WRC: Zegen of vloek voor Neuville?
De ondergrond zal het verschil maken. Als er een dik laagje ijs ligt of als de ondergond keihard bevroren is, is Thierry Neuville als opener zeker niet kansloos, want dan grijpen de nagelbanden zich optimaal vast en maakt hij de ondergrond los voor de achtervolgers. Voorlopig lijkt dat niet het geval te gaan zijn, en dan zal wellicht de sneeuw een grotere rol spelen. Als er veel sneeuw ligt wordt het een hele opgave voor de Belg want dan fungeert hij als het ware als sneeuwploeg. Als er geen sneeuw ligt, kunnen er snel diepe sporen ontstaan. In dat geval is de Belg zeker niet benadeeld.
Eén van de belangrijkste factoren de voorbije jaren bleken die sporen, vooral na de middag. De kleinere wagens en de historics trokken toen smallere rails na de eerste passage waar de opener terug door moest na de middag. Anderzijds, bij goede condities kregen de toppers min of meer dezelfde omstandigheden voorgeschoteld en kon er nog iets rechtgezet worden. Op vrijdag en zaterdag is er dit jaar geen middaglus. Ook de historics rijden niet, maar dat is in dit scenario dus niet van tel. De vroege starters bleken de voorbije jaren vaak dubbel gestraft: 's morgens onder meer door verse sneeuw, na de middag door de sporen. Nu kan de eerste starter ook dubbel gestraft worden. Stel dat Neuville een slechte ochtendlus rijdt op donderdag, krijgt hij 's middags de kans niet om dat nog recht te zetten en moet hij op vrijdag opnieuw vroeg de baan op. Dus twee keer in het nadeel, tenzij de omstandigheden overnacht fors veranderen. Het zou dus wel eens een heel vreemde rally kunnen worden.
Of die belabberde omstandigheden nu een zegen of een vloek zullen zijn voor Neuville, hangt af van het moment zelf. Het is heel hypothetisch en speculeren voor 'gevorderden'. Wellicht zullen we na enkele kilometers al weten of Neuville kan strijden voor een tweede Zweedse zege of dat hij zich zal mogen reppen om als WK-leider naar Mexico te gaan. We zouden er onze Zweedse kronen niet durven op verwedden.
Foto's: Hyundai Motorsport
Tweet