van der Horst

WRC: Hankook als bandenleverancier en nieuw puntensysteem

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
De FIA World Motor Sport Council heeft de krijtlijnen voor de toekomst van het WRC uitgetekend. Minder kosten, een nieuw puntensysteem en een nieuwe bandenleverancier zijn de belangrijkste sprokkels uit die vergadering. Hankook vervangt vanaf 2025 Pirelli.
De top van de FIA boog zich deze week over de toekomst van het WRC. Er zijn enkele veranderingen op til die de attractiviteit van de sport moet verhogen. Zo komt er een nieuw puntensysteem dat vooral de zondagetappe spannender moet maken. De jongste jaren waren de slotdagen in het WRC vaak ronduit saai, in afwachting van de Power Stage. Er komen ook extra punten na elke dag. De details volgen later. Rijders zullen voortaan ook verplicht twee runs moeten afwerken op de shakedown.

Tegelijkertijd worden de kosten gedrukt. Er mogen maar drie hybride 'units' worden ingezet per seizoen, in plaats van negen. Hopelijk resulteert dat niet in een reeks (tijds)straffen waarbij rijders nog voor een rally worden uitgeschakeld voor de zege, zoals vaak gebeurt in de F1. 

En voortaan mogen ook WRC2-deelnemers een 'ouvreur' de baan op zenden, om de nota's af te toetsen.

Het belangrijkste nieuws is wellicht de komst van Hankook als officiële bandenverdeler. Een primeur want nooit eerder reed een topwagen in het WRC op dit Koreaanse rubber. Hankook komt er bij in 2025 en heeft een akkoord voor drie jaar. De rubberfabrikant vervangt Pirelli. De Italiaanse bandenmaker kreeg de jongste jaren veel kritiek na een lange reeks lekke banden.

Foto: Davy Degryse - RIP



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op donderdag 7 december 2023.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons