van der Horst

WRC: 'Iet giet oan' in Zweden

Thierry Neuville - Hyundai i20
Thierry Neuville - Hyundai i20
Het gaat door. Dat is de conclusie voor de Rally van Zweden na de jongste inspectie van het parcours. De rally wordt wel ingekort tot 180 wedstrijdkilometers, maar er zal (voorlopig) gestreden worden voor de volle pot.
Timo Rautiainen, FIA-sportgedelegeerde, inspecteerde deze week het parcours en legde zijn rapport voor aan de FIA, WRC Promotor, de organisatoren én de constructeurs. Daarop is beslist om de rally te laten doorgaan, weliswaar in een gewijzigde versie, waarbij het aantal wedstrijdkilometers van 300 naar 180 wordt gebracht. Er zal ook nog altijd voor de volle buit worden gereden. Normaal moet 75 procent van de lengte worden gehaald om de volle punten te krijgen, dus de FIA steekt wat (behoorlijk) rek op het reglement door gebruik te maken van een parcourswijziging vooraf. Normaal moet een WRC-manche tussen de 300 en 350 kilometer tellen.

Op donderdag wordt er traditioneel gestart in Karlstad. Op vrijdag wordt enkel de ochtendlus afgewerkt. Na de middag staat enkel de proef van Torsby nog op het programma. Dat systeem wordt op zaterdag herhaald. Op zondag wordt Torsby geschrapt en gaan de deelnemers twee keer over de proef Likenas, waarbij die laatste passage meetelt als Power Stage. Acht van de negentien proeven worden dus geschrapt.

En toch zal het spannend blijven tot de laatste dag, want echte ijsdagen worden er de komende dagen en weken niet voorspeld. En zelfs tijdens de rally mag er weinig foutlopen, want als door overmacht toch nog proeven worden geschrapt dreigt het aantal wedstrijdkilometers alsnog fors onder 75 procent te vallen. Als tussen de 50 en de 75 procent van het aantal kilometers tegen de chrono wordt gehaald wordt normaal de helft van de punten toegekend. Tussen de 25 en 50 procent amper een derde. Als er minder dan een kwart tegen chrono wordt gereden zullen er geen punten worden toegekend.

Voor Zweden drong een oplossing zich op, want bij annulatie wordt de manche, enkele jaren uitgesloten van het kampioenschap. De FIA kan wel een uitzondering maken als ze overmacht erkent. Benieuwd of een terugkomend probleem met een tekort aan sneeuw en ijs nog als echte overmacht kan worden beschouwd...

Foto: Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op woensdag 5 februari 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Zweden.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons