van der Horst

WRC: Neuville als leider naar grootse finale

Thierry Neuville - Hyundai i20
Thierry Neuville - Hyundai i20
Voor het eerste sinds vrijdagmiddag komt Thierry Neuville terug op kop van de Monte-Carlo, de opener van het WRC-seizoen. De Belg pakte twee keer de snelste tijd en gaf Toyota een stevige tik. Er resten nog twee proeven.
Van een achterstand van 6.4 seconden op Elfyn Evans (Toyota) naar 4 seconden voorsprong op de Welshman. Thierry Neuville (Hyundai) kende een perfecte ochtendlus en nam twee keer de snelste tijd voor zijn rekening. De Belg heeft nu al de helft van de 14 verreden klassementsritten op zijn naam staan. 

Elfyn Evans - Toyota Yaris WRC
Elfyn Evans - Toyota Yaris WRC
De Toyota's van Elfyn Evans en Sébastien Ogier (Toyota) bleven het dichtst bij de Belg maar moesten toch telkens een handvol seconden toegeven op een ontketende Belg. Evans staat dus op 4 tellen, Ogier staat zelfs al op 11.2 seconden en lijkt daarmee uitgeteld voor de zege. De rollen sinds zaterdagmiddag zijn dus volledig gekeerd.

Achter het koptrio staat nu Esapekka Lappi (M-Sport). De Fin kon profiteren van een schuiver van Sébastien Loeb Hyundai). De recordkampioen stak even vast maar kon met de hulp van enkele toeschouwers zijn weg verderzetten. Kalle Rovanperä (Toyota) blijft stevig zesde, voor Takamoto Katsuta (Toyota) die op weg is naar zijn beste WRC-resultaat ooit.

Eric Camilli (Citroën) blijft achtste en leider in WRC3. Wellicht zal hij nog een plaats moeten toegeven want Teemu Suninen  (M-Sport) - opgegeven op donderdagavond - staat voorlopig negende en ruikte de achtste plaats. Mads Ostberg (Citroën) sluit de top tien als leider in WRC2. Het lijkt een stevig Citroënfeest te worden, want de enige niet-Citroën in de top, die van Ole Christian Veiby, staat stil onderweg na een sortie, en houdt iedereen op. Eerste niet-Citroën lijkt voorlopig Grégoire Munster te worden op een veertiende plaats algemeen.

Er resten nog twee proeven, goed voor 32km tegen de klok, met nog een passage over de Turini en de befaamde haarspelden van de Col de l'Orme. 

Foto: Hyundai Motorsport en Toyota Gazoo



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op zondag 26 januari 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Monte Carlo.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons