van der Horst

WRC: Sébastien Ogier ment gecontroleerd de troepen

Sébastien Ogier - Toyota Yaris Rally1
Sébastien Ogier - Toyota Yaris Rally1
Sébastien Ogier lijkt op weg naar de winst in de Rally van Monte-Carlo. De Fransman heeft een halve minuut voorsprong op eerste belager Kalle Rovanperä. Thierry Neuville is derde.
Elf ritten ver en elf keer een Toyota bovenaan. Na de hegemonie van Sébastien Ogier (Toyota) gisteren, deelt nu hij de besttijden met Elfyn Evans (Toyota), snelste man in koers, en Kalle Rovanperä (Toyota). Grootste slachtoffer van dat overwicht is Thierry Neuville (Hyundai) die Rovanperä ziet wegrijden en Evans ziet naderen.

Thierry Neuville - Hyundai i20 Rally1
Thierry Neuville - Hyundai i20 Rally1
Vooraan is er niets te doen aan Ogier. De man uit Gap heeft nu een bonus van exact een halve minuut op wereldkampioen Rovanperä. De Fin heeft op zijn beurt weer een voorsprong van 12.4 seconden op Neuville die het tempo van Kalle niet aankon deze ochtend. Tegelijkertijd komt Evans op 18 tellen van de Belg. De man uit Sankt-Vith heeft dus twee missies: Evans afhouden en zich stilaan richten op de Power Stage.

Evans zit net op een minuut van de kop. Ott Tänak (Ford) is eerste Ford, maar meer dan een vijfde stek lijkt er niet meer in te zetten. De Est moet steeds meer ruimte laten en ziet de kopgroep wegrijden. Takamoto Katsuta (Toyota), de vierde Toyota in de top zes, hangt al op twee minuten. De Japanner ontdoet zich vakkundig van Dani Sordo (Hyundai) en Esapekka Lappi (Hyundai). De Hyundai's zitten dus in de verdediging. Het is weerom Neuville die de meubelen redt voor de troepen van Abiteboul. 

Nikolay Gryazin (Skoda) is nog altijd de fiere leider in WRC2, voor Yohan Rossel en Stéphane Lefebvre. De Citroëns lijken niet opgewassen tegen de nieuwe Skoda Fabia.

Foto: Toyota Gazoo Racing & Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op zaterdag 21 januari 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Monte Carlo.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2023 Autosport.be - Contacteer ons