van der Horst

Nieuwe, goedkopere regels vanaf '27 in het WRC

Thierry Neuville - Hyundai i20 Rally1
Thierry Neuville - Hyundai i20 Rally1
De Automobielfederatie FIA heeft de nieuwe WRC-regels voorgesteld in Ruanda. Die gaan in voege vanaf 2027. Kostendrukking is de rode draad, zodoende nieuwe merken aan te trekken.
De FIA had al een aantal krijtlijnen uitgezet, maar die zijn nu bekrachtigd. De kosten naar beneden halen en meer vrijheid en flexibilteit vormen de basis van het nieuwe reglement. Zo komt er een kostencap, die zowat de helft lager ligt dan in het huidige systeem. De prijzen worden gedrukt door goedkopere componenten, eerder dan door strenge financiële regelingen. Tegelijkertijd blijven ze in Parijs ook kijken naar duurzame oplossingen zoals hybride of elektrisch rijden, maar dat komt wellicht in een latere fase.

Ook krijgen de merken meer vrijheid en wordt er gelonkt naar de rallycross voor meer wisselwerkingen. Merken mogen zelf kiezen op welke basis ze hun wagen maken, van hatchbacks tot SUV's en wagens uit het C-segment. Daarmee kijkt de FIA duidelijk naar nieuwe constructeurs in een stilaan uitdrogende poel. De regels zullen zeker tien jaar gelden om een solide basis uit te bouwen.

En daarmee komt de FIA op zijn derde kernwoord. Meer competitiviteit. En daar moet volgend jaar al iets aan gedaan worden. Het puntensysteem gaat op de wip. Op zaterdag worden geen punten meer verdeeld. Dat gebeurt pas op zondag, en daarvoor keert de FIA terug naar het oude systeem waarbij de winnaar 25 punten krijgt, de tweede 17 en de derde 15. De eerste tien finishers krijgen punten. De Power Stage blijft ongewijzigd en ook Super Sunday blijft bestaan, al zullen daar maximaal niet zeven, maar vijf punten worden verdeeld. Een 'grand slam' kan dus 35 punten opleveren! De federatie wil daarmee de eindwinnaar van een rally extra belonen. Dit jaar gebeurde het al te vaak dat de winnaar minder punten pakte dan één van zijn achtervolgers.

Het nieuwe seizoen begint volgende maand al, in Monte-Carlo.

Foto: Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op woensdag 11 december 2024.
  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons