van der Horst

Neuville verteert crash bijna perfect

Thierry Neuville - Hyundai i20
Thierry Neuville - Hyundai i20
De Rally van Portugal was geen breekpunt dit WRC-seizoen. Integendeel. De top drie neemt steeds verder afstand, terwijl de onderlinge verschillen opnieuw kleiner zijn geworden. De volgende rally, die van Sardinië, wordt wel eentje met inzet, want wie vat als WK-leider het zomerreces aan en mag als leider naar de Grote Prijs van Finland?
Het eerste goede nieuws voor ons Belgen was dat Thierry Neuville geen mentale tik heeft gekregen, of een stuk of zes of zeven. De Oostkantonner spoelde zijn crash in Chili meteen door met een strakke shakedown en reed behoudens een mindere vrijdagochtend een heel degelijke rally met enkele flinke uithalen. Wat als hij zaterdagochtend was vertrokken met één reservewiel in plaats van twee? Dan was er wellicht veel mogelijk geweest, want Ott Tänak leek voor het eerst in een tijdje niet meer die onoverwinnelijke en ongrijpbare.

Ott Tänak - Toyota Yaris
Ott Tänak - Toyota Yaris
Het tweede goede nieuws was Neuville, ook al was het maar een muizenhapje, terug dichter bij de WK-leider komt en die luistert nog altijd naar de naam Sébastien Ogier. Tien punten klinkt al beter dan een achterstand van zowat een halve zege. Bovendien reed Neuville de Franse wereldkampioen los op een moment dat ze met gelijke wapens streden.

Het derde goede nieuwsje is dat de elfvoudige WK-winnaar straks als derde naar één van zijn favoriete ondergronden mag. Drie podia in drie jaar, waarvan twee overwinningen. Met die cijfers mag je favoriet voor de zege genoemd worden. Als hij daar wint, kan hij plots heel dicht bij de kop komen in de WK-tussenstand wat perspectief biedt, want in Finland zou Hyundai aantreden met een pak evoluties die de Belg moeten wapenen voor de Finse gravel en vooral voor de slag om het Moezelland, twee rally's waar Hyundai de jongste jaren zich niet van zijn beste kant liet zien.

Halfweg het seizoen is het wel duidelijk dat er maar drie rijders meer overblijven voor de titel, ondanks het feit dat ze al alledrie een (bijna-)nulscore lieten optekenen. De snelste lijkt nog steeds Ott Tänak, de meest fortuinlijke blijft Sébastien Ogier (zie maar hoe hij dit weekend alsnog doorschoof naar het podium) maar misschien is de regelmatigste Neuville wel met, op zijn crash in Chili na, een vierde plaats als slechtste eindnotering dit jaar.

De Belgen mogen nog altijd op hoop leven, ook na manche zeven van de dertien, en dat is al iets in een seizoen waarin er drie tenoren geen duimbreed toegeven op elkaar.

Foto: RIP - Davy Degryse



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op dinsdag 4 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Portugal.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons