van der Horst

WRC: Titel al in Chili voor Neuville?

Thierry Neuville - Hyundai i20 Rally1
Thierry Neuville - Hyundai i20 Rally1
Mathematisch kan Thierry Neuville in de Rally van Chili al wereldkampioen worden. Chili dat eind september plaatsvindt, is de elfde van in totaal dertien WK-manches. De druk ligt nu echt volledig bij de concurrenten.
De Acropolis Rally bleek voor veel rijders een calvarie, maar voor Thierry Neuville (Hyundai) werd het een zegetocht. De Belg pakte zondag zijn 21ste overwinning in zijn carrière. Amper zeven rijders deden ooit beter dan de Belg. De volgende die hij kan bijbenen in dat lijstje, dat uiteraard aangevoerd wordt door Sébastien Loeb, is Juha Kankkunen. Die bezit 23 zegebekers! Tot gisteren moest de Belg zijn achtste plaats nog delen met de Fransman Didier Auriol en teamgenoot Ott Tänak (Hyundai). Alle rijders in die top tien werden trouwens minstens een keertje wereldkampioen, behalve Neuville.

Daar kan in Chili al verandering in komen. Neuville telt 192 punten. Hij heeft er 34 meer dan Tänak en 38 meer dan Sébastien Ogier (Toyota).

Er resten nog drie manches. Er kunnen dus nog 90 punten verdiend worden. De kans dat het al zover komt, is echter redelijk klein. In eerste instantie moet Neuville aankomen, want bij een opgave kan de concurrentie opnieuw snel naderen, maar de druk ligt nu vooral bij Tänak en Ogier. Zij kunnen zich geen misstap meer veroorloven.

Daarnaast zou de Oostkantonner 27 punten meer moeten verdienen dan Tänak en 23 meer dan Ogier, kortom: het verschil zou aan de finish in Concepción 61 punten moeten bedragen op de dichtste achtervolger.

Het is dus nog niet voorbij, maar België en Neuville mogen beginnen dromen van die eerste titel. Neuville bezat nooit eerder zo'n goede troefkaarten! Wordt 2024 (eindelijk) zijn jaar?

Foto: Red Bull Content



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op maandag 9 september 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Chili.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons