WRC: Loeb in vijftien feitjes
- Op zijn vijftiende was hij al vijf keer kampioen van Frankrijk, uiteraard niet als rallypiloot maar als gymnast.
- Loeb doorzwom zowat alle jeugdcategorieën in Frankrijk, met enkele stevige klappers die zijn carrière meer dan eens op de rand van de afgrond zetten. Maar de Elzasser werd opgepikt door de troepen van Citroën en in 2001 brak hij finaal door met een Franse titel en een titel in het Junior WRC.
- Lang moest Loeb niet wachten op een eerste internationale overwinning. In 2002 was het al prijs in wat zíjn Duitsland zou worden. Hij won er negen keer na elkaar, tot Sébastien Ogier de reeks kwam verbreken.
- Kort daarop begon zijn titelreeks, in 2004. Dat jaar won hij ook als eerste niet-Scandinaviër de Rally van Zweden.
- In 2005 kon hij in Groot-Brittannië een tweede keer kampioen worden. Loeb koos er echter voor om zijn titelviering uit te stellen en een tijdstraf te nemen waardoor hij pas derde werd. De reden van zijn beslissing: co-rijder Michael Park overleed dat weekend na een stevige crash van zijn rijder Markko Märtin. De volgende rally werd Loeb wel kampioen.
- Absoluut uniek in de geschiedenis was zijn titel in 2006. Niet alleen omdat hij de laatste vier wedstrijden niet kon rijden door een fietsongeval, maar vooral omdat hij die titel boekte met een privé-team. Niet zomaar een privé-stal maar een Belgisch team, namelijk Kronos. Dat was ongezien in de moderne rallysport. Loeb werd dat jaar ook tweede in de 24u van Le Mans, met Pescarolo.
- In 2008 boekte Loeb één van zijn meest fantastische records. De Elzasser won namelijk maar liefst 11 WK-rally's op een seizoen.
- In 2009 haalde hij misschien de strafste titel binnen. Niet op sportief vlak, ook al werd hij opnieuw kampioen. Loeb ontving uit handen van de Franse president Nicolas Sarkozy de titel van Légion d'Honneur, de hoogste nationale onderscheiding in Frankrijk dat in het leven werd geroepen door Napoleon.
- Datzelfde jaar gonsde het van geruchten dat Loeb wel eens een overstap zou maken naar de Formule 1. Hij imponeerde eerder in testwerk en eind 2009 wilde Toro Rosso de Fransman in Abu Dhabi laten rijden, maar de FIA deed moeilijk rond zijn superlicentie.
- De titel in 2010 was wellicht de mooiste. Niet de manier waarop, maar vooral de locatie van zijn titelviering. Loeb boekte zijn 60ste winst in de Rally van Frankrijk die op dat moment verreden werd in de Elzas. E.T. pakte de titel in de straten van zijn thuisstad Haguenau.
- Eind 2012 besliste Loeb een punt te zetten achter zijn rallycarrière, maar in 2013 schreef hij opnieuw geschiedenis door de Pikes Peak te winnen, in een tijd die voor het eerst onder de negen minuten ging.
- Datzelfde jaar reed hij ook zijn eerste en voorlopig enige wedstrijd in België, namelijk de Rally van de Condroz. En oja, ook die won hij. Xavier Bouche eindigde tweede, op 6 minuten (!!!). Zijn toenmalige teambaas Yves Matton werde derde op 7 minuten.
- Loeb pakte in 2014 en 2015 twee keer de bronzen medaille in het WTCC, daarna trok hij naar het WRX waar hij in Letland (2016) en België (2018) won. Daarmee schaarde Loeb zich in een elitegroepje die in drie FIA-wereldkampioenschappen een manche wist te winnen.
- Onder de vleugels van Peugeot legde hij zich ook toe op de Dakar. Hij werd tweede in 2017 en stond op kop in 2018 toen hij moest opgeven. Loeb noemde het vorig jaar zijn laatste kans om de Dakar ooit te winnen, enkel de tijd zal uitwijzen of dat klopt.
- Vorig weekend won hij zijn 79ste WRC-manche. Ogier zit op 43 overwinningen, als dichtste belager. Loeb won bijna één op twee rally's waar hij startte.
Foto's: RIP & Citroën Racing
Tweet