van der Horst

Monte-Carlo opent de WRC-debatten

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Na een lange winterslaap en een rondje stoelendansen is het WRC klaar voor een nieuwe start. De Monte-Carlo trapt traditioneel het seizoen op gang. Na dertien manches weten we wie Ott Tänak als wereldkampioen opvolgt.
  • St. Paul
Er gebeurde heel wat aan het einde van het vorige seizoen. Ott Tänak gooide de deur achter zich dicht bij Toyota en trok naar het Hyundai van Thierry Neuville. Toyota ging op zoek naar een nieuw topspits, maar veranderde in één beweging de volledige ploeg. Sébastien Ogier, titelhouder af voor het eerst in ruim een half decennium, staat in het voorste gelid bij zijn nieuwe ploeg. Zijn vertrek bij Citroën liet sporen na, want het team trok zich terug, waardoor het nieuwe WRC-seizoen start met amper twee officiële merken, Toyota en Hyundai, aangevuld met M-Sport.

Belangrijkste slachtoffers van die veranderingen: Andreas Mikkelsen en in mindere mate Craig Breen, en uiteraard ook Jari-Matti Latvala en Kris Meeke.

Ott Tänak - Toyota Yaris
Ott Tänak - Toyota Yaris
Toyota rekent dit jaar op Sébastien Ogier, Elfyn Evans en de piepjonge Kalle Rovanperä die afgelopen weekend ging warm draaien in de Finse Arctic Rally en uiteraard met overmacht won. De 19-jarige Fin moet dit jaar vooral ervaring opdoen in de Toyota Yaris. Toyota zet ook een Yaris in voor Takamoto Katsuta en ook Jari-Matti Latvala zal nog enkele rally's betwisten, te beginnen met Zweden. 

Ott Tänak - Toyota Yaris
Ott Tänak - Toyota Yaris
Bij Hyundai is het uitkijken wat de komst van Ott Tänak teweeg zal brengen. Voor het eerst sinds Thierry Neuville naar het Koreaanse merk trok, is hij niet langer de absolute kopman. Die status zal hij minstens moeten delen met de Estse wereldkampioen. Voor de merkenpunten rekent de equipe van Andrea Adamo op de ervaring van Dani Sordo en Sébastien Loeb die een Hyundai zullen delen.

Bij M-Sport blijft Teemu Suninen ondanks een eerder matig seizoen aan boord. Ook Esapekka Lappi heeft onderdak gevonden bij Malcolm Wilson, na het vertrek van Citroën. M-Sport pakt duis uit met een Fins front. Ondertussen wordt ook Gus Greensmith verder klaargestoomd. 

Woensdag om 16u01 begint het seizoen echt met de shakedown in Gap. Donderdag worden de eerste twee van zestien proeven afgewerkt. En daarna is het seizoen opnieuw vertrokken voor dertien rally's. Geen veertien, want Chili viel van de kalender door onrust in het land. "Nieuwkomers" op de kalender zijn de Safari in Kenia (laatste keer in 2002), Nieuw-Zeeland (laatste keer in 2012) en Japan (laatste keer in 2010) dat het decor vormt van de slotmanche.

Grégoire Munster
Grégoire Munster
Dit jaar zijn er weinig reglementswijzigingen, al werden de nevencompetities en klasses nog maar eens herbekeken en werd de lettersoep nog een beetje ingewikkelder en zal werk worden gemaakt van een piramidevorm, opgedeeld in rijen - 'Tiers'. Tier 1 of Rally 1 bestaat uiteraard uit de WRC's. En zo wordt er naar beneden gewerkt tot Rally 5. 
Daarnaast wordt WRC 2 Pro gewoon WRC2, en WRC 2 wordt WRC3.
De Belg Renaud Jamoul betwist WRC2 met Adrien Fourmaux. In WRC3  staan Grégoire Munster en Louis Louka ingeschreven. Bij de GT's staat Luc Caprasse ingeschreven. Om te winnen in zijn klasse, moet hij echter louter eindigen.

Foto: RIP - Davy Degryse, Hyundai Motorsport, Toyota Gazoo.



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op zondag 19 januari 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Monte Carlo.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons