordt of op alle andere cruciale passages, een ingreep doen, en dat is in Finland om de x-aantal kilometer. Onmogelijk dus. Maar de chicanes kunnen de snelheid dit jaar wel serieus breken. Als er per proef telkens een paar seconden verloren gaan, dan zou het record wel eens staande kunnen blijven, en lang!
Want Finland overweegt om volgend jaar de FIA tegemoet te komen, maar ook dat is niet met volle goesting, want dan moeten ze kleinere wegen opzoeken, die smaller (en dus ook best gevaarlijk) zijn en die een zachtere ondergrond hebben want kan zorgen voor spoorvorming. "De wegen zijn nu eenmaal wat ze zijn in Finland", oordeelde de organisatie. Ze stelden zelfs voor om zones in te lassen waar er trager moet gereden worden (zoals in de pitsstraat in de F1). Om maar te zeggen, als het record dit jaar niet sneuvelt, dan blijft Kris Meeke mogelijks voor eeuwig een duizelingwekkend lijstje aanvoeren.
Foto's: Citroën Racing en Willy Weyens
Tweet