WRC: Rovanperä en Toyota slaan tegenstand murw
Van de Safari wordt gezegd dat het altijd een beetje een loterij is, maar met dat cliché maakte Toyota Gazoo Racing afgelopen weekend komaf. Bouw een snelle, ijzersterke wagen, en je komt er wel doorheen. Met geluk, konijnenpoten of een goeie portie mazzel heeft het niets meer te maken, anders leidt je geen vier wagens quasi probleemloos naar de finish en al zeker niet om de eerste vier plaatsen te bezetten. TGR deed een kabinetstukje van 29 jaar geleden nog eens netjes over met toen, van één tot vier: Juha Kankkunen, Markku Alen, Ian Duncan en Iwase Yasuhiro.
Hyundai en M-Sport hingen in de touwen. Thierry Neuville zeulde met lood in de schoenen een karrenvracht pechvogels mee, maar werd als bij wonder nog vijfde en verstevigt zelfs zijn positie in de strijd om de vice-titel. Ott Tänak (Hyundai) had extra handdoeken nodig om in de ring te gooien. Enkel Oliver Solberg (Hyundai) liep de marathon in één keer uit maar zijn Hyundai hapte twee dagen lang naar adem met een stevige portie 'fesh fesh' in de longen.
Bij M-Sport genoot Gus Greensmith (Ford) twee vrije namiddagen na een brandje en een Puma op zijn kantje. Craig Breen (Ford) leek op safari met Femma en een moedige Adrien Fourmaux (Ford) zag zijn Puma door de knie zakken. Aan de wagen ligt het nochtans niet. Dat bewees Sébastien Loeb (Ford) met enkele snelle tijden, al haalde hij die ook tijdens de herkansingen.
Neuville moet al 65 punten goedmaken. Rovanperä kan in principe verlof opnemen tot in Ieper en alsnog als leider naar de Kattenstad afzakken. Tänak en Takamoto Katsuta (Toyota), de meest regelmatige van het pak, delen de derde stek met 62 punten, op de huid gezeten door Breen en Evans.
Als je weet dat we binnen twee weken in Estland zitten, erkent dat er niet meteen meer spanning op de boog zal komen. Rovanperä won er vorig jaar zijn eerste manche ooit, en zit inmiddels aan zes, evenveel als Kenneth Eriksson. Wie in Tartu veel geld wil verdienen, zet beter geen geld op wat straks, met grote voorsprong, de jongste wereldkampioen ooit wordt.
Foto: Toyota Gazoo Racing, M-Sport & Hyundai Motorsport
Tweet