van der Horst

WRC: Toyota voert de druk op

Elfyn Evans - Toyota Yaris WRC
Elfyn Evans - Toyota Yaris WRC
Hoewel Ott Tänak zaterdagmiddag nog altijd kan genieten van de leiding in de Arctic Rally, is het Toyota die de druk stilaan begint op te voeren. De Est weerstaat ondanks één mindere tijd vakkundig met twee snelste tijden.
  • Prospeed Competition
Toyota leek de dominantie van Hyundai te moeten ondergaan na drie proeven, maar op de snellere proeven zetten de troepen van Jari-Matti Latvala een scheve situatie een pak rechter. Maar Ott Tänak (Hyundai) bedreigen lijkt voorlopig niet te lukken. De Est maakte een foutje op de vierde proef maar zette dat recht op de laatste proef van de ochtend met een nieuwe snelste tijd, zijn vierde al in deze rally. Maar de Toyota's schuiven in blok wel op en maken het Craig Breen (Hyundai) en Thierry Neuville (Hyundai) knap lastig.

Ott Tänak - Hyundai i20 WRC
Ott Tänak - Hyundai i20 WRC
Tänak heeft nu een voorsprong van 23.6 seconden op Kalle Rovanperä (Toyota) die voorbij Breen ging en ook wat afstand neemt van de Ier. Neuville is nog altijd vierde, weliswaar op ruim een halve minuut van zijn Estse teamgenoot. De Belg moet ook achterom kijken, want Evans komt dichter na een besttijd en een sterke tweede tijd op de slotproef van de ochtend. Oliver Solberg (Hyundai) is dé revelatie van de rally en volgt als zesde. Hij weerstaat wonderwel aan de druk aan de druk van de Toyota's en Takamoto Katsuta en Sébastien Ogier die nu achtste is, maar op drie seconden staat van de top zes. De Fransman geniet al twee dagen niet de beste startplek, maar kan deze middag wel opschuiven.

In WRC2 is er niets veranderd: Esapekka Lappi houdt de bovenhand op Andreas Mikkelsen en Nikolay Gryazin.

Vanmiddag worden dezelfde drie proeven van deze ochtend nog eens hernomen. Morgen eindigt de rally met nog twee proeven, waaronder de Power Stage.

Foto: Toyota Gazoo en Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op zaterdag 27 februari 2021.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons