van der Horst

WRC: Rovanperä alleen op de wereld

Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen - Toyota Yaris WRC1
Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen - Toyota Yaris WRC1
Kalle Rovanperä lijkt de jongste maanden wel van een andere planeet te komen. Met winst in Portugal boekte de jonge Fin al zijn derde zege van het seizoen, op drie verschillende ondergronden en we zijn nog maar vier manches ver. De concurrenten zullen duidelijk uit een ander vaatje moeten tappen willen ze nog iets maken van dit seizoen.
Kalle Rovanperä (Toyota) legde eigenlijk op vrijdag al de basis van zijn zege. De Fin moest de weg openen, wat altijd een nadeel is op onverharde wegen, maar hij bleef bijzonder goed in het spoor van Elfyn Evans (Toyota) die stilaan zijn oude niveau aan het terugvinden is. Met een betere startpositie op zaterdag en zondag leek het wel een koud kunstje om de Welshman bij te halen en voorbij te steken. Evans speelde dan nog eens het spelletje bijzonder goed door niet meer aan te dringen en zijn teamgenoot ook vrije baan te laten op de Power Stage. Resultaat: Kalle boekt zijn tweede dertiger op rij, en haalt zelfs 89 op 90. De laatste keer dat een rijder een hattrick boekte in één seizoen dateert van 2018 toen Ott Tänak (Hyundai) in zijn titeljacht begon aan een machtig drieluik in Finland. Plots lijkt dat al zo lang geleden, want de Est blonk afgelopen weekend niet echt uit in regelmaat.

Elfyn Evans - Toyota Yaris Rally1
Elfyn Evans - Toyota Yaris Rally1
Het is ook duidelijk dat Toyota op dit moment te sterk is. De wagen is meer dan goed en uitermate betrouwbaar. Dat in combinatie met een sterrenline-up zorgt voor een "dream team" zoals, welja, het Amerikaanse dreamteam of de Chicago Bulls in de '90s, of het huidige Bayern München. En Rovanperä zelf, die is Merckxiaans.

Ford heeft een goede wagen, maar de line-up laat het een beetje afweten, al begint het project Gus Greensmith (Ford) wel steeds beter te renderen, voorlopig wel zonder topresultaat.

Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe - Hyundai i20 N Rally1
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe - Hyundai i20 N Rally1
Maar het is vooral bij Hyundai dat het schoentje knelt en we hebben de Koreanen echt wel nodig om er een mooi seizoen van te maken. Het team uit Alzenau, dat ondertussen ook een Finse basis heeft, maakte de jongste rally's veel progressie maar bij de eerste kennismaking op onverhard liep het weer voor geen meter. Tänak klokte op het einde dan wel twee snelste tijden, overtuigen deed hij niet. Bovendien kende ook hij zijn deel van de pech. Dani Sordo (Hyundai) kon het tempo niet bijbenen van Takamoto Katsuta (Toyota) en viel bijna per ongeluk op het podium. En bij Thierry Neuville (Hyundai) ging het opnieuw van kwaad naar erger. Neuville viel volledig uit zijn rol en haalde hard uit naar het team. Zijn oerschreeuw "F#########CK" aan het einde van de eerste dag, vatte zijn seizoen 2022 voorlopig perfect samen, terwijl net hij de enige binnen het team is die opgewassen lijkt tegen de Finse wervelwind. Hyundai moet opnieuw naar de tekentafel. Hyundai was zelfs geen troostprijs gegund, want Teemu Suninen tuimelde als leider in WRC2 op de slotproef in het decor.

Straks volgt Sardinië, waar Neuville met zes podia in de jongste zeven edities met goede moed kan starten. Hij ziet wel al op tegen een achterstand van 46 punten. De Fin haalde 106 op 120. Takamoto Katsuta (Toyota) is nu derde, en staat al op 68 punten. Hij is leider van een pelotonnetje verliezers met onder meer Ott Tänak, Elfyn Evans en Craig Breen. Sébastien Loeb (Ford) is nog altijd zevende, met amper één resultaat op het conto. Veelzeggend.

Foto: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op dinsdag 24 mei 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Portugal.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons