WRC opent in Monte Carlo nieuw hoofdstuk
De wagens kregen allemaal een facelift. Toyota en Hyundai gebruiken de jongste modellen van respectievelijk de Yaris en de i20, Ford neemt na een decennium afscheid van de Fiesta en zet nu de nieuwe Puma in. Door de nieuwe reglementen is er ook heel wat veranderd op aerodynamisch vlak. De teams kunnen niet meer zo ver in aerodynamische toevoegingen gaan als de voorbije jaren wat zal wegen op de downforce. Ook het middendifferentieel ging eruit, om het gewicht te compenseren van de batterij. En dan is het grote woord er meteen uit: de batterij. Die doet zijn intrede in het WRC en zal vooral gebruikt wordt om geruisloos op verbinding en in het wagenpark te rijden, maar tegelijkertijd ook ingezet worden op de proeven. Het elektrische vermogen in combinatie met de vertrouwde 1.6 liter verbrandingsmotoren kan bij acceleratie ruim 500 pk genereren. Het wordt dus een hele opgave voor de rijders om daaraan gewoon te worden.
Ook bij de teams zijn er verschuivingen. De wereldkampioen heeft gekozen voor een landingsbaan, waarbij Sébastien Ogier zijn stuur de helft van het jaar zal afstaan aan Esapekka Lappi, die dus terugkeert naar de stal waar hij de grootste successen boekte. Elfyn Evans en Kalle Rovanperä blijven bij Toyota en moeten het gat dat Ogier achterlaat zien te vullen. Takamoto Katsuta zal ook een nieuwe Yaris inzetten in het "B-team", zoals de voorbije jaren.
Bij Hyundai alleen vertrouwde namen met Thierry Neuville en Ott Tänak die in de spits zullen staan. Dani Sordo deelt het stuur met Oliver Solberg. De Zweed krijgt in Monte-Carlo al een eerste kans om zich te tonen. Craig Breen verdween van de loonlijst.
De Ier trekt namelijk naar M-Sport voor een volledig seizoen. Ook Adrien Fourmaux mag het hele jaar aan de slag, net zoals Gus Greensmith die uiteraard wat welgekomen Britse ponden meebrengt. Sébastien Loeb zal ook enkele rally's rijden, maar behalve Monte-Carlo is er nog niet veel meer gekend van zijn programma.
Het seizoen opent op 20 januari met de shakedown en twee nachtproeven. De rally eindigt op zondag 23 januari, na zeventien proeven. Het epicentrum ligt in Monaco, en niet langer in Gap.
Foto: Toyota Gazoo, Hyundai Motorsport en M-Sport
Tweet