WRC: Huwelijk tussen Solberg en Hyundai ten einde
Solberg kwam in de schoot van Hyundai terecht in 2021 waar hij een gemengd programma afwerkte met de i20 R5 en de i20 WRC, waar hij bij de eerste meters indruk mee maakte, met een zevende stek in de Arctic Rally. Solberg besloot 2021 zelfs met een vijfde stek in Monza. Dit jaar deelde de 21-jarige Zweed het stuur met Dani Sordo, maar dat verliep met vallen en opstaan. In Zweden boekte hij nog een zesde stek, maar het vervolg was veel wisselvalliger met als absoluut dieptepunt zijn koprol in Finland, in de eerste bocht van de rally. Solberg herpakte zich met een vierde stek in Ieper, zijn beste resultaat ooit, en een vijfde plaats én PowerStagepunten in Nieuw-Zeeland. Dat bleek echter niet genoeg om de troepen van Julian Moncet te overtuigen een vervolg te breien aan de campagne.
Solberg reageerde reeds in een filmpje waarin hij zijn ontgoocheling uitte, maar tegelijkertijd ook al uitkijkt naar de toekomst. Waar die ligt is onduidelijk. Bij Toyota zijn de zitjes bezet en bij M-Sport lijken ze eenzelfde strategie te hanteren als bij Hyundai, namelijk zorgen voor een ervaren line-up in 2023.
Eerder deze week had Thierry Neuville al aangegeven dat Hyundai beter de druk had afgehouden door een vierde wagen in te zetten voor Solberg. De Belg ziet binnen zijn team ruimte voor onder meer Andreas Mikkelsen, Elfyn Evans en Dani Sordo, maar liet ook de namen van Kris Meeke en Hayden Paddon vallen. Hoedanook: Hyundai moet op zoek naar een nieuwe derde piloot. Dani Sordo lijkt te berusten in een bijrol, en is wellicht geen optie.
Foto: RIP - Davy Degryse
Tweet