van der Horst

WRC: Gouden kans voor Elfyn Evans

Elfyn Evans - Toyota Yaris WRC
Elfyn Evans - Toyota Yaris WRC
Op de Autodromo Nazionale Monza wacht Welshman Elfyn Evans een gouden kans op de titel in het WRC. Daar wordt dit weekend de slotmanche van het WRC afgewerkt. Thierry Neuville heeft nog een waterkansje op de titel, of wordt het een zoveelste vice-titel.
  • Hamofa Performance
Een waanzinnige rally van Turkije en een flink overhoop gehaalde WRC-kalender hebben Elfyn Evans (Toyota) in stelling gebracht om een eerste titel binnen te halen. Hij kan zomaar de eerste Brit worden na Richard Burns in 2001 die de titel terug naar het weerspannige eiland brengt. Het enige wat de Elf moet doen is zijn teamgenoot Sébastien Ogier (Toyota) in de gaten houden en Thierry Neuville afhouden van een half mirakel.

Evans telt 111 WK-punten. Dat zijn er veertien meer dan Ogier. Er kunnen tal van scenario's worden opgezet maar de powerstagepunten maken het niet zo gemakkelijk om dat te doen, maar als Ogier richting winst lijkt te rijden, doet Evans er toch goed aan om mee op het podium te klimmen. Alles minder dan winst, zal het een pak moeilijker maken voor Ogier om terug op zijn troon te klimmen. Gelukkig is er nog 2021, want Ogier doet er nog een jaartje bij. Evans is dan weer in elk scenario zeker van de titel als hij voor Ogier eindigt, tenzij dat buiten de punten gebeurt. Dan moet Neuville winnen.

Dat gezegd zijnde.

Thierry Neuville - Hyundai i20
Thierry Neuville - Hyundai i20
Ook Thierry Neuville kan nog wereldkampioen worden en er is zelfs nog een mathematisch kans dat Ott Tänak (Hyundai) zichzelf opvolgt. Zij moeten wel hopen dat Evans geen punten pakt, met een achterstand van respectievelijk 24 en 28 punten, en zullen voor Ogier moeten eindigen. Mocht het tot zo'n scenario komen, dan zullen de Hyundairijders mogelijks elkaar een handje moeten toesteken en moet Neuville winnen om ook nog voorbij Evans te gaan. Tänak moet al winnen en vier PS-punten pakken.

Mogelijk kunnen de derde piloten nog een handje toesteken. Met Dani Sordo (Hyundai) bezit Hyundai over een echte asfaltvreter. De Spanjaard verkeert in bloedvorm met vier overwinningen dit seizoen, met uiteraard de rally van Sardinië bovenaan het lijstje. Kalle Rovanperä (Toyota) liet zich al meerdere keren opmerken dit seizoen, maar de Fin ligt al enkele maanden stil en heeft weinig asfaltkilometers met de Yaris in de benen. Bovendien zou Hyundai wel eens kunnen teren op hun ervaring in Monza, want de Koreanen waren de voorbije jaren vaak aanwezig in de showrally. Zelfs Neuville maalde al enkele ronden af op de Autodromo.

Er staan nog WRC's aan de start, uiteraard te beginnen met M-Sport dat Esapekka Lappi, Teemu Suninen en Gus Greensmith in de vuurlinie zet, maar de Britse troepen hebben amper nog getest sinds de lockdown en verkeren niet bepaald in goede doen. Takamoto Katsuta brengt nog een Yaris in stelling en Ole Christian Veiby maakt zijn WRC-debuut met de Hyundai i20. 

Grégoire Munster - Hyundai i20 R5
Grégoire Munster - Hyundai i20 R5
Daarachter volgen nog een vijftigtal Rally2-wagens waar zowat alles en iedereen aan de start komt. Pontus Tidemand is één sterk resultaat verwijderd van de titel in WRC2. In WRC3 verdedigt Marco Bulacia een kleine voorgift op Jari Huttunen. Ook Kajetan Kajetanowicz ligt nog op de loer. Een pak grote namen waar Grégoire Munster en Cédric De Cecco zich straks kunnen mee meten. Renaud Jamoul kan op jacht gaan met Adrien Fourmaux op een nieuwe glansprestatie na winst op de Canarische Eilanden vorig weekend. En met Pieter Tsjoen, aan de zijde van Kevin Abbring, en Maxime Potty, komen er nog Belgen aan de start.

De rally zelf dan: donderdag en vrijdag zal er niet veel meer te zien zijn dan de Autodromo. Het parcours is niet meteen het meest tot de verbeelding sprekende, maar er is weinig marge en de set-up kan maar beter meteen perfect zijn. Op zondag keren we terug naar het spinnenweb in en rond de Italiaanse ovaal. Met bijna 130 km ligt het zwaartepunt echter op zaterdag als de rijders de omliggende bergen in trekken. In totaal wordt 240 km tegen de klok afgewerkt, verdeeld over zestien proeven en hopelijk wordt de afsluitende Power Stage er eentje waar het nog allemaal te spelen is!

Foto: Hyundai Motorsport en TME en FIA ERC



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op dinsdag 1 december 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Monza.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons