van der Horst

WRC: Neuville grijpt Ieperse strohalm met beide handen

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville staat nog voor een loodzwaar karwei in de strijd om de WRC-titel, maar in de Ypres Rally nam hij, een mogelijk laatste, strohalm met beide handen vast. Als topfavoriet deed hij wat moest, namelijk winnen en het liefst met zoveel mogelijk voorsprong op Sébastien Ogier.
  • G&A Motors Motorsport
De moeilijke relatie met de Ypres Rally is toch stilaan een liefdesverhouding aan het worden voor Thierry Neuville (Hyundai). Craig Breen (Hyundai) diende als de perfecte bliksemafleider, maar de druk lag toch vooral op de schouders van de Oostkantonner en zijn co-rijder Martijn Wydaeghe die als thuisrijder opvallend goed omging met de druk. "Druk was er in januari, toen ik plotsklap de Monte-Carlo moest aanvatten. Nu zette we die druk om in extra motivatie", zei het kind van de gouw kort voor de wedstrijd. 

Craig Breen - Hyundai i20 WRC
Craig Breen - Hyundai i20 WRC
De Belg reed een verstandige wedstrijd en liet zich niet opjutten door het snelle tempo van zijn teammakkers Ott Tänak en Breen in de beginfase. Hij koos gericht zijn moment uit. Eén stevige middaglus, op vrijdag, bleek achteraf voldoende om de controle voor de rest van het weekend te verwerven. Zelfs Andrea Adamo, opperhoofd van het Koreaanse team, gaf toe dat Neuville nooit het volle pond gaf afgelopen weekend. Nochtans was dat allerminst te zien aan wat de Belg demonstreerde op de gladde, smalle wegen in de Westhoek.

Adrien Fourmaux - M-Sport Ford
Adrien Fourmaux - M-Sport Ford
Zo evident was dat echter niet. Toyota zag al snel in dat ze zich zouden vergalloperen als ze Hyundai zouden (proberen) volgen en de mannen met minder ervaring liepen blind in één van vele Ieperse vallen met Gus Greensmith, Adrien Fourmaux, Pierre-Louis Loubet, Takamoto Katsuta en Teemu Suninen als belangrijkste bewijsstukken. Neuville en Breen gebruikten alle ervaring waarover ze vooraf beschikten om de wedstrijd naar hun hand te zetten en het kampioenschap levende te houden.

Elfyn Evans - Toyota Yaris
Elfyn Evans - Toyota Yaris
Neuville volgt nog altijd op 38 punten van Ogier die zich hier nooit leek te amuseren en maar geen vat leek te krijgen op die vreemde Vlaamse veldwegels. Elfyn Evans (Toyota), nochtans getipt als Neuville als een van de belangrijkste schaduwfavorieten, is in de WK-tussenstand inmiddels bijgebeend door de Belg die in de jongste drie van de vier wedstrijden 24 punten terugpakte op de Welshman, ondanks een opgave in Kenya (die hem zelfs in het zog van Ogier had kunnen brengen). Om maar te duiden dat er nog veel mogelijk is.

Het is te vroeg om de Ypres Rally een kantelpunt te noemen dit seizoen. Daarvoor zullen de volgende rally's, aan de voet van de Acropolis en in de schaduw van de Finse bossen, te belangrijk zijn en één misstap kan de euforie van het afgelopen weekend terug uitwissen. Maar mocht het dit jaar alsnog lukken voor Neuville, dan zal Ieper toch de rally van de kentering geweest zijn; Of het nu ééntje van maïs, tarwe, graan of stro was, de laatste halm werd met beide handen gegrepen.

Foto: Davy Degryse - RIP 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op woensdag 18 augustus 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Ypres Rally.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons