van der Horst

Thuisrally moet Neuville vleugels geven

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Ondanks een Rally van Finland om snel te vergeten, trekt Thierry Neuville nog steeds als WK-leider naar zijn "thuisrally", de Rally van Duitsland. Sébastien Ogier in de smiezen houden is en blijft de hoofdopdracht maar de Belg zal zeker meer willen in de rally waar hij in 2014 zijn zegetocht begon. Geen mooiere rally om een eerste winst te boeken, dus ook géén mooiere om de kaap van de tien te ronden!
  • De Swert Opticiens
De tweestrijd tussen Thierry Neuville en Sébastien Ogier houdt minstens nog enkele maanden aan, maar de rally van Duitsland kan wel eens heel belangrijk worden omdat het de laatste rally is die 100 procent op asfalt wordt afgewerkt en waar de WK-leider dus geen hinder ondervindt van zijn startpositie. Dus, wil Neuville straks met een geruster gemoed naar het najaar trekken, doet hij er goed aan om voor Ogier te eindigen. Benieuwd of de contractbesprekingen voor de komende seizoenen in het hoofd zullen kruipen... Of tekent Neuville nog voor de start van de rally? Geruchten menen dat er enkel nog een paar komma's moeten geplaatst worden voor een verlenging bij Hyundai. Maar belangrijker dus: voor Ogier eindigen.

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Geen gemakkelijke klus, want ook al is de Rally van Duitsland een thuisrally op een boogscheut van de Oostkantons, een droomhuwelijk is het niet tussen de "ADAC" en Neu. Denk aan de koprol op de shakedown in het weekend dat hij won, denk aan de fout in het slot met de Fiesta WRC die hem alsnog een podiumplaats opleverde en denk vooral aan die dramatische editie van vorig jaar die Ogier een vrijgeleide gaf naar een nieuwe titel. Bovendien heeft de Hyundai de jongste maanden nog niet echt uitgeblonken op asfalt. 

Sebastien Ogier - VW Polo R-WRC
Sebastien Ogier - VW Polo R-WRC
Ogier daarentegen heeft een iets betere relatie al ging hij er ook eens stevig af met de Volkswagen Polo. Vooral de editie 2011 staat bij velen nog in het geheugen gegrift. Ogier had dan al enkele overwinningen op zak met Citroën, maar in die editie toonde hij voor een eerste keer zijn ware gelaat door Sébastien Loeb te weerhouden van een negende opeenvolgende overwinning. Ogier gaf zo zijn ambities binnen het team duidelijk te kennen, namelijk dat hij geen genoegen zou nemen als tweede viool. Het zorgde voor een eerste barst bij Citroën die hem later in de handen zou duwen van Volkswagen. De rest is geschiedenis. De man uit Gap won al drie keer aan de boorden van Moezel.

Ott Tänak - Ford Fiesta WRC
Ott Tänak - Ford Fiesta WRC
Ook de derde hond in het spel mag niet vergeten worden. Ott Tänak maakt nog een waterkans op de titel en in Finland toonde hij dat hij nog niet uitgeteld is. Tänak keert straks terug naar de plaats waar hij zijn tweede overwining ooit pakte. Dat de Est zou uitpakken op asfalt was vorig jaar een verrassing van formaat. Tänak toonde daarmee dat hij ooit wereldkampioen kan worden. Hij bewees er namelijk voor het eerst dat hij op alle ondergronden uit de voeten kan. Het is nog afwachten hoe de Toyota het zal doen op het Duitse asfalt.

Uiteraard is het ook uitkijken naar andere asfaltvreters voor wie een heel belangrijke rol weggelegd is in de strijd om het kampioenschap. Zo denken we aan Elfyn Evans, teamgenoot van Ogier, en Dani Sordo, teamgenoot van Neuville. De Spanjaard, misschien wel de sterkste tarmacspecialist van het hele pakket, blijkt het hele seizoen al een grote hulp voor Neuville. Evans bewees dan weer in Finland dat ook hij het teamspel perfect beheerst. Ook Craig Breen, altijd sterk op asfalt, kan flitsen, want de Citroën C3 WRC toonde in Finland nog zijn potentieel en het Franse team is altijd snel op asfalt. Ook Esapekka Lappi en Jari-Matti Latvala zijn niet hulpeloos op asfalt en kunnen een zegje doen. 

De rijders wachten 18 proeven, goed voor 325 kilometer verdeeld over vier dagen. De rally werd fors hertekend waardoor "routiniers" minder in het voordeel zijn. Zondag is er nog de Power Stage, op de proef van Bosenberg. Scherprechter wordt ongetwijfeld de dubbele passage over het genadeloze asfalt van de Panzerplatte, een rollercoaster van 38 kilometer waar fouten zelden vergeven worden door de beruchte "hinkelsteins".

Foto's: Torstein Eriksen, Hyundai Motorsport, M-Sport, Volkswagen Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op donderdag 16 augustus 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Duitsland.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons